روایت 68 ماه ثبت حماسه/ رزمنده‌ای که با دوربینش راوی خون شد

یکشنبه, 16 آذر 1399 20:19 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

جعفر امیری عشایر زاده فیروزآبادی به عنوان تصویربردار صدا و سیما با ۶۸ ماه حضور در دفاع مقدس، توانسته بیش از ۲۵۰ ساعت تصویر از رشادت‌های رزمندگان تهیه کند؛ تشکیل بانک اطلاعاتی از تصاویر رزمندگان دفاع مقدس از اقدامات ارزشمند اوست.

 

به گزارش خط هشت از شیراز، جعفر امیری عشایر زاده فیروزآبادی به عنوان تصویربردار صدا و سیما با ۶۸ ماه حضور در دفاع مقدس، توانسته بیش از ۲۵۰ ساعت تصویر از رشادت‌های رزمندگان تهیه کند. با وقوع پیروزی انقلاب اسلامی، در منطقه خاورمیانه تغییراتی به وجود آمد که مهم‌ترین آن شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه ایران بود.

در آن سالها صدام حسین به دنبال توسعه قدرت خود در منطقه و به فکر براندازی انقلاب نوپای اسلامی ایران بود که در ۳۱ شهریور سال ۵۹، جنگ با حمله و گلوله بستن خرمشهر و آبادان آغاز شد. با تلاش و شجاعت رزمندگان به ترتیب خرمشهر در سوم خرداد ، محور جنوب در ۲۳ تیر، منطقه سومار نهم مهر در سال ۱۳۶۱ آزاد کرده و منطقه مندلی عراق را به تصرف درآورده و تا بخشی از بصره هم پیش رفتند .

 صدها نفر از دوستان این رزمنده، در مقابل چشمانش شهید شدند و او فقط تصویر گرفت و دست از جبهه بر نداشت . خمپاره گلوله ، موشک فقط بخشی از سلاح ها بود اما سلاح اصلی تصاویر جعفر امیری بود که تا ابد در تاریخ ماندگار شد.

هم خودش و هم میکروفنش در بین رزمندگان آنقدر معروف شده بود که با آمدنش همگی می‌گفتند میکروفن شهادت آمد. در سرما و گرما، باد و طوفان، تانک و گلوله پا به پای رزمندگان در جبهه حضور داشت.

جعفر امیری در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز گفت: زمانی که دیپلم گرفتم، در رشته الکترونیک صدا و سیما مشغول به تحصیل شدم، تا اینکه سال ۱۳۵۹ دانشگاه ها تعطیل شدند. با آغاز انقلاب فرهنگی و به کارگیری دانشجویان در قسمت‌های مختلف صدا و سیما، بنده در قسمت رپرتاژ (واحد فنی و پشتیبانی) مشغول به کار شدم.

او شروع جنگ تحمیلی را آغاز کار خود برشمرد و ادامه داد: با شروع جنگ ایران و عراق در آبان ماه ۱۳۵۹، با در اختیار گرفتن یک دوربین فیلمبرداری راهی اهواز شدم، البته صدا و سیمای اهواز به دلیل نزدیکی به اروندرود در اثر حملات دشمن از بین رفته و هیچ امکاناتی نداشت اما من و همکارانم با همین امکانات کم شروع به کار کردیم.

این رزمنده دفاع مقدس بیان کرد: در  آن سال، تصاویری از آبادان، ماهشهر ، شوش ، دهلاویه، سوسنگرد ، هویزه و عملیات "فرمانده کل قوا ، خمینی روح خدا" از رزمندگانی که بیشتر آنها اصفهانی و تعداد زیادی از آنها به شهادت رسیدند، تهیه کردم.

امیری گفت: هیچ گاه مقاومت و رشادت های رزمندگان در روستای محمدیه و سلمانیه با کمترین امکانات در برابر دشمن را فراموش نخواهم کرد؛ نخستین تصاویر آزادسازی خرمشهر توسط امیری بر روی آنتن صدا و سیما رفت. خونین شهر ، شهر خون آزاد شد .

وی بیان کرد: با همراهی لشکر ۷ ولیعصر (عج) و با عبور از جاده خرمشهر، شلمچه و بصره توانستم از شکست دشمن و آخرین مقاومت‌ها ، پیروزی و آزادسازی خرمشهر عزیز ، مسجد جامع خرمشهر همچنین شور و شادی رزمندگان، تصاویر ویژه ای تهیه کنم.

امیری، ضبط نخستین تصاویر از آزادسازی خرمشهر را سعادتی بزرگ برشمرد و گفت: زمان اعلام اخبار توسط شبکه سراسری رسید اما گروه ما به دلیل ترکش‌هایی که به خودرو اصابت کرده و از کار افتاده بود ، در زمان مقرر نرسیدیم و به همین دلیل در اخبار چنین اعلام شد که تصاویر از اهواز تهیه شده که متعاقب آن پخش خواهد شد.

این تصویربردار افزود: از مرکز صدا و سیمای اهواز گرفته تا تمام ملت ایران، همه منتظر پخش تصاویر بودند، استرس تمام وجودم را گرفت که تصاویر به چه صورت قابل پخش خواهد بود و هزاران سوال که در ذهن خود داشتم و این شد که به محض رسیدن تصاویر بدون تدوین پخش شد و این لحظات شیرین در کنار همکارانم در مرکز اهواز را هیچ گاه فراموش نخواهم کرد.

وی با اشاره به اولین مجروحیت خود را در یکی از عملیات‌ها با فرماندهی سردار صفوی، بیان کرد : احمد سگوندی، دوست و همکارم در آن زمان برای من اسوه تقوا و شجاعت بود، او در بیشتر عملیات‌ها شرکت داشت و در یک عملیات همراه با نیروهای عمل کننده به طرف روستای محمدیه  در داخل کانال‌های از قبل حفر شده توسط رزمندگان، درگیری آغاز و تانک های دشمن یکی یکی به ما نزدیک می شد. پاتک ها که منجر به منهدم شدن یکی از تانکها شده بود، از افرادی بودیم که با شلیک تیر مستقیم تانک مورد هدف قرار گرفتیم و من از ناحیه گوش ، بینی و دهان بر اثر موج انفجار گلوله تانک مورد اصابت قرار گرفتم .

امیری اضافه کرد: لحظه به لحظه فاصله تانک ها کمتر شد، نگاهی به اطراف انداختم از آن ده نفر فقط من باقی مانده بودم، نگاهم به جنازه پاک شهید احمد سگوندی و در کنارش دو عدد نوار تصویر افتاد که هر دو نوار را برداشته و خود را به عقب رساندم.

این رزمنده گفت: یک گروه از بچه ها را دیدم و خبر دادم برای انتقال اجساد به جلو بروند سپس به سمت اهواز حرکت و گزارش های عملیات به همراه دو نوار همکار شهیدم سگوندی را تحویل سازمان دادم که همان شب پخش شد.

او با اشاره به همراه شدن با بهروز گودرزی(نماینده صدا و سیما در جنوب شرق آسیا) در عملیات ثامن‌الائمه اظهار داشت: اجرای این عملیات موجب شکسته شدن حصر آبادان شد که به دلیل وسعت منطقه باید برای پیدا کردن اجساد پاک شهیدان از بالگرد استفاده میشد.

این رزمنده خاطرنشان کرد: تصاویری از شهیدان فلاحی، فکوری و کلاهدوز تهیه کردم همچنین در سنگر، تصاویری از سردار صفوی با همراهی بهروز گودرزی از هدایت نیروها و آزادسازی این شهر پس از یک سال با تلاشها و رشادت‌های رزمندگان که از تصرف درآمده بود را تهیه، که در تمام دنیا پخش شد.

امیری، گرفتن تصاویر در چنین شرایطی را بسیار دشوار برشمرد و بیان کرد: با تمام توانم پا به پای رزمندگان در جبهه حضور داشتم و لحظه لحظه از خنده‌ها،خوشحالی‌ها و شوخی‌هایشان تا لحظه به شهادت رسیدنشان تصویر گرفتم و حال که از دوستان شهیدم جا ماندم می خواهم انتقال تجربه خود را به عکاسان و تصویربرداران حوزه دفاع مقدس اعلام و با ثبت رشادت‌ها و شجاعت‌های برادرانم در هشت سال دفاع از وطن، دینم را ادا کرده باشم.

 تصویربردار صدا و سیما در دوران دفاع مقدس، حضور در عملیات فتح المبین و همراهی با شهید صیاد شیرازی را افتخار خود دانست و اظهار داشت: در عملیاتی به فرماندهی حسین باقری و صیاد شیرازی اعزام شدم پس از عبور از نیروهای لشکر ۲۷ حضرت رسول (ص) و ۲۱ حمزه (ع)، خودمان را به عراقی ها رساندیم که در این لحظه خودرو مورد اصابت دشمن قرار گرفت.

 وی افزود: خود را به ارتفاعات ابوصلیب خات معروف به رادار سایت چهار و پنج رساندم و از پیروزی رزمندگان تصاویری تهیه کردم که قبل از پخش تصاویر صدام اعلام کرده بود اگر نیروهای ایرانی رادار سایت ۴ و ۵ را بگیرند من کلید بصره را تحویل ایران می دهم بنابراین با پخش گزارش، به خود و همرزمانم بالیدم.

امیری آخرین حضور خود را در لشکر ۱۹ فجر عنوان کرده و گفت: سال ۱۳۶۱ از مرکز اهواز تسویه و به عضویت سپاه پاسداران فیروزآباد درآمدم، ۳ سال بعد به لشکر ۱۹ فجر اعزام و تا آخر جنگ در همین یگان حضور داشتم که بیش از ۲۵۰ ساعت تصویر و چهار هزار عکس از رزمندگان تهیه کردم.

 عملیات‌هایی از جمله قدس۳ ، والفجر ۸ و عبور از اروندرود همیشه خروشان، والفجر ۱۰، کربلای چهار و پنج با این یگان همراه بودم و تصویر ماندگار و مشهور عبور تعداد زیادی از اسرای عراقی در منطقه آب گرفتگی شلمچه که بارها از شبکه‌های مختلف سیما پخش شده است، را بنده تهیه کردم.  

این رزمنده و تصویربردار صحنه‌های جنگ، طی هشت سال دفاع مقدس آثار با ارزش و معنوی بسیاری بر جای گذاشت که نشانگر روزهای پرفراز و نشیب همچنین تلخ و شیرین حماسه آفرینان جنگ است.

با وجود تمام ویرانی‌ها و سختی‌های مرزنشینان شهرهایی چون خرمشهر و آبادان، مجموعه ای از عملکردها ، نگرش‌ها و آفرینش‌های هنری و ادبی باعث انتقال به نسل‌های بعدی شد.

باید توجه داشت همان طور که خلق این آثار توسط رزمندگانی مانند جعفر امیری حائز اهمیت است، انتقال فرهنگ حماسه به نسل های بعدی و حفظ این ارزش ها و آثار نیز یکی از مهم‌ترین اقدامات تلقی شود.

 

 

منبع: فارس

خواندن 759 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...
cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family