چاپ کردن این صفحه

شمیم| موسوی مطلق: برادران عراقی زائرالحسین (ع) برایشان موضوعیت دارد نه ملیت زائر

یک استاد اخلاق گفت: برادران عراقی زائر الحسین (ع) برایشان موضوعیت دارد، نه پاکستانی بودن، افغانستانی بودن، انگلستانی بودن، فرانسوی بودن و غیره. در مقابل هم ایرانی‌ها هم همین دیدگاه را دارند.

پنج شنبه, 24 شهریور 1401 13:50 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

در ایام اربعین حسینی سخنرانان مذهبی نیز همپای دیگر مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و همگام با سایر اقشار در پیاده‌روی اربعین در این عزاداری حضور دارند و به سخنرانی می‌پردازند. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسوی مطلق کارشناس مذهبی و از اساتید اخلاق در عمود ۱۱۲۰ در موکب خدام الحسین (ع) با حضور در برنامه شمیم خبرگزاری فارس از ویژگی خاص این دوره از پیاده‌روی اربعین حسینی برایمان گفت که مشروح آن را در ادامه می‌‌خوانیم:

اصلی که درباره امام حسین (ع) همیشه پابرجا است

به عنوان نخستین سئوال بفرمایید پیاده‌روی اربعین امسال را چگونه دیدید؟

در وهله نخست باید گفت که در موضوعات متعلق به سیدالشهداء (ع) یک اصل حکمفرما است و آن این است که هر دم از این حادثه می‌گذرد نو می‌‌شود و تازه‌تر از روز گذشته جلو می‌‌رود. این یک واقعیت انکارناپذیر است. از هر کس که سئوال کنید همین جواب را می‌دهد. بنده چندین سال است که توفیق زیارت اربعین و حضور در پیاده‌روی اربعین را دارم. منتها امری که مشخص است این است که جمعیت حاضر در پیاده‌روی اربعین قابل قیاس با سال‌های گذشته نیست.

شیعیان دارند مسیر رشد و تکاملشان را طی می‌کنند 

دومین مسأله در این امر، این است که ابراز شوق و دلدادگی به سیدالشهدا (ع) در جلوه‌‌های مختلفی ظهور و بروز پیدا کرده است و امسال نیز عاشقان ثارالله همدلانه‌تر و با محبت بیش‌تر نسبت به سال‌های قبل با یکدیگر رفتار می‌کنند. این موضوع نیز طبیعی است، زیرا شیعه و شیعیان دارند مسیر رشد و تکاملشان را طی می‌کنند و بایدهم اینچنین باشد.

 پیاده‌روی اربعین امسال رنگ و بوی شهدا دارد

پیاده‌روی اربعین امسال یک ویژگی خاص دیگری هم دارد، آن هم اینکه پیاده‌روی اربعین رنگ و بوی دیگر شهدا دارد. در این مسیر که به مردم نگاه می‌کنید این حجم از تصاویر شهدا در میان آن‌ها استثنایی است،‌ البته سال‌های قبل هم به نیابت از شهدا به پیاده‌روی اربعین می‌آمدند. برادران عزیز عراقی ما تصاویر شهدای مدافع حرم ایرانی و عراقی و حتی علمای اعلامی که در رساندن قیام سیدالشهدا (ع) نقش داشتند را با کیفیت عالی در اختیار زوار قرار می‌دهند. این اقدام علامت سئوالی را ایجاد می‌کند که الگو برای این مردم چیست؟ قدرشناسی از کدام قشر باید صورت بگیرد؛ علما و شهدا. این میل و رغبت مردم به شهدا به خصوص شهدای مدافع حرم الحمدلله بسیار به چشم می‌آید.

اربعین همان مسیر ظهور است

این حضور و این محبت میان شیعیان در مسیر پیاده‌روی اربعین می‌تواند به آن نهایت آرزوی شیعیان که همان ظهور امام زمان (عج) است، کمک کند؟

اصلاً اربعین یعنی در واقع این مسیر که همان مسیر ظهور است. تمام این تلاش‌ها، تمام این معرفی‌ها، تمام این کوشش‌ها باید یک هدفی داشته باشد و آن هدف این است: ظهور وجود مقدس حضرت ولیعصر ارواحناه فداه. بهترین سخن و بهترین استدلال در این باب را مرحوم آیت‌الله عظمی حاج آقا بهجت داشت. عبارتی که در عین سادگی ولی بسیار عمق دارد ـ به لفظ اندک و معنای بسیارـ معظم‌له فرمود: باید قبل از ظهور همه‌ عالم، امام حسین (ع) را بشناسند؛ یعنی باید کاری کنیم که جهانیان امام حسین (ع) را بشناسند.

آیت‌‌الله بهجت بهترین مسیر شناسایی امام زمان (عج) را پیاده‌روی اربعین می‌دانست

آیت‌‌الله بهجت بهترین مسیر شناسایی را همین پیاده‌روی اربعین می‌دانست. حال رسانه‌های جهان درصدد تحریف، سانسور و یا حذف این رویداد در بستر رسانه هستند و با جنگ روانی شدید می‌خواهند پیاده‌روی اربعین را از مسیر خودش خارج کنند. چون وقتی امام زمان (عج) تشریف بیاورند، خودشان را به عنوان منتقم خون اباعبدالله الحسین (ع) معرفی می‌‌کنند و پرچم و شعار حضرت (عج) «یا لثارات الحسین» است. در روز ظهور امام زمان (عج) چند جمله اقامه‌ روضه می‌فرمایند. خب! وقتی آقا بیایند و خودشان را منتقم خون حسین (ع) عنوان کنند، باید تمام دنیا امام حسین (ع) را بشناسند. این یک تکلیف برای همه ما است. کلیدی‌ترین سخن در روز ظهور همین است و واقعیت پیش‌روی بشریت هم همین است.

بشریت در دوران ظهور طعم خوش زندگی را می‌چشد

در موضوع ظهور، یک دوران قبل ظهور، یک دوران خود ظهور و دوران بعد از ظهور داریم. در این اثنا بشر درگیر مسائل داخلی نظیر جنگ، ناراحتی‌ و بلاها است. دچار روزمرگی دنیا است. از همان ابتدا دشمن قسم‌خورده‌ای مانند ابلیس قسم یاد کرد و تمام قد به میدان آمد:‌ «قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ»، این ظهور حضرت ولیعصر(عج) است که به این ظلم‌ها پایان می‌دهد. تازه بشریت در آن زمان طعم خوش زندگی را می‌چشد.

معروف واقعی در همین پیاده‌روی اربعین است

طعم خوش زندگی یعنی محبت، همدلی،‌ بالا رفتم آستانه صبر و مواسات. این همان چیزهایی است که در طول مسیر پیاده‌روی اربعین (تمام مسیرهای منتهی به کربلا) آن را می‌بینیم. صحنه‌های متفاوتی که قلم‌ها و بیان‌ها درباره آن عاجز است. معروف واقعی در همین پیاده‌روی اربعین است.

نقشه نخ‌‌نمایی که همیشه در اربعین حسینی اجرا می‌شود

حاج آقا در فضای مجازی که برخی‌ها بر طبل تفرقه می‌کوبند و به طور مثال می‌گویند ایرانی‌ها و عراقی‌ها با هم مشکل دارند! در حالی که در طول مسیر این همدلی، محبت و ایثار را از سوی موکب‌داران و مردم شاهد هستیم، بدون اینکه نگاهی به ملیت افراد داشته باشند. چگونه اربعین حسینی در ایجاد این همدلی نقش دارد؟

یک توطئه و نقشه نخ‌‌نمایی است که همیشه بوده، هست و خواهد بود. منتهی چون مردم در مسیر رشد قرار گرفتند، دیگر خیلی به این چیزها توجهی نمی‌کنند، مگر یک عده قلیلی که فی قلوبهم مرض هستند. واقعیت معنا در اینجا، غیر از این است که رسانه‌های بیگانه منعکس می‌کنند. بینی و بین‌‌الله عشق و محبت برادران عراقی به زوار غیر عراقی که بخش اعظمش ایرانی‌ها هستند،‌ اصلاً غیر قابل بیان است.

برادران عراقی زائرالحسین (ع) برایشان موضوعیت دارد

برادران عراقی زائرالحسین (ع) برایشان موضوعیت دارد، نه پاکستانی بودن، افغانستانی بودن، انگلستانی بودن، فرانسوی بودن و غیره. در مقابل هم ایرانی‌ها هم همین دیدگاه را دارند. حال ممکن است که یک جاهل گول‌خورده‌ای یک حرکتی بزند. ضمن اینکه در این مسیر سراسر عشق و محبت، جزیی از اعتقادات عمیق عراقی‌ها است؛ یعنی واقعاً معتقد هستند جنگ، درگیری و اختلافات را باید کنار بگذارند، چون اربعین است و مهمان دارند. این مورد را در هیچ جای دیگری سراغ نداریم.معلوم است که در این مسائل دست دیگری در کار است، چون وقتی می‌بینند اربعین در مسیر درستش برگزار می‌شود، برای آن‌ها نگران‌کننده است.

از عطای امام حسین (ع) باید حراست شود

حاج آقا به عنوان سئوال آخر بفرمایید این حال خوش زائران در پیاده‌روی اربعین را چگونه می‌توانیم در کل سال تسری دهیم و این همدلی را همیشه داشته باشیم؟

مهم‌‌ترین مشکل ما پس از عبادت، ارتباط با خدا و هر کاری، حفظ و حراست از آن کار است؛ یعنی دستاوردهای آن را باید حفظ کنیم و نگه داریم. وقتی به پیاده‌روی اربعین می‌رویم، همه‌ کسانی که ما را می‌بینند، واقعا باید بوی امام حسین (ع) را استشمام کنند. بنابراین، آن خوبی‌هایی را که داریم در اینجا می‌بینیم را همراه خودمان ببریم و نگه داریم.

این صبر، تحمل، همدلی،‌محبت، مودت، مساوات و یک رنگی را که به عینه می‌بینیم را باید در دروان خومان نگه داریم. همه ما معتقد هستیم که این صفات برجسته عطای امام حسین (ع) است و از این عطای امام حسین (ع) باید حراست شود. به عبارتی دیگر در طول سال امام حسینی باشیم و زینت برای اهل بیت (ع) باشیم.

منبع: فارس

خواندن 198 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)