چاپ کردن این صفحه

به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

کتاب «خدا در قرآن و عهدین (بررسی آرای کارن آرمسترانگ و دُنیز ماسون)» منتشر شد

پنج شنبه, 11 اسفند 1401 15:21 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

کتاب «خدا در قرآن و عهدین (بررسی آرای کارن آرمسترانگ و دُنیز ماسون)» اثر سید محمد اکبریان روانه بازار نشر شد.

به گزارش خط هشت، کتاب «خدا در قرآن و عهدین (بررسی آرای کارن آرمسترانگ و دُنیز ماسون)» اثر سید محمد اکبریان است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۲۱۳ صفحه به چاپ رسید.

از آغاز نزول قرآن، همه کسانی که این کتاب را خطری برای منافع و موقعیت خود دیدند، تلاش کردند رابطه اش را با خدا انکار کنند. مستشرقان و بزرگان کنیسه و کلیسا ادعا کردند قرآن اقتباسی از تورات و انجیل است. نویسنده این کتاب شبهات را بررسی کرده و پاسخ داده است.

مولف کتاب پیش رو تلاش کرده است تا آرای این دو شخصیت در مورد خداشناسی قرآن و اندیشه تطبیقی آنان با کتاب مقدس را در دو بخش جداگانه بررسی کرده، نشان دهد آنان علی‌رغم داشتن نگاه مثبت و واقع بینانه‌تر به قرآن و آموزه‌های آن، ضعف‌هایی نیز دارند. به عقیده نویسنده این ضعف‌ها بیشتر خود را به هنگام تطبیق و گاهی یکسان‌سازی آموزه‌های قرآن با کتاب مقدس نشان می‌دهد.

این اثر در دو بخش و پنج فصل تالیف شده است که هر یک از بخش‌های این نظر به یکی از این دو شخصیت و بررسی و نقد آرای وی اختصاص یافته است.

کتاب «خدا در قرآن و عهدین (بررسی آرای کارن آرمسترانگ و دُنیز ماسون)» منتشر شد

در بخش اول، فصل یک به بررسی دیدگاه آرمسترانگ در موضوع خدا در قرآن، اعم از روش، مبادی و نتایج دیدگاه وی اختصاص یافته (منطقه‌ای بودن خدای متون مقدس و قرآن، پلورالیزم دینی، از میان رفتن مرز حق و باطل و ایمان و کفر، نقد و بررسی آثار و نتایج) و فصل دوم به مباحثی پرداخته که وی در خصوص اندیشه خدا در قرآن بیان داشته است که بی نیازی اثبات وجود خدا در قرآن، فهم پذیری خدا (فهم ذات و صفات)، خدای متشخص انسان وار، و رابطه خدا با عالم طبیعت از جمله این مباحث به شمار می‌رود. سومین فصل از این بخش به مسائل مفعول در طرح موضوع خدا در قرآن اشاره کرده و در این راستا، الله در قرآن، مباحث توحیدی در قرآن، و اسما و صفات خدا را تشریح کرده است.

در بخش دوم که به بررسی دیدگاه دُنیز ماسون در یکسان انگاری خدا در قرآن و عهدین اختصاص دارد، به دلیل تمرکز ویژه وی بر مباحث تطبیقی، ابتدا مقدمه‌ای نسبتا مفصل در بیان رویکرد خاورشناسان به مباحث تطبیقی قرآن و اندیشه ماسون در این موضوع ارائه می‌گردد؛ سپس از فصل اول به بررسی روش تطبیقی ماسون و آثار و نتایج آن در تحقیق می‌پردازد و در فصل دوم اندیشه مشابهت سازی کامل اندیشه خدا در قرآن و کتاب مقدس توسط وی بررسی و نقد می‌شود.

علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 214 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)