از بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد تا اعضای مجلس

پنجمین روز از سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برای ناشران روز آرام و خلوتی بود اما با بازدید نمایندگان مجلس و وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی یکی از روزهای پرکار برای خبرنگاران بود.

دوشنبه, 26 ارديبهشت 1401 11:29 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

پنجمین روز از سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب اگرچه نواقص کمتری نسبت به روزهای دیگر داشته است اما خلوت و آرام سپری شد و می‌توان گفت مخصوص مخاطبان و بازدید کنندگانی بود که می‌خواستند با فراغ بال بیشتری به سیر و سیاحت در نمایشگاه کتاب بپردازند؛ البته به گفته بسیاری از ناشران مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت‌ها در این خلوتی بی تأثیر نبوده و نیست چراکه کتاب خریدن دیگر اولویت خانواده‌ها نیست.

پنجمین روز از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اگرچه برای مردم خلوت و آرام بود اما برای دولتی‌ها پر رفت و آمد بود چراکه بیژن نوباوه وطن، مرتضی آقاتهرانی، اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، منصور شکراللهی عضو کمیسیون انرژی مجلس، وحید یامین پور، معاون امور جوانان و خانواده و محمد مهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی از سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کردند.

فرصت نمایشگاه کتاب برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی میان ایران و قطر

اما یکی از رویدادهای مهم پنجمین روز از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران (یکشنبه ۲۵ اردیبهشت) دیدار رئیس نمایشگاه کتاب دوحه قطر و عمان با رئیس نمایشگاه کتاب تهران بود که در این دیدار احمد ابوالعینین، رئیس نمایشگاه دوحه قطر نمایشگاه کتاب را فرصتی برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی و تبادلات بیشتر در زمینه ترجمه و چاپ کتاب بین دو کشور دانست و از همکاری هرچه بیشتر این کشور با ایران در زمینه فرهنگی ابراز امیدواری کرد همچنین رئیس اتحادیه ناشران تهرانی نیز با حضور در غرفه کشور قطر و دیدار با جاسم ابوالعینین رئیس نمایشگاه کتاب بین المللی قطر درخصوص تعداد انتشارات فعال در این کشور، تیراژ سالانه هر انتشارات، انواع نشرها و حق کپی‌رایت در کشور قطر از میهمانان وزارت فرهنگ و ارشاد قطری پرسید.

جاسم ابوالعینین رئیس نمایشگاه کتاب بین المللی قطر نیز در پاسخ به سوالات حسن‌پور گفت: مجموع ناشران و توزیع‌کنندگان قطری به ۱۵ عدد می‌رسد که در خلال حضورمان در نمایشگاه بین‌المللی تهران نشر دارنبجه ناشر تخصصی کودک و نوجوان نیز حضور دارد. همچنین ناشران بزرگ قطری سالانه ۳۰۰ عنوان کتاب چاپ می‌کنند. البته تیراژ این عناوین بستگی به تعداد عرضه آن‌ها در بازار دارد و متناسب با تقاضای بازار چاپ می‌شود.

رئیس نمایشگاه بین المللی دوحه افزود: اتحادیه ناشران قطری عمری ۵ ساله دارد و مدافع حقوق ناشران است و سعی دارد بازار نشر قطر را بهبود ببخشد.
وی همچنین درباره حق کپی رایت و نحوه دریافت مجوز چاپ کتاب توسط ناشران قطری عنوان کرد: اداره کپی‌رایت ما، سازمانی جدا از وزارت فرهنگ است، اما دریافت مجوز چاپ کتاب توسط وزارت فرهنگ ما صورت می‌گیرد.

در پایان رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به میهمانان قطری پیشنهاد تبادل و انتقال تجربه برای بهبود فعالیت اتحادیه ناشران این کشور را داد.

بازدید وزیر ارشاد از سی و سومین نمایشگاه کتاب

تقریباً در لحظات پایانی پنجمین روز از نمایشگاه کتاب و اتمام روزی خلوت و آرام بودیم که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کرد و سری به غرفه‌های انتشارات مکتب حاج قاسم، سروش، کتابستان، روایت فتح، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، نشر بین‌المللی حافظ، انتشارات آیت الله مکارم شیرازی زد.

او در این بازدید در خصوص مسئله قیمت کاغذ گفت: در مسئله کاغذ دو موضوع را دنبال می‌کنیم؛ یکی بحث کوتاه مدت که حل شد و آن تخصیص ارز بود و کار میان مدت و هدف بلندمدت ما این است که تلاش کنیم به خودکفایی در صنعت تولید کاغذ برسیم.

وی افزود: برای مثال در بهترین حالت سالی ۲۸۰ هزار تن نیاز کاغذ در حوزه نشر ماست، این مجموعه‌هایی که در حال فعال شدن و تکمیل ظرفیت و حل مسائل مالی شأن هستیم بیش از ۳۵۰ هزار تن می‌توانند تولید داشته باشند؛ این موضوع یک برآورد دقیق است و روی آن مطالعه شده است؛ همچنین کارگروهی در دفتر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده است بنده به همراه وزیر سمت و معاونین مرتبط این دو وزارت خانه به همراه مدیرعامل بانک مرتبط استان‌های درگیر تولید کاغذ در حال کار هستند و کار کاملی شکل گرفته است.

اسماعیلی گفت: رئیس جمهور به عنوان اولین شخص اجرایی کشور پیگیر تحقق این موضوع هستند و به دلیل همکاری کار و پیش برد مسیر کار کاملی شکل گرفته است.

وزیر ارشاد همچنین در خصوص میزان کشف کاغذهای احتکار شده و توزیع و تخصیص آنها به ناشران گفت: نزدیک به ۲ هزار تن کشفیات کاغذ احتکار شده داشته‌ایم که در حال تحویل به دوستان ماست به محض اینکه کار انتقال راه بیفتد در اختیار ناشران قرار می‌گیرد؛ بحث تخصیص و تقسیم کاغذ را دوستان مان در معاونت فرهنگی با توجه به سوابق و اولویت هایی که دارند انجام می‌دهند و من در جزئیات تخصیص کاغذ به ناشران نیستم.

پنجمین روز از سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی به اتمام رسید که تمامی غرفه‌ها تعطیل و چراغ‌های شبستان اصلی خاموش بودند و اگرچه روز آرام و خلوتی برای غرفه داران بود اما خبرنگاران مستقر در نمایشگاه کتاب برای پوشش اخبار نیز تقریباً روز پرتلاطمی را پشت سر گذاشتند.

منبع: مهر

خواندن 281 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/9f3ee00aea2f66d90cf98785cbebd844.jpg
کتاب «هوای سرد تیرماه» خاطرات شهید «صفرعلی یوسفی» ...
cache/resized/e6af305268b0763d7b4e18071bd7a0bf.jpg
کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز ...
cache/resized/5c17989fdda46ad8b631c928992f7c9b.jpg
کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار ...
cache/resized/1a30ce51315f59ae0c01a525fd63c5cc.jpg
«کتاب پرواز مازیار» خاطرات همسر شهید خلبان ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family