چاپ کردن این صفحه

همسر شهید قرآنی «حسن دانش» بیان کرد:

«شهدای قرآنی» الگویی برای نسل جوان و سبک زندگی اسلامی هستند

پنج شنبه, 31 فروردين 1402 14:45 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

فاطمه بابایی‌زاده می‌گوید: «شهدای قرآنی در سایه معارف دینی تربیت شده‌اند و نسل جوان باید آنان را سرلوحه زندگی خود قرار دهند. شهدای قرآنی الگویی مناسب برای خانواده‌ها و سبک زندگی اسلامی هستند.»

به گزارش خط هشت: مسجد مهمانخانه خدا در زمین، جایگاه نزول برکات و خیرات آسمانی، خانه راز و نیاز، عشق و محبت، صفا و صمیمیت، ایثار و رحمت، تجلّی بهشت خدا در زمین، محل آرامش موحدان است. مکان آن، بهترین قطعات زمین است و فرشتگان، با اهل آن همنشین هستند. در ماه مبارک رمضان خبرنگار نوید شاهد با «فاطمه بابایی‌زاده» همسر شهید «حسن دانش» از قاریان جوان یزدی که در حادثه منا به آرزو دیرینه خود یعنی شهادت رسید، گفت‌وگو کرد.

«شهدای قرآنی» الگویی برای نسل جوان و سبک زندگی اسلامی هستند

شاید آن زمان که «حسن دانش» خانه را به قصد زیارت خانه خدا و برای طلب سلامتی پدر بیمارخود ترک کرد، هرگز تصور نمی‌کرد که داغ شهادتش، کمر خانواده و پدر بیمارش را خم کند. وی که از قاریان جوان یزدی بود چند روز قبل از شهادتش موفق شد با راه‌یابی به مرحله بین‌المللی مسابقات قرآنی، رتبه برتر قاری جهان اسلام را به خود اختصاص دهد و سرانجام در همین مسیر به آرزوی دیرینه خود شهادت، نائل آمد.

از دوران کودکی به قرآن بسیار علاقمند بود

«فاطمه بابایی‌زاده» به علاقه شهید از زمان کودکی به قرآن اشاره کرد و گفت: شهید «حسن دانش» قاری بین‌المللی قرآن کریم و از اعضای کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران روز دهم تیرماه 1356 در یک خانواده مذهبی و متدین در شهر یزد متولد شد. از سه سالگی به همراه مادرش در جلسات قرآنی شرکت می‌کرد و به قرآن بسیار علاقمند بود.  شهید دانش از قاریان برتر و بین المللی کشور بود که در دوم مهرماه 1394 در فاجعه منا به شهادت رسید.

نحوه آشنایی با شهید قرآنی «حسن دانش»

همسر «حسن دانش» در ادامه صحبت‌هایش درباره نحوه آشنایی‌اش با شهید توضیح داد: حاج حسن به همراه خانواده‌اش به خواستگاری من آمدند. من تعریفش را از اطرافیان زیاد شنیده بودم. در مراسم خواستگاری که شهید «دانش» را دیدم، مهرش به دلم نشست. دوران عقد ما حدودا 8 ماه طول کشید و در این 8 ماه با شرایط همسرم آشنا شدم، جلسات زیادی داشت و گاهی جلساتش 10 شب به بعد برگزار می‌شد و من باید کم کم به این موضوع عادت می‌کردم. یک شب قرار بود بعد از جلسه بیاید خانه پدرم، اما هرچه منتظر شدم نیامد و حتی تلفن همراهش را هم جواب نمی‌داد. ساعت از دوازده و 30 دقیقه هم گذشته بود، از شدت نگرانی به گریه افتادم، با مادر همسرم تماس گرفتم و ماجرا را گفتم. مادر همسرم که گویا به این اتفاق عادت داشت در کمال خونسردی گفت: «فاطمه‌جان تو باید به این موضوع عادت کنی، حسن جایی نمی‌رود، جلسات قرآنش گاهی طول می‌کشد، نگران نباش. ساعت حدود 1 بامداد همسرم به خانه پدرم آمد. وقتی او را دیدم شروع کردم به گریه کردن. این اولین تجربه من از طولانی بودن جلساتش بود و مرا تحت فشار زیادی قرار داد اما همین که سالم دیدمش خوشحال بودم.

وی ادامه داد: چهاردهم تیرماه 1388 آغاز زندگی مشترک‌مان بود و زندگیمان به همین منوال می‌گذشت تا اینکه تصمیم گرفتیم برای ماه عسل به سفر کربلا برویم. به لطف خدا مقدمات سفر فراهم شد و هشتم آبان‌1388 که تاریخ به یاد ماندنی‌ برایم است، بین‌الحرمین بودیم.  میلاد امام رضا(ع) بود که مصادف شد با سالگرد ازدواج‌مان، ما در کربلا بودیم، با آقا حسن به شیرینی فروشی رفتیم و با خرید و توزیع شیرینی بین زوار اولین سالگرد پیوند مشترکمان را در بین‌الحرمین جشن گرفتیم. این سفر برای من و همسرم یک خاطره به یاد ماندنی شد.

ویژگی اخلاقی شهید «حسن دانش»

همسر شهید قرآنی حسن دانش همسرش را در یک جمله توصیف کرد و گفت: همسرم وابسته به دنیا نبود و زندگی با او به من یاد داد با اخلاق باشم و به دنیا دل نبندم.

فاطمه بابایی زاده یکی از خاطراتش را برایمان روایت کرد: یک خاطره‌ای که برای همسرم بسیار جالب بود این بود که او به مسابقات کشوری اوقاف رفته بود و من به خاطر شرایط بد بارداری سه روز در بیمارستان بستری شدم. اما چون نمی‌خواستم فکر ایشان درگیر من شود، از شرایط و بستری شدنم در بیمارستان چیزی به او نگفتم تا با خیال راحت بتواند مسابقات را به پایان برساند. وقتی حسن بازگشت و فهمید که من بیمارستان بودم، تعجب کرد که چرا چیزی به او نگفتم. آقا حسن همیشه از این که این قدر شرایطش را درک می‌کردم خوشحال بود. همیشه به من می‌گفت: «من به شما افتخار می‌کنم.» رابطه ما رابطه‌ای کاملا صمیمی و دوستانه‌ای بود، ما با هم رفیق بودیم.

در تربیت درست فرزندانمان بسیار مصمم بود

همسر این شهید قرآنی با اشاره به حس قشنگ مادر شدنش درباره توجه همسرش به تربیت فرزندانشان گفت: 30 شهریور‌ 1389 فرزند اول ما عارفه خانم به دنیا آمد. حس و تجربه مادر شدن خیلی قشنگ بود. حرف همسرم که روز خواستگاری درباره مصمم بودش برای تربیت درست فرزندان به من گفت، در ذهنم تداعی شد و از خدا خواستم که به من کمک کند تا مادر خوبی برای فرزندانم باشم. خلاصه عارفه خانم ما 6 ماهه بود که فرزند دومم را باردار شدم.

وی افزود: 8 بهمن‌ماه 1390 دختر دوم من یعنی مائده‌خانم به دنیا آمد. و همان سال همسرم رتبه پنجم مسابقات کشوری اوقاف را بدست آورد. من سعی می‌کردم برای همسرم و همچنین دو دخترم با تمام سختی‌های زندگی کم نگذارم. سال 91 بود که حسن برای مسابقات بین‌المللی عازم کشور تونس شد و رتبه اول را کسب کرد.

یکی از دغدغه‌های همسرم حفظ صدا و تارهای صوتی‌اش بود

همسر شهید حسن دانش به دغدغه‌های همسرش برای حفظ صدا و تارهای صوتی‌اش اشاره کرد و توضیح داد: به خاطر مسابقات و تلاوت‌های زیادی که حسن داشت، باید شرایط خوبی را برایش فراهم می‌کردم. یکی از دغدغه‌های همسرم حفظ صدا و تارهای صوتی‌اش بود که من باید در نوع غذا و نحوه پخت آن دقت می‌کردم و هر روز صبح با دمنوش‌های مختلف و شربت چهار تخم و عسل و روتالین صدایش را تقویت می‌کردم.

نحوه شهادت شهید «حسن دانش»

فاطمه بابایی زاده درباره نحوه شهادت همسرش اظهار کرد: زندگی شیرینی داشتیم تا سال 1393 که در مسابقات کشوری اوقاف رتبه اول را کسب کرد. خیلی خوشحال بودم که بلاخره به هدفش رسیده است، خرداد 1394بود که در مسابقات بین‌المللی ایران رتبه اول را کسب کرد و مانند مسابقات قبلی فردای روز اختتامیه مسابقات، قاریان با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. پس از این دیدار سفر معنوی حج به عنوان هدیه این دوره از رقابت‌ها به حسن تعلق گرفت. پنجمین بار بود که سعادت زیارت کعبه نصیبش شده بود، با این وجود همچنان بی‌تاب قدم زدن در مدینه بود و از اینکه یک بار دیگر مسجد پیامبر(ص) و قبرستان بقیع را زیارت می‌کرد خیلی خوشحال بود.

وی ادامه داد: سه‌شنبه شب، یعنی شب قبل از حادثه منا، با هم تماس تصویری برقرار کردیم و با بچه‌ها صحبت کرد و خبر داد که آماده حرکت به سمت سرزمین منا است. فردای آن روز که عید قربان بود با خود فکر کردم خوشا به سعادت حسن که در آن فضا نفس می‌کشد تا بعدازظهر همان روز هم نمی‌دانستم چه اتفاق ناگواری رخ داده است تا اینکه با شنیدن خبر فاجعه بی‌طاقت شده و فقط می‌خواستم صدای حسن عزیزم را بشنوم تا دلم آرام گیرد. صبح روز جمعه نام حسن در فهرست مفقودان اعلام شد اما باز هم امید داشتم که زنده باشد. دوازده روز بعد پیکر پیدا شد و به میهن بازگشت و در نهایت در امامزاده جعفر(ع) یزد به خاک سپرده شد.

همسر شهید قرآنی «حسن دانش» در حالی که بغض راه صدایش را گرفته بود افزود: حالا فقط مزاری وجود دارد که با رفتن به آنجا و صحبت کردن با او قلبم آرام می‌‌گیرد. از یک طرف محروم شدن از بودن در کنار او برایم غیر ممکن بود و از طرفی سعادتی که در رفتن همیشگی‌اش نصیب حسن شده بود مرا از بی‌قراری منع می‌کرد.

نهادینه سازی فرهنگ قرآنی در جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است

فاطمه بابایی زاده در پایان با اشاره به اهمیت نهادینه سازی فرهنگ قرآنی و فرهنگ ایثار در جامعه بیان کرد: امروز دشمنان در قالب توطئه های مختلف به دنبال ترویج سبک زندگی غربی با هدف جدا کردن نسل جوان از ارزش های انقلاب هستند؛ نهادینه سازی سبک زندگی قرآنی مهم‌ترین راه مقابله با توطئه های دشمنان است. شهدای قرآنی در سایه معارف دینی تربیت شده‌اند و نسل جوان باید آنان را سرلوحه زندگی خود قرار دهند. شهدای قرآنی الگویی مناسب برای خانواده‌ها و سبک زندگی اسلامی هستند.

 

خبرنگار: آرزو رسولی

 

 

منبع: نوید شاهد

خواندن 216 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)