×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 42

نوبخت در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

هیأت دولت فردا به دیدار رهبر معظم انقلاب می‌رود

یکشنبه, 15 آذر 1394 14:42 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام کرد هیأت دولت فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهد کرد و در این جلسه طرح‌های دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی ارائه خواهد شد.

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس به نقل از خانه ملت، جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی عصر امروز (یکشنبه) با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل شد.

در این جلسه پیرامون لایحه بودجه 95 و برنامه ششم توسعه بحث و تبادل‌نظر شد.

در ابتدای این جلسه نوبخت با بیان اینکه طالب تغییر در برنامه هستیم، اظهار داشت: این موضوع را با هیأت رئیسه مطرح کردیم و در دولت مقیّد شدیم برنامه ششم را همراه بودجه به مجلس ارائه کنیم.

وی افزود: حدود 4 ماه به صورت فشرده کار کردیم تا برنامه ششم ابتر نماند و اکنون مدت 2 هفته است که لایحه بودجه و لایحه برنامه ششم از این سازمان به دولت رفته است که ظرف یکی دو هفته آینده به مجلس ارائه می‌شود.

حاجی‌دلیگانی: کمرنگ شدن احکام بخش فرهنگی در بودجه 95

در ادامه این جلسه، اعضای کمیسیون بودجه به بیان نظرات و سؤالات خود در خصوص این 2 لایحه پرداختند که بر همین اساس حسینعلی حاجی‌دلیگانی گفت: به نظر می‌رسد احکام بخش فرهنگی کمرنگ‌تر از سایر حوزه‌ها دیده شده است.

وی یادآور شد: همچنین لایجه بودجه 95 از برنامه پنجم است و باید دید همزمانی آن چگونه تحقق گرفته آن هم در شرایطی که هنوز برنامه ششم را نداریم،لذا چگونه می‌توانیم یک پنجم آن را به بودجه اختصاص دهیم؟!

کاتب: ضرورت بررسی تغییرات هیأت امنا در احکام ششم توسعه

غلامرضا کاتب نیز در ادامه به بیان سؤال خود پرداخت و مطرح کرد: در احکام برنامه ششم توسعه تغییراتی در هیأت امنا داده شده که باید مشخص شود.

تاجگردون: لازم است لایحه برنامه توسعه کشور احکامی از جنس دایمی داشته باشد

غلامرضا تاجگردون نیز در ادامه این جلسه خطاب به نوبخت گفت: شما گفتید لایحه بودجه بدون تبصره می‌آید لذا برنامه ششم نیز باید دارای احکام حداقلی باشد.

نماینده گچساران در مجلس ادامه داد: در بررسی های کمیته‌های مربوطه در این خصوص صورت دادند برداشت ما این بود که لایحه برنامه نیز احکامی از جنس دائمی داشته باشد که اگر این طور است و به صورت برنامه‌ای بود، باید جداگانه به مجلس بیاید و به صورت دائمی به تصویب برسد.

احمدی: بررسی لوایح بودجه و برنامه ششم با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه صورت گیرد

درادامه جلسه، علی‌محمد احمدی نیز به بیان موارد مدنظر خود پرداخت و مطرح کرد: جزئیات این لوایح دارای حساسیت‌هایی است و باید با هماهنگی پیش برود.

نماینده دهلران در مجلس همچنین تصریح کرد: از این رو لازم است سازمان‌ها و دستگاه‌ها در حین بررسی این لوایح حضور داشته باشند چرا که آینده دانشگاه‌ها، صندوق توسعه و صندوق بیمه نیاز به تأمل دارد.

ثروتی: احکام برنامه تحت عنوان قوانین برنامه توسعه به تصویب برسد

موسی‌الرضا ثروتی دیگر عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه با تأکید بر اینکه تصویب برنامه ششم مستلزم اطلاعات اولیه است، گفت: لازم است در پایان بررسی‌ها به سیاست‌های کلی مشخصی برسیم که اسم این مجموعه نباید احکام برنامه باشد؛ بلکه باید تحت عنوان قوانین برنامه باشد.

نماینده مردم بجنورد و سملقان در مجلس همچنین افزود: لازم است در جریان بررسی برنامه ششم توسعه کمیت لحاظ شود؛ چنانچه دربرنامه چهارم لحاظ شده بود، اما دربرنامه پنجم کیفی‌تر مدنظر قرار گرفته بود.

قادری: ضرورت ارجاع مواد لایحه برنامه ششم به قانون مادر

جعفر قادری در ادامه به بهم ریختگی برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: ماده به ماده این لایحه باید به قانون مادر ارجاع داده می‌شد تا انسجام قانون را یکجا داشته باشیم.

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی: بحث صندوق توسعه ملی باید به صورت جداگانه در برنامه ششم توسعه می‌آمد

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در ادامه جلسه با بیان اینکه مشخص نیست احکام برنامه قرار است به کجا الحاق شود، گفت: طرح و لایحه‌ای که در این خصوص داده می‌شود باید عنوان داشته باشد.

نماینده رشت در مجلس در ادامه با بیان اینکه اسم برنامه موقتی است، عنوان کرد: شش صفحه از 24 صفحه برنامه درباره صندوق توسعه ملی است که سال 83 سیاست‌های پولی و بانکی اصلاح شد؛ از این رو این بخش به خاطر گستردگی باید به صورت جداگانه می‌آمد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان گفته‌های خود، خاطرنشان کرد: برای تصویب برنامه احتمالاً قانون دو سوم می‌خواهد چون اصلاحاتی در آن صورت گرفته، لذا کاری کنید که از دو سوم خارج شود.

امیرآبادی‌فراهانی: ضرورت ارائه مباحث پولی و بانکی برای دائمی کردن قانون احکام برنامه

احمد امیرآبادی‌فراهانی در ادامه این جلسه گفت: اگر قرار است احکام لایحه برنامه ششم به صورت قانون دائمی شود، باید بحث‌هایی مثل پولی و بانکی هم در آن می‌آمد.

مصباحی‌مقدم: واردات کالاهای اولویت‌دار مدنظر دولت قرار گیرد

غلامرضا مصباحی‌مقدم در ادامه با تشکر از مسئولان سازمان مدیریت برای ارائه مواد متحد لایحه برنامه در قالب لایحه دائمی، گفت: تأکید مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی بر این است که از حداکثر توان داخلی استفاده شود، این در حالی است که علاوه بر موانع تعرفه‌ای نیاز به برخی موانع غیرتعرفه‌ای داریم.

نماینده تهران در مجلس با تأکید بر اینکه باید واردات کالاهای اولویت‌دار مدنظر دولت قرار گیرد، افزود: از این رو ماده 24 این لایحه در خصوص موانع واردات، دست دولت را می‌بندد که باید اصلاح شود.

نوبخت: اقتباس از برخی از مواد قانون برنامه سنوات گذشته در تدوین برنامه ششم

نوبخت ادامه داد: 235 ماده‌ای که در برنامه پنجم درج شده به طور کامل در برنامه چهارم بوده و تعدادی از آنها از مواد و تبصره‌های قانون برنامه سوم توسعه استفاده کرده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه قانون برنامه مجموعه‌ای از قوانینی است که در سنوات گذشته تکرار شده است، افزود: دستگاه اجرایی کشور برای پیشرفت امور خود برای دوره پنج ساله خاص تشخیص داده که برای تسهیل امور لازم است از برخی از مواد برنامه‌های گذشته استفاده شود.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه روی مواد، تبصره‌ها و احکامی صحبت می‌شود که ضرورت آنها برای قانون برنامه توسعه اثبات شده است.

نوبخت با بیان اینکه در برخی مواقع همان احکامی که در برنامه‌های سنوات گذشته آمده در برنامه سال جاری استفاده می‌شود، تصریح کرد: در برخی مواقع با توجه به شرایط جدید و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اصلاحاتی در قانون برنامه سنوات قبل صورت می‌گیرد.

تلاش برای تقدیم احکام دائمی به مجلس

وی از تلاش دولت برای تقدیم احکامی که جنبه دائمی دارد به مجلس خبرداد و تأکید کرد: همه ملاحظات در خصوص قانون برنامه به صورت منعطف قابل انجام است.

نوبخت ادامه داد: تناظر یک به یکی بین سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و لوایح دولت از جمله برنامه ششم و بودجه وجود دارد.

وی گفت: ما 24 بند اقتصاد مقاومتی را بر اساس همسانی برخی بندهای قانون برنامه و هر برنامه را در قالب یک طرح معرفی کرده‌ایم.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت تاکنون تمام تلاش خود را برای اجرای فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی انجام داده است، افزود: بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب ناظر بر این بود که ایشان مطالبات بیشتری داشته، هر چند ما تلاش خود را می‌کنیم؛ اما باید بیش از پیش همت به خرج دهیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در جلسه فردا که هیأت دولت با رهبر معظم انقلاب خواهد داشت، طرح‌های دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی ارائه خواهد شد، مطرح کرد: تمامی طرح‌ها باید به عنوان یک برنامه در قالب اقتصاد مقاومتی تبیین شود.

اقتصاد مقاومتی لازمه رشد کشور

وی ادامه داد: هر دولتی اگر درصدد خدمت به کشور بوده و به اصلاح کشور می‌اندیشد، باید از طریق اقتصاد مقاومتی و در راستای سند چشم‌انداز حرکت کند تا به رشد قابل ملاحظه‌ای در اقتصاد برسد.

نوبخت با تأکید بر تأثیر رونق روابط ایران با کشورهای دیگر در بهبود وضعیت اقتصادی، گفت: صرفه‌جویی در موارد مختلف و رعایت شاخص‌های استاندارد به بهبود اقتصاد کشور کمک شایانی می‌کند.

وی با بیان اینکه برنامه‌هایی که جنبه اجرایی سال 95 تا 99 را دارند، باید مدنظر مسئولان باشد، تصریح کرد: با یک همکاری مشترک کاربردی اجرای برنامه‌ها آسان‌تر خواهد بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ظرف 2 الی 3 هفته آینده لایحه بودجه کشور تقدیم مجلس خواهد شد، افزود: با ارسال همزمان بودجه و برنامه ششم به مجلس برنامه مطلوبی برای 5 سال آینده خواهیم داشت.

خواندن 1590 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/9f3ee00aea2f66d90cf98785cbebd844.jpg
کتاب «هوای سرد تیرماه» خاطرات شهید «صفرعلی یوسفی» ...
cache/resized/e6af305268b0763d7b4e18071bd7a0bf.jpg
کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز ...
cache/resized/5c17989fdda46ad8b631c928992f7c9b.jpg
کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار ...
cache/resized/1a30ce51315f59ae0c01a525fd63c5cc.jpg
«کتاب پرواز مازیار» خاطرات همسر شهید خلبان ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family