مروری بر عملیات نوروزی فتح‌المبین

پیروزی بزرگ با ۱۵ هزار اسیر

سه شنبه, 26 فروردين 1399 00:56 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

برای فتح‌المبین حدود ۱۴۰ گردان از ارتش و سپاه کنار هم جمع شده بودند تا در یک یورش غافلگیرکننده، جبهه نه چندان مستحکم دشمن در شمال خوزستان را فرو بریزند. قرارگاه‌های قدس، فتح، فجر و نصر، چهار قرارگاه اصلی بودند که به محض آغاز عملیات، در یک یورش سریع، در همان ساعات اولیه، مواضع دشمن را فتح کردند و باعث فرار تانک‌های دشمن شدند

 

به گزارش خط هشت، عملیات فتح‌المبین در بامداد دومین روز از سال ۱۳۶۱ در منطقه عملیاتی شمال خوزستان انجام گرفت؛ عملیاتی که آن را اولین پیروزی بزرگ ایران در دفاع مقدس نامیده‌اند. در جریان عملیات فتح‌المبین حدود ۲ هزارو ۵۰۰ کیلومتر از اراضی شمال خوزستان و جنوب ایلام از اشغال دشمن بعثی آزاد شد و هزاران نفر از نیرو‌های دشمن نیز به اسارت درآمدند. پس از این عملیات، شمارش معکوس برای فتح خرمشهر آغاز شد، روند جنگ می‌رفت تا به نفع جبهه ایران اسلامی سنگین و سنگین‌تر شود.

۳۰ دقیقه بامداد
نیم‌ساعت از شروع بامداد دوم فروردین ۱۳۶۱ می‌گذشت که عملیات فتح‌المبین با رمز یازهرا (س) آغاز شد. سال قبل در آذر ۱۳۶۰ بود که طی عملیات خونین طریق‌القدس، جبهه میانی خوزستان و مشخصاً شهر بستان و مرز چزابه، توسط نیرو‌های ایرانی آزاد شد. در عملیات طریق‌القدس تعداد شهدای ما تقریباً سه برابر کشته‌های بعثی بود. منطقه آزاد شده هم به رغم استراتژیک بودن، وسعت چندانی نداشت، اما برای عملیات فتح‌المبین، اراضی وسیعی در نظر گرفته شده بود که در صورت موفقیت، صد‌ها کیلومتر از زمین‌های استراتژیک شمال خوزستان آزاد می‌شد. فتح‌المبین در شرایطی آغاز شد که شهرهایی، چون دزفول و سوسنگرد در دید و تیر مستقیم دشمن قرار داشتند. یکی از اهداف این عملیات نیز راندن دشمن از منطقه و خارج کردن شهر‌های کشورمان از تیررس توپخانه آن‌ها بود. به همین خاطر، رزمندگانی که در نخستین ساعات تحویل سال ۱۳۶۱ در غرب شوش و کرخه جمع شده بودند، می‌خواستند با اهدای خون خود، عیدی بزرگی را به مردم شهر‌های شوش، دهلران، سوسنگرد و دزفول تقدیم کنند.

سپاه و ارتش دوشادوش هم
فتح‌المبین پس از عملیات ثامن‌الائمه (ع)، (شکست حصر آبادان) و عملیات طریق‌القدس که به آزادسازی بستان انجامید، سومین عملیاتی بود که به فرماندهی مشترک سپاه و ارتش انجام می‌گرفت. پس از فرار بنی‌صدر از کشورمان، اتحاد بین سپاه و ارتش مستحکم‌تر شد و با فرماندهی مشترک این دو نیرو در جبهه‌ها، دور عملیات موفقیت‌آمیز کشورمان آغاز شد که در این میان، فتح‌المبین اولین گام بزرگ برای راندن همیشگی نیرو‌های بیگانه از ایران بود. برای فتح‌المبین حدود ۱۴۰ گردان از ارتش و سپاه کنار هم جمع شده بودند تا در یک یورش غافلگیرکننده، جبهه نه چندان مستحکم دشمن در شمال خوزستان را فروبریزند. قرارگاه‌های قدس، فتح، فجر و نصر، چهار قرارگاه اصلی بودند که به محض آغاز عملیات، در یک یورش سریع، در همان ساعات اولیه، مواضع دشمن را فتح کردند و باعث فرار تانک‌های دشمن شدند. سرعت عمل رزمنده‌ها به حدی بود که خود عراقی‌ها نیز اندکی بعد از شروع عملیات، طی یک اطلاعیه، به از کار افتادن تعداد زیادی از تانک‌ها و ادوات زرهی‌شان اعتراف کردند، اما این تازه شروع کار بود و دشمن باید در فتح‌المبین، شکست‌های بیشتری را تجربه می‌کرد.

۱۵ هزار اسیر
یکی از ویژگی‌های عملیات فتح‌المبین، کسب پیروزی رزمندگان در کوتاه‌ترین زمان ممکن بود. طی هشت روز عملیات (از دوم فروردین تا دهم این ماه) دشمن شکست در شمال خوزستان را پذیرفت و با رها کردن مناطقی، چون جاده دهلران، دشت‌عباس، عین‌خوش، دشت چنانه و مناطق شمال غربی خوزستان، حدود ۲ هزارو ۵۰۰ کیلومتر از مناطق اشغالی کشورمان آزاد شد.

همچنین با گرفتن حدود ۱۵ هزار اسیر، فتح‌المبین پس از عملیات الی‌بیت‌المقدس (آزاد‌سازی خرمشهر) تبدیل به دومین عملیات در تاریخ دفاع مقدس شد که در آن، بیشترین اسیر از دشمن گرفته شد. به جهت تقدم زمانی فتح‌المبین نسبت به الی‌بیت‌المقدس، برای اولین بار در تاریخ جنگ بود که صفوف طولانی از اسرای دشمن، پیش چشم دوربین‌های خبری قرار گرفت و اولین شکست بزرگ عراقی‌ها، روی تلکس خبرگزاری‌ها قرار گرفت و سراسر جهان را مبهوت شجاعت و صلابت رزمندگان ایرانی کرد.

پس از فتح‌المبین بود که خبرگزاری تانیوک یوگسلاوی سابق اعتراف کرد: گزارش‌های رسیده از جبهه‌های عراق با ایران حکایت از یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های جمهوری اسلامی ایران در طول جنگ و مقدمه‌ای از عملیات گسترده در آینده دارد.
 
 
 

منبع: روزنامه جوان

خواندن 994 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/9f3ee00aea2f66d90cf98785cbebd844.jpg
کتاب «هوای سرد تیرماه» خاطرات شهید «صفرعلی یوسفی» ...
cache/resized/e6af305268b0763d7b4e18071bd7a0bf.jpg
کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز ...
cache/resized/5c17989fdda46ad8b631c928992f7c9b.jpg
کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار ...
cache/resized/1a30ce51315f59ae0c01a525fd63c5cc.jpg
«کتاب پرواز مازیار» خاطرات همسر شهید خلبان ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family