مقدمات انجام عملیات رمضان در تیرماه ۳۷ سال پیش

ورود به دوره فرسایشی جنگ

سه شنبه, 18 تیر 1398 11:27 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

انشقاق داخلی که منتظر بهانه‌ای برای ابراز وجود بود، ورود به خاک عراق را پیراهن عثمان کرد و علناً به مخالفت با تداوم جنگ پرداخت. سوت آغاز عملیاتی فرسایشی نواخته شده بود که از سوی جریان‌های داخلی و خارجی پیش برده می‌شد

 

به گزار ش خط هشت ، سی و هفت سال پیش در چنین روز‌هایی جبهه‌های جنگ در تب و تاب مقدمات عملیاتی بود که شکست یا پیروزی در آن، تأثیر غیر قابل کتمانی در سرنوشت جنگ داشت. اولین تلاش گسترده ایران برای ورود به خاک عراق، ریسک بزرگی بود که تبعات گسترده‌ای داشت. از یک طرف ابرقدرت‌ها را از ترس نفوذ منطقه‌ای ایران به تکاپو می‌انداخت و از طرف دیگر بهانه‌های لازم را به جریان‌هایی می‌داد که زمزمه‌های اتمام جنگ را تا آن لحظه مخفی نگاه داشته بودند.

جایگاه عملیات رمضان در تاریخ جنگ کم‌نظیر است. تقریباً اولین حرکت گسترده ایران برای پایان جنگ به شمار می‌رود. بیش از دو ماه قبل که الی بیت‌المقدس برای آزادسازی خرمشهر آغاز شد، فرماندهان ایرانی می‌خواستند به سمت همان اهدافی بروند که رمضان در پی آن بود؛ عبور از مرز و پیشروی به سوی بصره. اما چون عراق مرزهایش را به روی واحد‌هایی ایرانی بست و مقاومت زیادی نشان داد، ایرانی‌ها تصمیم گرفتند به جای ورود به خاک عراق، بر روی فتح خرمشهر متمرکز شوند.

یک ماه و بیست روز بعد از فتح خرمشهر، رمضان می‌خواست کار نیمه تمام الی بیت‌المقدس را تمام کند. البته این بار دیگر دغدغه آزادی خرمشهر وجود نداشت و توازن قوا به نفع جبهه ایران می‌چربید. عراق حدود ۲۰ هزار اسیر داده بود و ایران نیز با به‌کارگیری غنائم دو عملیات فتح‌المبین و الی بیت‌المقدس قوی‌تر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسید. از طرف دیگر جبهه ایران، رزمندگانی را به عملیات رمضان می‌فرستاد که دیدن صف طویل اسرای عراقی در عملیات قبلی، اعتماد به نفس آن‌ها را به حد اعلی رسانده بود.

به هر روی رمضان با امیدواری‌های بسیاری در گرمای تیرماه ۱۳۶۱ مقدمه‌سازی و انجام شد. تقریباً همه جهان می‌دانستند ایران قصد ورود به خاک عراق را دارد. منطقه مورد نظر هم تقریباً مشخص بود. شرق بصره و عبور از مناطق مرزی پاسگاه زید و شلمچه که نزدیک‌ترین نقاط به بصره محسوب می‌شدند.

آن طرف، دشمن نیز خودش را آماده رویارویی با ایرانی‌ها کرده بود. عراق در فاصله یک ماه و ۲۰ روز بعد از شکست در خرمشهر به سرعت واحد‌های نظامی‌اش را بازسازی کرد. همچنین از استراتژی موانع مدد گرفت که تا پایان جنگ آن را رها نکرد و رفته رفته به تکامل رساند. در همین عملیات رمضان آرایش مثلثی سنگر‌های عراقی، نیرو‌های ایرانی را بار‌ها غافلگیر کرد. یک ضلع از این موانع که شکافته می‌شد، نیروی مهاجم (ایرانی‌ها) وارد محیط داخلی مثلث می‌شدند. سپس ضلع شکافته شده توسط عراقی‌ها ترمیم می‌شد و رزمنده‌ها از سه طرف مورد حمله قرار می‌گرفتند.

عملیات رمضان از ۲۲ تیر تا هفتم مرداد در گرمای شدید تابستانی آن هم در منطقه‌ای که گرمایش در عراق و ایران معروف است، انجام گرفت. جز لیبی هیچ کشوری از ایران دفاع نکرد و جامعه جهانی به تأسی از تبلیغات ابرقدرت‌های غرب و شرق، حمایت خود را از عراق اعلام کرد. چنانچه بعثی‌ها قبل و حین عملیات از پشتیبانی نیرو‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بهره‌ها بردند.

به هر روی ایران در عملیاتی که قرار بود سرنوشت جنگ را مشخص کند، شکست خورد. ما با روی دیگری از جنگ آشنا شدیم که به وضوح از دخالت بیگانگان رنج می‌برد. انشقاق داخلی که منتظر بهانه‌ای برای ابراز وجود بود، ورود به خاک عراق را پیراهن عثمان کرد و علناً به مخالفت با تداوم جنگ پرداخت. سوت آغاز عملیاتی فرسایشی نواخته شده بود که از سوی جریان‌های داخلی و خارجی پیش برده می‌شد. به موازات شعار گروه‌های معاند که ایران را از جایگاه مدافع به جایگاه مهاجم تزنزل می‌دادند، غرب و مشخصاً امریکا نیز جسارت بیشتری برای نزدیک شدن به عراقی پیدا کرد که پیشتر آن را جزو دولت‌های تروریستی اعلام کرده بود.
عملیات رمضان مثل دو روی سکه‌ای بود که این طرف و آن طرفش تفاوت عمده‌ای با هم داشت. پیروزی‌اش می‌توانست پایان خوشی بر یک جنگ تحمیل شده باشد و شکست در آن به مثابه ورود به دوره‌ای از منازعات فرسایشی که دورنمای زیبایی از پایان جنگ ارائه نمی‌داد.
 
 
 
 

منبع: روزنامه جوان

خواندن 1239 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...
cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family