چاپ کردن این صفحه

۴۴ سال افتخار/ یادداشت/ فرشته افشردی

پیروزی انقلاب اسلامی؛ نتیجه مقاومت ملت ایران

پنج شنبه, 13 بهمن 1401 09:58 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

«مقاومت» کشور‌های اسلامی در برابر ظلم و استبداد دشمنان نتیجه صبر است و پیروزی انقلاب اسلامی ایران هم با مقاومت و صبر مردم به نتیجه رسید.

 

به گزارش خط هشت، فرشته افشردی؛ «مقاومت اسلامی» اصطلاحی در ادبیات سیاسی مسلمانان است که برای ایستادگی در برابر دشمن به‌کار برده می‌شود و همچنین قرآن کریم، در آیات متعددی «مقاومت» را به مسلمانان توصیه کرده است و آن را تنها راه پیروزی حق بر باطل می‌داند.

خداوند در هر کاری صبر را مقدم دانسته است و در آیات خود از عبارت «ان الله مع الصابرین» استفاده کرده است.

در هر تقابلی که میان «حق» و «باطل» صورت می‌گیرد، طرف باطل یا زورگو هرچقدر هم توان و امکانات بیشتری در اختیار داشته باشد و فکر کند که با این ظاهر قدرتمند می‌تواند هر کار دلش می‌خواهد بکند و طرف مقابل هم به‌عنوان عروسک خیمه‌شب‌بازی آن‌ها (از ترس جانش یا چیزهای دیگر) چیزی به او نگوید، کور خوانده است.

البته در گذشته اینگونه بود و هرکه زور بیشتری داشت، کاری را انجام می‌داد که دوست داشت و بقیه از سر ترس، چیزی به او نمی‌گفتند، اما به مرور، اوضاع فرق کرد و خداوند نور ایمان را در قلب‌های کسانی که در برابر استبداد و ظلم به‌پاخواسته‌اند، تقویت کرد و آن‌ها به کمک اتحاد، ایمان به خدا، توکل و خوداتکایی بر طرف زورگو غلبه کردند. البته این کار آن‌ها نیازمند صبر بود. آنها صبر کردند و خداوند به آنها کمک کرد.

نمونه آن، پیروزی انقلاب اسلامی بود که در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به رهبری امام خمینی (ره) و تلاش مردم به سرانجام رسید.

البته این پیروزی، چیزی نبود که یک شبه، دو شبه یا چند ساله به‌دست بیاید؛ بلکه روندی بود که از زمان «انقلاب مشروطه» به رهبری شیخ فضل‌الله نوری، حجت‌الاسلام سید محمد طباطبایی و حجت‌الاسلام سید عبدالله بهبهانی در زمان مظفرالدین شاه قاجار آغاز شد، اما با به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی شاه، این انقلاب برای مدتی متوقف شد و از زمانی که امام خمینی (ره) به‌عنوان فردی که برای عزت اسلام و سرزمین اسلامی علیه استبداد پهلوی به‌پاخواستند، زمزمه‌های انقلاب کم‌کم بر سر زبان‌ها افتاد.

مردم مسلمان ایران طبق حدیثی از امام حسین (ع) که فرمودند: «ای مردم! رسول خدا (ص) فرمودند هر کس سلطان زورگویی را ببیند که حرام خدا را حلال کرده، پیمان الهی را می‌شکند و با سنت و قوانین رسول خدا (ص) از در مخالفت درآمده و در میان بندگان خدا راه گناه، معصیت، ستم و دشمنی را در پیش می‌گیرد، ولی با عمل یا سخن وی اظهار مخالفت نکند، بر خداوند است که او را در محل و جایگاه آن سلطان ظالم قرار دهد.» (مقتل خوارزمی، ج ۱، ص ۲۳۴)، علیه مظالم رژیم پهلوی که علناً یا در خفا دستورات خدا را زیر پا گذاشتند و با امتیازاتی که به دشمنان مردم می‌دادند، سعی بر تضعیف ملت خود داشتند، به پا خواستند.

ملت ایران علیه ظلم پهلوی به پا خواستند و در این راه صبر و مقاومت پیشه کردند و جوانان بسیاری در راه خدا از جان خود گذشتند که در نهایت به اذن خداوند صبرشان نتیجه داد.

خداوند در هر کاری صبر را مقدم دانسته است و در آیات خود عبارت «ان الله مع الصابرین» را به‌کار برده است. «مقاومت» نیز که تمام کشور‌های اسلامی از این روش علیه دشمنان خود استفاده می‌کنند، نتیجه «صبر» است. تنها به‌وسیله مقاومت بود که انقلاب مردم ایران به‌نتیجه رسید.

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 178 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)