چاپ کردن این صفحه

ناو‌های جنگی ایران در حیاط‌خلوت آمریکا چه می‌کنند؟

یکشنبه, 14 اسفند 1401 16:53 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

برخی رسانه‌ها و مقامات آمریکایی، حضور ناوهای رزمی ایران در سواحل برزیل را اقدامی تحریک‌کننده برای ایالات متحده و تهدیدی مستقیم برای امنیت آمریکایی‌ها عنوان کرده‌اند.

 

به گزارش خط هشت، شهاب شعبانی‌نیا؛ فرمانده معظم کل قوا «دریا» را عرصه رویارویی قدرتمندانه با دشمنان و در عین حال فعالیت مؤثر و همکاری با دوستان برشمرده و بر همین اساس تأکید کرده‌اند که دسترسی به آب‌های آزاد، اتصال به چهار گوشه‌ی جهان از راه دریا و امکان دفاع از کشور در بستر دریا از جمله برکات دریاست که مردم و مسئولان باید به آن توجه کنند.

از آذرماه سال ۱۳۹۴ که رهبر انقلاب اسلامی این سخنان را خطاب به فرماندهان نیروی دریایی مطرح کردند تا به امروز تحولات متعددی در عرصه دریا برای ایران اسلامی رقم خورده است. حدود یک ماه پس از بیانات رهبری بود که دریادلان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطراف جزیره فارسی، دریا را عرصه رویارویی قدرتمندانه با آمریکایی‌ها قرار دادند و تعدادی از تفنگداران دریایی آمریکا را که وارد حریم آب‌های کشورمان شده بودند، دستگیر و شناور‌های آن‌ها را توقیف کردند. این در حالی بود که پرواز جنگنده‌های آمریکایی بر فراز منطقه و تهدیدات ناو‌های آن‌ها در منطقه، هیچ‌گونه خللی در انجام مأموریت نیرو‌های سپاه ایجاد نکرد و سرانجام این ماجرا با عذرخواهی نیرو‌های آمریکایی و تعهد آن‌ها مبنی بر عدم تکرار چنین اتفاقی پایان یافت.

رویداد بزرگ دیگری که از سوی نیروی دریایی سپاه در جهت تأمین امنیت و حفاظت از منافع رقم خورد، بازپس‌گیری محموله نفت سرقت‌شده از کشورمان است که با هلی‌برن نیرو بر عرشه نفتکش هدف رقم خورد و حضور ناو‌های جنگی آمریکا در حمایت از شناور متخلف نیز نتوانست مانع از اقدام نیرو‌های سپاه در هدایت شناور یادشده و بازگرداندن نفت مسروقه کشورمان شود.

این در حالی است که نیروی دریایی ارتش نیز با توجه به حوزه مأموریتی خود که آب‌های دوردست را شامل می‌شود، تا به امروز ۸۹ ناوگروه را به نقاط مختلف دنیا اعزام کرده است تا ضمن برقراری امنیت دریایی، حافظ منافع ملی کشور در جای جای جهان باشند.

بر این اساس، نیروی دریایی ارتش که اسکورت ۱۰ هزار شناور و نفتکش را در طول دوران دفاع مقدس در کارنامه درخشان خود دارد، در راستای مأموریت‌های جدید خود، از شناورها و نفتکش‌های کشور در برابر پدیده دزدی دریایی محافظت و همچون دوران جنگ تحمیلی، به تأمین امنیت اقتصادی کشور خدمات شایانی کرده است.

در همین زمینه، اعزام «ناوگروه ۷۵ نداجا» متشکل از ناوشکن ایرانی «سهند» و ناوبندر «مکران» در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ که با ۱۳۳ روز دریانوردی و طی مسیری ۴۴ هزار کیلومتری همراه بود، نقطه عطفی در تاریخ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

این ناوگروه با انجام مأموریت در اقیانوس هند، و اقیانوس اطلس جنوبی و شمالی حامل پیام صلح و دوستی ملت ایران بود و توانست علاوه بر تأمین امنیت خطوط دریایی، موجب ارتقای قدرت دریایی کشور و تقویت دیپلماسی دریایی جمهوری اسلامی ایران شود. این موضوع تا حدی اهمیت داشت که رهبر انقلاب اسلامی پس از پایان مأموریت ناوگروه ۷۵، طی پیامی «بازگشت مقتدرانه و عزت‌آفرین ناوگروه ۷۵» را تبریک گفتند و از فرمانده و تمامی کارکنان ناوگروه قدردانی کردند.

اما هفته گذشته، خبری از جدیدترین مأموریت موفقیت‌آمیز نیروی دریای ارتش منتشر شد. بر این اساس، ناوگروه ۸۶ نداجا با پشت سر گذاشتن اقیانوس‌های هند، اطلس و آرام، و گذر از آبراه پاناما به‌عنوان نخستین ناوگروه نظامی ایران در منطقه آمریکای جنوبی حضور یافت و در بندر ریودوژانیرو برزیل پهلو گرفت. این مهم در حالی صورت گرفت که ایالات متحده آمریکا تلاش بسیاری داشت تا مانع از حضور شناور‌های نظامی ایران در این منطقه از جهان شود؛ منطقه‌ای که به «America's Backyard» (حیاط‌خلوت آمریکا) معروف است. خبرگزاری رویترز در پی این اتفاق، نوشت: «حضور کشتی‌های ایران در سواحل برزیل اقدامی تحریک‌کننده برای ایالات متحده است»؛ همچنین «تد کروز» از سناتورهای مطرح آمریکایی مدعی شد که «پهلو گرفتن ناو‌های ایران در برزیل یک تحول خطرناک و تهدید مستقیم برای امنیت و ایمنی آمریکایی‌هاست».

این موفقیت ناوگروه نداجا در حالی به دست آمد که سال‌هاست آمریکا با اتکا به قدرت نظامی خود در مناطق مختلف پهنه آبی جهان و آب‌های سرزمینی کشور‌های مختلف حضور یافته و به اِعمال قدرت پرداخته است؛ البته جا دارد این نکته را هم متذکر شویم که ناو‌های هواپیمابر آمریکا به دلیل هراس از درگیری احتمالی با ایران، مدتی است که از منطقه خلیج فارس خارج و در نقاطی بسیار دورتر از سواحل ایران مستقر شده‌اند.

ماجرای عقب‌نشینیِ ناوهای هواپیمابر آمریکا و متعاقب آن، حضور شناورهای رزمی ایران در حیاط‌خلوت آمریکا، ممکن است که ابعاد جدیدتری هم به خود بگیرد؛ چرا که اواسط تابستان سال جاری، وبگاه آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» در گزارشی از برگزاری رزمایش مرکب دریایی میان ایران، روسیه، چین و ۱۰ کشور دیگر با عنوان «تک‌تیرانداز مرز» در آب‌های دریای کارائیب خبر داده و نوشته است: «ایران، روسیه و چین در حال آماده شدن برای اجرای یک رزمایش بزرگ در آمریکای لاتین هستند تا به آمریکا این پیام را برسانند که چگونه این ارتش‌ها می‌توانند در بیخ گوش آمریکا نمایش قدرت دهند».

با توجه به آنچه که در سطور فوق مطرح شد و با عنایت به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد نیروی دریایی در تراز ملت ایران و آرمان‌های نظام اسلامی، مأموریت اخیر ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش گام بلند دیگری در جهت تحقق منویات فرمانده معظم کل قوا بود و بار دیگر اراده و دست برتر دریادلان ایران اسلامی در مقابل نظام سلطه را نشان داد؛ اراده‌ای که حاکی از تغییر شرایط جهان به سوی نظام چندقطبی و افول هژمونی آمریکاست.

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 115 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)