رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گنبدکاووس گفت: قیام خونین 15 خرداد بر محور دفاع از ارزشهای مذهبی شکل گرفت گرچه در کنار آن استقلال سیاسی اقتصادی از بیگانگان نیز مطرح بود.
شهدای گمنام شهرکرد سالهاست که در سایه بیتوجهی مسؤولان غریبانه بر فراز تپهای در بام ایران رها شدند و اطراف این مکان مقدس، محیطی امن برای جولان هنجارشکنان شده است.
مدیرعامل ستاد دیه استان همدان پیروی از اندیشههای امام (ره) را راهنمای همیشگی پیشبرد اهداف نظام دانست و گفت: امروز در جامعه بینالمللی حرف از اقتدار و مقاومت ایران اسلامی است و کشور ما به خوبی توانسته خود را مطرح کند که این مهم با درایت رهبری، همت مردم و مسوولان ارزشی محقق شده است.
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: براساس گفتمان امام راحل(ره) شاهد سرعت تحولات مختلف و عظمت ایران اسلامی در جهان هستیم.
به گزارش خط هشت، آیت الله سید حسن عاملی پیش از ظهر امروز در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام راحل(ره) که در مصلای اردبیل برگزار شد با اشاره به شخصیت بینظیر و والای امام خمینی(ره) اظهار کرد: انقلاب اسلامی معادلات حاکم بر جهان را تغییر داد و این حرکت امام راحل(ره) نوری در جهان ظلمت ایجاد کرد.
وی افزود: هیچ شخصیتی بهغیر از حضرت امام خمینی(ره) نمیتوانست این حرکت تاریخی و بزرگ را به سرانجام برساند.
امام جمعه اردبیل تصریح کرد: حضرت امام راحل(ره) مجتهدی جامع الشرایط و فردی عادل، نترس و شجاع بودند و اخلاص ایشان زبانزد بود.
وی اخلاص را عامل هیبت فرد دانست و گفت: هیبت انکار ناپذیر حضرت امام خمینی(ره) تحولی بزرگ در جهان رقم زد.
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل به زندگی ساده حضرت امام راحل(ره) تاکید کرد و اظهار داشت: رهبری که زندگیاش اینگونه باشد میتواند بر جهان تاثیر گذارد و مسؤولان نیز باید زندگی خود را با زندگی و سیره حضرت امام(ره) هماهنگ کنند.
وی افزود: حضرت امام خمینی(ره) بر رسیدگی به مردم، مستضعفان و محرومان تاکید داشتند.
عاملی تصریح کرد: حضرت امام راحل(ره) فرمودند که «آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند» و ایشان بر «نه شرقی و نه غربی» تاکید داشتند؛ تا آن زمان هیچ کشور و شخصیتی در جهان جرأت بیان این مساله را نداشت.
وی به مردم سالاری دینی و تاکید امام راحل(ره) به قید اسلامیت بر دموکراسی اشاره کرد و اذعان داشت: این حرکت حضرت امام(ره) تاثیری شگرف بر لیبرالیسم جدید گذاشت بهطوری که لیبرالیسم از اصول خود یک به یک استعفا داد.
امام جمعه اردبیل با اشاره به تاثیر گفتمان امام راحل(ره) در ایران و جهان، تاکید کرد: گفتمان حضرت امام خمینی(ره) به ملت ایران اسلامی غرور و عظمت بخشید و امروز بر اساس همین گفتمان شاهد سرعت تحولات مختلف و عظمت ایران اسلامی در جهان هستیم.
مراسم گرامیداشت سی و یکمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) با حضور اقشار مختلف مردم در مصلی اردبیل برگزار شد.
به گزارش خط هشت، مراسم گرامیداشت سی و یکمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) با حضور اقشار مختلف مردم در مصلی اردبیل برگزار شد.
در این مراسم مسئولان استانی و کشوری ازجمله نماینده ولی فقیه در استان، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، استاندار اردبیل و معاونان استاندار حضور داشتند.
بیشتر بخوانید
همچنین همزمان با سراسر کشور در تمامی شهرستانهای استان اردبیل نیز دستههای عزاداری و مراسمات سوگواری با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار شد.
انتهای پیام/ 146/ ت
فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل گفت: در شرایطی که مجالی برای برگزاری برنامهها و نشستهای حضوری نیست رسانهها باید برای تبیین اندیشههای امام خمینی(ره) در فضای مجازی تلاش کنند.
به گزارش خط هشت، سردار جلیل بابازاده بعد از ظهر امروز در جلسه گرامیداشت سالروز رحلت امام خمینی(ره) در اردبیل اظهار داشت: امسال با توجه به شیوع بیماری ویروسی کرونا در سطح جامعه درصدد هستیم برنامههای بزرگداشت سالروز رحلت امام خمینی(ره) به سمت فضای مجازی بکشانیم.
وی با اشاره به مشارکت مردم در برنامههای گرامیداشت افزود: دعوت عمومی از آحاد مختلف مردم برای مشارکت و همکاری در تمامی برنامههای پاسداشت، بزگداشت و گرامیداشت در سالروز رحلت امام(ره) و قیام 15 خرداد ماه بسیار حائز اهمیت است که باید مورد توجه باشد.
بابازاده با بیان اینکه رسانهها در تبیین اندیشههای امام خمینی(ره) نقش ویژهای دارند تصریح کرد: در شرایطی که مجالی برای برگزاری برنامهها و نشستهای حضوری نیست رسانهها باید برای تبیین اندیشههای امام خمینی(ره) در فضای مجازی تلاش کنند.
بیشتر بخوانید
فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری بیان کرد: قدرت و صلابت ولایتفقیه و ایران اسلامی در عصر حاضر مرهون اندیشههای ناب و الهی امام راحل است.
وی اظهار داشت: ایام ارتحال امام(ره) فرصتی برای انتقال اندیشههای ناب آن حضرت، رفتار، منش، زندگانی و ابعاد گوناگون زندگی آن شخصیت فرزانه به نسل جوان است.
رهبر انقلاب: امام خمینی هم انسان تحولخواه بود و هم تحول آفرین/ امام نشان داد ابرقدرتها ضربهپذیرند
حضرت آیتالله خامنهای در سخنرانی امروزشان بمناسبت سالروز رحلت امام خمینی فرمودند: * امام خمینی هم انسان تحولخواه بود و هم تحول آفرین بود و ایشان بزرگترین تحولات را در زمان خودشان ایجاد کردند.
به گزارش خط هشت، رهبر انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز در سخنرانی زندهی تلویزیونی به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله) با ملت ایران سخن گفتند.
متن بیانات رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابیالقاسم المصطفی محمّد و آله الطّیّبین الطّاهرین المعصومین سیّما بقیّة الله فى الارضین.
امروز مراسم بزرگداشت امام بزرگوارمان به شکلی متفاوت از شکل معمول این مراسم اجرا میشود. چگونگی برگزاری مراسم مهم نیست؛ اصل قضیّه و مهم، گفتگو از امام بزرگوار است که ما امروز کشورمان و فردای کشورمان به این احتیاج داریم. امام بزرگوار سالها پس از درگذشت ظاهری و و فقدان ظاهری او در بین ما زنده است و باید زنده بماند و ما از حضور او و معنویّت او و فکر او و انگشت اشارهی او بهرهمند بشویم و استفاده کنیم.
تحوّلخواهی و تحوّلانگیزی از برجستهترین خصوصیّات حضرت امام امروز بنده میخواهم درباره ی یک خصوصیّت مهمّی از خصوصیّات امام بزرگوار بحث کنم؛ البتّه ایشان یک انسان ذوابعاد و دارای خصوصیّات برجستهی متعدّدی بودند؛ این خصوصیّتی که امروز بحث میکنیم، جزو مهمترین و برجستهترین خصوصیّات امام بزرگوار است و آن عبارت است از روحیهی تحوّلخواهی و تحوّلانگیزی امام بزرگوار.
امام، روحاً، هم یک انسان تحوّلخواه بود، هم تحوّلآفرین. در مورد ایجاد تحوّل، نقش او صرفاً نقش یک معلّم و استاد و مدرّس نبود؛ نقش یک فرمانده داخل در عملیّات و نقش یک رهبر به معنای واقعی بود. ایشان بزرگترین تحوّلات را در دوران خودشان، در زمان خودشان در حوزههای متعدّدی و در عرصههای متنوّع زیادی ایجاد کردند که من به مقداری [از آنها] امروز اشاره میکنم.
اوّلاً روحیهی تحوّلخواهی از دیرزمان در این بزرگوار وجود داشته است؛ این چیزی نبود که در آغاز نهضت اسلامی در سال 1341 در ایشان به وجود بیاید؛ نه، ایشان از دوران جوانی یک انسان تحوّلخواه بودند که نشانهی آن عبارت است از همان یادداشتی و نوشتهای که ایشان در دوران جوانی ــ تقریباً در دههی30 از عمرشان ــ در دفتر مرحوم وزیرییزدی نوشتهاند که مرحوم وزیری عین آن نوشته را، دستخط ایشان را به من نشان دادند؛ دیدهام که بعد هم چاپ شده و در اختیار خیلیها قرار گرفته. در آن نوشته، ایشان آیهی شریفهی «قُل إِنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أَن تَقوموا لِلَّهِ مَثنىٰ وَفُرادىٰ»(1) [را ذکر میکنند] که دعوت میکند عموم را به قیامِ لله؛ یک چنین روحیهای در ایشان وجود داشت. این روحیه را ایشان اِعمال کردند و همین طور که اشاره کردم تحوّلآفرینی کردند. مِیدانی وارد مسئلهی تحوّل شدند، نه فقط گفتاری و دستوری؛ از تحوّلآفرینی روحی در یک مجموعهای از طلّاب جوان در قم ــ که من حالا عرض خواهم کرد شرحش را ــ تا تحوّلآفرینی وسیع در عموم ملّت ایران.
تحوّل و انقلاب روحی و معنوی در افراد آن مسئلهی قم عبارت است از درس اخلاق ایشان. ایشان دهها سال پیش از شروع نهضت، غیر از درس فقه و اصول و معقول، سالها در قم درس اخلاق داشتند، جلسهی اخلاق داشتند. البتّه آن وقتی که ما رفتیم قم، سالها بود که این درس تعطیل شده بود،و وجود نداشت. کسانی که دیده بودند آن درس اخلاق را، نقل میکردند ایشان ــ هفتهای یک بار جلسهای داشتند در مدرسهی فیضیّه و طلّاب جوان جمع میشدند در آنجا ــ وقتی که صحبت میکردند، جلسه را منقلب میکردند، دلها را منقلب میکردند. این را البتّه ما هم، در درس فقه و اصول دیده بودیم. یعنی ایشان حتّی در همین درسهای فقه و اصولشان به مناسبتهایی صحبت اخلاقی میکردند، طلبهها زار زار گریه میکردند؛ وقتی ایشان صحبت اخلاقی میکرد، اشک میریختند؛ بیان ایشان این جور مؤثّر بود و انقلاب روحی ایجاد میکرد. این همان روش پیغمبران است؛ پیغمبران هم آغاز همهی حرکتهای خودشان را از انقلاب روحی افراد شروع کردند. اینکه امیرالمؤمنین میفرماید: لِیَستَأدوهُم میثاقَ فِطرَتِه وَ یُذَکِّروهُم مَنسیَّ نِعمَتِه ... وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول،(2) همین است. «یَستَأدوهُم میثاقَ فِطرَتِه» یعنی آن سرشت نهفتهی انسانی را در اینها بیدار میکردند و آن را وادار میکردند به تحرّک و هدایتگری عملیّات و اقدامات انسانها؛ امام این جوری از اینجا شروع کردند. من البتّه نمیتوانم قاطعاً ادّعا کنم که آن جلسات را ایشان تشکیل میدادند برای اینکه بعدها به نهضت عظیم سیاسی منتهی بشود؛ این را من نمیدانم. لکن آنچه مسلّم است اینکه این حرکتآفرینی، این تحریک غریزههای معنوی و فطرت و سرشت انسانی از راه درس اخلاق و تذکّر و آماده کردن دلها، شیوهی امام بزرگوار بود؛ از اینجا ایشان شروع کردند تا ایجاد تحوّل در سطح وسیع یک ملّت؛ چه در دوران مبارزات ــ که حالا من مقداری از نمونههای این تحوّل را عرض میکنم ــ و چه بعد از پیروزی انقلاب، ایشان به معنای واقعی کلمه در ملّت ایران تحوّل ایجاد کردند.
توجّه کنید که مخاطب ایشان در این تحوّل، عبارت بود از ملّت ایران. قبل از شروع نهضت امام مبارزاتی وجود داشت، مبارزات سیاسی در ایران وجود داشت، دهها سال بود که گروههای مختلف [مبارزه میکردند]، منتها حوزهی کار آنها حدّاکثر محدود میشد مثلاً به یک تعدادی دانشجو؛ اینها میتوانستند فرض کنید 100 نفر، 150 نفر دانشجو را تحت تأثیر قرار بدهند، در یک مراسمی آنها را وارد کنند. بحث امام، بحث یک گروه محدود یا یک جمع محدود یا یک حرفهی معیّن نبود؛ بحث ملّت ایران بود. ملّت مثل یک اقیانوس است؛ به طوفان درآوردن یک اقیانوس کار هر کسی نیست. یک استخر را میشود موّاج کرد امّا موّاج کردن یک اقیانوس، کار عظیمی است. ملّت یک اقیانوس است و امام این کار را انجام داد؛ تحوّلاتی را به وجود آوردند.
تحوّل در خمودگی و تسلیم بودن ملّت و تبدیل به روحیهی مطالبهگری یک تحوّل، تحوّل در روحیهی خمودگی و تسلیم ملّت بود. در دوران جوانی ما، در دورانی که ما یادمان هست که این نهضت شروع شد، ملّت ایران یک ملّتی بود که با مسائل اساسیِ سرنوشت خودش هیچ سر و کاری نداشت، مردم تسلیم بودند، خمود بودند، نسبت به زندگی شخصیِ خودشان [بی اراده] بودند. این حالت تحرّک میدانداری، وارد میدان شدن، مطالبه کردن، آن هم مطالبهی چیزهای بزرگ و مهم، در رفتار ملّت و در خُلق و خوی ملّت ما مطلقاً وجود نداشت؛ این را امام ایجاد کردند؛ همین ملّتِ خمود و تسلیم را تبدیل کردند به یک ملّتِ مطالبهگر؛ آن سخنرانیهای پُرشور و توفندهی امام، آن بیانهای خروشندهی امام، آن چنان تکان داد این ملّت را که این ملّت تبدیل شدند به یک ملّت مطالبهگر؛ نمونهاش قضایای سال 41 است ــ که شروع نهضت، سال 41 بود ــ نمونهاش اجتماعات عظیم مردم در شهرهای مختلف است که بعد هم منتهی شد به پانزدهم خرداد، و در پانزدهم خرداد[رژیم] با آن کشتار عظیم نتوانست این حرکت را متوقّف کند. باز هم اجتماعات مردم در طول زمان بود تا پایان دوران مبارزات؛ این یک تحوّل عجیبی بود که ایشان ایجاد کردند.
تحوّل در نگاه مردم و ایجاد عزّت و اعتماد به نفْس ملّی تحوّل دیگر، تحوّل در نگاه مردم به خودشان و به جامعهشان بود؛ ملّت ایران نسبت به خود یک نگاه حقارتپندارانه داشت؛ یعنی اینکه این ملّت بتواند بر ارادهی قدرتها، بر ارادهی ابرقدرتها فائق بیاید، مطلقاً به ذهن احدی خطور نمیکرد. نه فقط حالا قدرتهای جهانی، حتّی ارادهی قدرتهای داخلی، حتّی ارادهی فلان مسئول ــ فرض کنید که ــ یک ادارهی امنیّتی یا انتظامی، اصلاً به ذهن مردم خطور نمیکرد که بتوانند غلبه کنند بر ارادهی صاحبان ارادههای تلخ و خطرناک. احساس حقارت میکردند، احساس توانایی نمیکردند؛ امام این را تبدیل کرد به احساس عزّت، احساس اعتماد به نفْس، و مردم را از این حالت که حکومت استبدادی را یک امر طبیعی بدانند ــ که این جور بود؛ آن زمان تصور ماها کأنّه این بود که خب بالاخره یک شخصی در رأس مملکت هست و ارادهی او حاکم است؛ خب طبیعت مسئله همین است و اصلاً این را یک امر طبیعی و عادّی میدانستیم ــ تبدیل کردند به انسانهایی که خودشان نوع حکومت را تعیین میکنند. از شعارهای مردم در انقلاب، اوّل، نظام اسلامی، حکومت اسلامی، بعد هم جمهوری اسلامی بوده؛ مردم خودشان تعیینکننده بودند، مطالبهکننده بودند؛ بعد هم در انتخاباتهای گوناگون شخص حاکم را، اشخاص مورد مسئولیّت در بخشهای مختلف حکومت را مردم معیّن کردهاند؛ یعنی حالت خودحقیرپنداری که در مردم بود، بکلّی تبدیل شد به حالت عزّت و اعتماد به نفْس ملّی.
تحوّل در نوع مطالبات مردم یک تحوّل دیگر، تحوّل در مطالبات مردم بود؛ یعنی اگر چنانچه فرض کنید آن وقت یک گروهی از مردم یک مطالبهای هم از دستگاه داشتند یا از قدرتمندان آن زمان داشتند این بود که مثلاً این کوچه آسفالت بشود یا این خیابان این جوری کشیده شود؛ مطالبات در این حد [بود]؛ این را تبدیل کردند به مطالبهی استقلال، آزادی؛ یعنی [آرمانهای] عظیم. یا شعار «نه شرقی، نه غربی»؛ در خواستههای مردم آن چنان تحوّلی به وجود آمد که از این چیزهای حقیر، کوچک، محلّی و محدود تبدیل شد به یک امور اساسی، بزرگ، انسانی ،و جهانی.
تحوّل در نگاه مردم به دین یک تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود؛ مردم، دین را فقط وسیلهای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی، حدّاکثر احوال شخصی میدانستند، فقط برای همین مسئلهی نماز و روزه و فرض کنید که وظایف مالی و ازدواج و طلاق؛ در همین حدود؛ دین را، وظیفهی دین و مسئولیّت دین و رسالت دین را محدود به این چیزها میدانستند. امام برای دین، رسالت نظامسازی و تمدّنسازی و جامعهسازی و انسانسازی و مانند اینها تعریف کرد؛ مردم نگاهشان به دین بکلّی متحوّل شد.
تحوّل در نگاه به آینده و ایجاد تمدّن نوین اسلامی یک تحوّل دیگر، تحوّل در نگاه به آینده بود. در آن دورانی که نهضت شروع شد و امام وارد میدان شدند، با همهی شعارهایی که حالا بعضی از احزاب و بعضی و از گروهها و گروهکها میدادند ــ که خیلی محدود و کوچک هم بودند ــ در نگاه مردم آیندهای دیده نمیشد. یعنی مردم یک افق و آیندهای در مقابل چشم نداشتند؛ این تبدیل شد به ایجاد تمدّن نوین اسلامی. یعنی شما امروز به ملّت ایران نگاه کنید، این دست مبارک امام است که این حالت را به وجود آورده، مردم دنبال این هستند که تمدّن نوین اسلامی را تشکیل بدهند و به وجود بیاورند؛ اتّحاد عظیم اسلامی را به وجود بیاورند، امّت اسلامی را تشکیل بدهند. نگاه عامّهی مردم، تودهی مردم این است.
تحوّل در مبانی معرفتیِ کاربردی و ورود فقه در عرصهی نظامسازی در یک حوزهی تخصّصیتر، تحوّل در مبانی معرفتیِ کاربردی است؛ امام این را به وجود آوردند؛ که این تخصّصی است، جزو مسائل حوزوی و کسانی است که دستی در کار فقه و در کارِ علم اصول و مانند اینها دارند. امام فقه را وارد عرصهی نظامسازی کردند؛ فقه از این مسائل دور بود. البتّه مسئلهی ولایت فقیه، هزار سال [بود که] در بین فقها وجود داشت و مطرح میشد، امّا چون این امید وجود نداشت که این ولایت فقیه تحقّق پیدا بکند، هرگز به جزئیّات آن، به مسائلِ آن پرداخته نمیشد. امام این را وارد مسائل اصلی و فقهی کردند. در حوزهی علمیّهی نجف، این را مطرح کردند و دربارهی آن بحث کردند؛ بحثهای علمیِ متقنِ محکمِ کاملاً قابل توجّه برای افرادی که صاحب نظر در این زمینهها هستند؛ یا مسئلهی مصلحتِ نظام را ــ که مصلحتِ نظام همان منافع عمومی است، منافع ملّی است، چیزی غیر از آن نیست ــ امام در فقه مطرح کردند. مسئلهی معروف اصولی و فقهیِ «تزاحم» و «اهمّ و مهم» را که در مسائل شخصی و مسائل کوچک به کار میرفت، وارد عرصهی میدان عمومی کردند که در عرصهی ادارهی کشور، مسئلهی مصلحت نظام و مسئلهی «اهمّ و مهم» مطرح میشود. یعنی در فقه، ایشان این چیزها را وارد کردند که این، فرصت خیلی بزرگی برای فقه به وجود میآورد؛ دست فقه را باز میکند در گسترهی تصرّفاتی که میتواند در مسائل گوناگون بکند. به نظر من حوزهها باید از این خیلی قدردانی کنند و استفاده کنند، استقبال کنند. البتّه این کاری که امام در این زمینهی فقهی انجام دادهاند، کاملاً روشمند و قانونمند است؛ یعنی طبق همان ــ به تعبیر امام ــ فقه جواهری است؛ یعنی بدعتی در فقه نیست؛ یک استفادهی صحیح از موازین متعارف فقهی است که در اختیار فقها است.
پافشاری بر تعبّد، در عین نگاه نوگرایانه به فقه یک نمونهی دیگر از این تحوّل در نگاه به دین و مسائل دینی، پافشاری بر تعبّد بود در عین نگاه نوگرایانه به مسائل؛ یعنی امام، یک فقیه نوگرا، یک روحانی نوگرا بود؛ به مسائل با چشم نوگرایانه نگاه میکرد؛ در عین حال بشدّت پابند به تعبّد. در آن روز و آن دورانها خب روحانیّونی بودند که در زمینههای مسائل روشنفکری وارد بودند و بحث میکردند و حرف میزدند؛
تغذیه اقتصاد جاری از درآمدهای نفتی، به عارضهای برای اقتصاد کشور در طول سالها بدل شده است که دولتها در سایه این عارضه، بهدنبال ارتقا و بهرهوری در دیگر بخشهای مولد درآمدزایی آنطور که باید نبودهاند.
به گزارش خط هشت، رهبر معظم انقلاب، حدود 17 سال پیش (آبان ماه سال 82) در بخشی از بیانات خود در دیدار کارگزاران نظام فرمودند: "اگر این نفتی که دست کشورهای این منطقه است، در دست اروپاییها بود و بنا بود آنها به شما مردم ایران و مردم سایر کشورهایی که امروز نفت تولید میکنند، بفروشند، برای هر استکانش جانِ شما را میگرفتند! حالا میلیونها بشکه را بهقیمت ثمنبَخس میخرند و پولی که بابت آن میدهند، مثل ندادن است."
این جمله نشاندهنده ارزش ذاتی منابع نفت و گاز است که سالهاست به ثمن بخس و با کمترین برخورداری از ارزش ذاتی این منابع، در حال خامفروشی آن هستیم و یکی از دلایل اصلی خامفروشی مداوم در این عرصه، وابستگی بودجه جاری به درآمدهای ناشی از این خامفروشی است.
در واقع اگر بتوانیم وابستگی بودجه جاری را به نفت حذف کنیم، میتوانیم در وهله اول برای هزینهکرد درآمدهای نفتی، اهداف و اولویتهای توسعهای را جایگزین رتقوفتق امور جاری کنیم و در گام بعدی، برای تبدیل این منابع خدادادی به فرآوردهها و محصولاتی با ارزش افزوده چندبرابری برنامهریزی و اقدام کنیم. با برداشتن این دو گام، شاهد افزایش درآمدزایی از منابع خدادادی نفت و گاز و صرف این درآمدها در بخشهای توسعهای و مولد اقتصادی خواهیم بود که طی این مسیر، به رونقزایی مستمر و رفع مشکلات اقتصادی خواهد انجامید.
امروز نیز، رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنرانیای که بهمناسبت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی داشتند، بر قطع بند ناف اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی تأکید کرده، این مسئله را راهکار تحول اقتصادی در کشور دانستند و گفتند: "در زمینه اقتصاد تحول به این است که بند ناف اقتصاد کشور را از نفت ببریم".
در واقع، تغذیه اقتصاد جاری از درآمدهای نفتی، به عارضهای برای اقتصاد کشور در طول سالها بدل شده که دولتها در سایه این عارضه، بهدنبال ارتقا و بهرهوری در دیگر بخشهای مولد درآمدزایی همچون مالیات، صادرات غیرنفتی و... آنطور که باید نبودهاند. اگر آنطور که امام خامنهای تأکید داشتند، این بند ناف بریده شود، مهمترین گام در مسیر اعتلای اقتصادی کشور برداشته خواهد شد چرا که دولتها، دیگر بهپشتوانه درآمدهای سهلالوصول خامفروشی نفت اکتفا نمیکنند و سعی در ترمیم دیگر بخشهای درآمدزایی میکنند.
نگاهی گذرا به وضعیت اقتصادی کشورهای نفتی نشان میدهد دولتهای آنها به دو گروه توسعهیافته مانند نروژ و غیرتوسعهیافته مانند ایران تقسیم میشوند که این دستهبندی منبعث از تفاوت دیدگاههای دولتهای این کشورها درباره نفت است. نفت و درآمدهای نفتی به خودی خود، پدیدهای بدیمن نیست، اما چه میتوان کرد که سیاستگذاریهای جزیرهای و بهدور از شاخصهای اصیل اقتصادی، ضربههای مهلکی را به کشورهایی مانند ایران زده است.
بیماری هلندی هم که بدترین آسیب اقتصاد وابسته به نفت است، از سال 53 با افزایش ناگهانی قیمت نفت و افزایش درآمدهای ارزی در ایران شایع شد و چون صنعت داخلی توان رقابت با سیل ورود کالاهای وارداتی را نداشت، صنعت کشور رو به زوال نهاد. مهمترین راهحلهایی که برای درمان بیماری هلندی پیشنهاد میشود ابتدا تشکیل صندوق ذخیره ارزی حاصل از فروش نفت با هدف خودداری از ورود شوکوار درآمدها به اقتصاد است. در سال 79 «حساب ذخیره ارزی حاصل از فروش نفت خام» بهموجب ماده 60 قانون برنامه سوم توسعه تشکیل گردید اما ایجاد اصلاحات فراوان در مکانیسم این حساب و عدم تعهد دولت به الزامات این صندوق منجر به عدم کارایی آن گردید.
راهحل دیگری که در جهت درمان بیماری هلندی در کشور پیشنهاد میگردد افزایش قدرت رقابت بخش صنعت و کشاورزی است؛ از قانون هدفمندکردن یارانهها که در سال 88 تصویب شد ــ در صورت اجرای صحیح آن ــ میتوان بهعنوان یکی از مصادیق درمان بیماری هلندی یاد کرد. اقدام دیگری که به دولتها برای درمان بیماری هلندی پیشنهاد میگردد سرمایهگذاری در جهت توسعه زیرساختهای بهداشتی، درمانی، صنعتی و آموزشی است که نهتنها منجر به افزایش نرخ تورم نمیگردد بلکه زمینه توسعه همهجانبه اقتصادی را فراهم مینماید.
حال سؤال این است: چرا اقتصاد ایران چنین است و چه عواملی باعث میشوند که بهخلاف تلاش مسئولان، نتوانیم از این چرخه معیوب اقتصادی رهایی یابیم؟
در کشور ایران کل نظام اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به میزان و چگونگی تخصیص هزینههای دولت وابسته است. بالغ بر 45% بودجه عمومی دولت، مختص هزینههای جاری است که از طریق درآمدهای نفتی تأمین میشود، بنابراین کاملاً روشن است که اقتصاد ایران متکی به نفت بوده و این موضوع موجب ایجاد یک سیستم کاملاً رخوتزده و بیتحرک میگردد که تنها به پول نفت دلخوش است.
اما نمونه راهکارهایی که برای رهایی اقتصاد از منابع نفتی و قطع وابستگی بودجه به نفت وجود دارند عبارتند از:
* لزوم جداسازی درآمد نفت از حساب بودجه و التزام به هزینهکرد آن فقط در جهت سرمایهگذاری مولد
* پرهیز از واردات بیرویه و بازگشت به سیاست تولید داخل (خودکفایی ــ حداقل در محصولات اساسی و راهبردی)
* ارتقای بنیانهای تولید و کمک به تغییرات استراتژی تولید از نفتی به تولید تجاری و دانشپایه، بهخصوص در بخش کشاورزی
* سرمایهگذاری بهروی نیروی انسانی متخصص، متعهد و عملگرا و حمایت مستمر از پژوهشهای کاربردی
* تعهد به اجرای سیاستهای راهبردی و گزارههای برنامههای مصوب در افق چشمانداز و برنامههای میانمدت
* استقلال بانک مرکزی و کنترل نقدینگی
* هماهنگی کامل بین سیاستگذاران کشور و مدیران اقتصادی
با درنظرگرفتن اقتصاد مقاومتی بهعنوان مدل متناسب با اقتصاد ایران، نمیتوان راهکار سرمایهگذاری در بورسهای بینالمللی را راهکار کاهش وابستگی اقتصاد به نفت خام برشمرد؛ بلکه باید از نفت بهعنوان ابزاری در جهت وابستهسازی کشورهای منطقه و کشورهای همسو و تعریف همکاریهای اقتصادی در پروژههای پربازده و بااولویت در کشورهای هدف بهره برد و با تمرکز بر منابع نفتی مشترک و توسعه صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی از هدررفت بخش عظیمی از سرمایههای کشور جلوگیری نمود.
رهبر معظم انقلاب در ابتدای سخنرانی امروز بهمناسبت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) با تأکید بر روحیه تحولخواهی بنیانگذار انقلاب اسلامی به نوشتهای از حضرت امام در دوران جوانی اشاره کردند.
به گزارش خط هشت، رهبر معظم انقلاب در ابتدای سخنرانی خود بهمناسبت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) با اشاره به روحیه تحولخواهی بنیانگذار انقلاب اسلامی که از دوران جوانی در ایشان وجود داشته تأکید کردند که یکی از نشانههای این روحیه تحولخواهی در وجود حضرت امام(ره) نوشتهای است که در دوران جوانی به دفتر مرحوم وزیری یزدی نوشتند و بعداً هم چاپ شده است. ایشان در این نوشته عموم را به قیام برای خدا دعوت میکنند.
بیشتر بخوانید
به گزارش تسنیم، حضرت امام خمینی(س) در 15 اردیبهشت 1323 ش برابر با 11 جمادی الاول 1363 در سن چهلودو سالگی، اولین بیانیه سیاسی خود را صادر کردند. در این بیانیه، حضرت امام ضمن بررسی و تحلیل اوضاع گذشته، حال و آینده مردم، قیام برای خدا را تنها راه اصلاح جهان عنوان کرده که آن، فلسفه بعثت همه انبیای الهی بوده است.
ایشان در این بیانیه، صریحاً علمای اسلام و جامعه اسلامی را به قیام عمومی فراخواندند و نسبت به سکوت در برابر توطئههای ضداسلام هشدار دادند. مقصود امام از انتشار این بیانیه، به صدا در آوردن زنگ خطر و بیدارباشی برای طلاب جوان بود. این اقدام، شخصیت و موضع سیاسی ایشان را بیش از پیش آشکار کرد و بهتدریج زمینه حضور عدهای از یاران همفکر را در جمع شاگردنشان ایشان فراهم آورد.
در ادامه متن اولین بیانیه سیاسی امام خمینی را که ایشان در سن چهلودو سالگی در دفتر مرحوم وزیری یزدی نوشتند، میخوانید:
قال اللَّه تعالی: قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُرادی. خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترین موعظههایی است که خدای عالم از میانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده، این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است؛ قیام برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوههای گوناگون عالم طبیعت رهانده؛
خلیلآسا درِ علم الیقین زن ندای «لااحبّ الآفلین» زن
قیام للَّه است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تختوتاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صَعْق و صَحْو کشاند. قیام برای خداست که خاتم النبیین ــ صلّی اللَّه علیه و آله ــ را یکتنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و بهجای آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام قابَ قوسیْن أو أدنی رساند.
خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده. قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده. قیام برای نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را بهطوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتی شهوتپرست پشتمیزنشین شدند. قیام برای شخص است که یک نفر مازندرانی بیسواد را بر یک گروه چندین میلیونی چیره میکند که حَرْث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود کند. قیام برای نفع شخصی است که الآن هم چند نفر کودک خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده. قیام برای نفس امّاره است که مدارس علم و دانش را تسلیم مشتی کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز فحشا کرده. قیام برای خود است که موقوفات مدارس و محافل دینی را بهرایگان تسلیم مشتی هرزهگرد بیشرف کرده و نَفَس از هیچ کس در نمیآید. قیام برای نفس است که چادر عفت را از سر زنهای عفیف مسلمان برداشت و الآن هم این امر خلاف دین و قانون در مملکت جاری است و کسی بر علیه آن سخنی نمیگوید. قیام برای نفعهای شخصی است که روزنامهها که کالای پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشهها را که از مغز خشک رضاخان بیشرف تراوش کرده، تعقیب میکنند و در میان توده پخش میکنند. قیام برای خود است که مجال به بعضی از این وکلای قاچاق داده که در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هر چه میخواهد بگوید و کسی نفس نکشد.
هان ای روحانیون اسلامی! ای علمای ربانی! ای دانشمندان دیندار! ای گویندگان آییندوست! ای دینداران خداخواه! ای خداخواهان حقپرست! ای حقپرستان شرافتمند! ای شرافتمندان وطنخواه! ای وطنخواهان باناموس! موعظت خدای جهان را بخوانید و یگانه راه اصلاحی را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفعهای شخصی کرده تا به همه سعادتهای دو جهان نایل شوید و با زندگانی شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شوید. انّ للَّه فی ایّام دهرکم نفحاتٌ ألا فتعرّضوا لها؛ امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای قیام اصلاحی بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزهگرد شهوتران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خود کنند. امروز شماها در پیشگاه خدای عالم چه عذری دارید؟
همه دیدید کتابهای یک نفر تبریزی بیسروپا را که تمام آیین شماها را دستخوش ناسزا کرد و در مرکز تشیع به امام صادق و امام غایب ــ روحی له الفداء ــ آنهمه جسارتها کرد و هیچ کلمه از شماها صادر نشد. امروز چه عذری در محکمه خدا دارید؟ این چه ضعف و بیچارگی است که شماها را فرا گرفته؟ ای آقای محترم که این صفحات را جمعآوری نمودید و به نظر علمای بلاد و گویندگان رساندید! خوب است یک کتابی هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند و همه آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده از همه امضا میگرفتید که اگر در یک گوشه مملکت به دین جسارتی میشد، همه یکدلوجهت از تمام کشور قیام میکردند. خوب است دینداری را دستکم از بهاییان یاد بگیرید که اگر یک نفر آنها در یک دیه زندگی کند، از مراکز حساس آنها با او رابطه دارند و اگر جزئی تعدی به او شود برای او قیام کنند. شماها که به حق مشروع خود قیام نکردید، خیرهسران بیدین از جای برخاستند و در هر گوشه زمزمه بیدینی را آغاز کردند و به همین زودی بر شما تفرقهزدهها چنان چیره شوند که از زمان رضاخان روزگارتان سختتر شود. وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً الَی اللَّهِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی اللَّهِ. صحیفه امام، ج1، ص21
بودجه ریزی در ایران با وجود شعارهای مکرر دولت همچنان عملیاتی نشده است، این موضوع یکی از موانع مهم توسعه اقتصادی در ایران است.
به گزارش خط هشت، رهبر انقلاب امروز 14 خرداد ماه با بیان اینکه، در زمینه اقتصاد تحول به این است که بند ناف اقتصاد کشور را از نفت جدا کنیم، تاکید کردند اگر این اتفاق بیافتد یک تحول در حوزه اقتصادی ایجاد خواهد شد.
رهبر انقلاب همچنین به موضوع بودجه ریزی در کشور توسط مجلس و دولت اشاره و گفتند: "تحول در زمینههای بودجه این است که بودجه را جوری ببندند که عملیاتی باشد. غالبا دولتها ادعا میکنند بودجه عملیاتی است که البته اینگونه نیست. اگر چنانچه بودجه به معنای واقعی کلمه عملیاتی باشد یک تحول اقتصادی محقق خواهد شد."
به گزارش تسنیم، بودجه ریزی عملیاتی نوعی سیستم برنامه ریزی، بودجه ریزی و ارزیابی است که بر رابطه بودجه هزینه شده و نتایج مورد انتظار تأکید میکند. در چارچوب بودجه ریزی عملیاتی، بخش های مختلف بر اساس استانداردهای مشخصی تحت عنوان شاخص های عملکرد پاسخگو خواهند بود. در بودجه ریزی عملیاتی منابع براساس اولویت امور و نتایج قابل اندازه گیری تخصیص داده میشوند. بودجه عملیاتی محصول برنامه ریزی استراتژیک است که در آن تصمیمات مربوط به تخصیص بهینه منابع برپایه نتایج پذیرفته شده و محکهای سازمانی مربوط به اهداف کلی، اختصاصی، استراتژی ها و برنامه های عملیاتی هر سازمان صورت می گیرد.
گفتنی است، سازمان برنامه و بودجه کشور در یک دهه اخیر به دنبال پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی بوده است اما به هر ترتیب این فرایند در نظام بودجه ریزی کشور محقق نشده است. سال گذشته با تاکید رهبر انقلاب بر قطع ارتباط بودجه از نفت و پیاده سازی اقتصاد بدون نفت برای اصلاح ساختار بودجه یک اولتیماتوم زمانی در نظر گرفته شد. در نهایت پس پایان سال 98 تنها به انتشار یک گزارش در حوزه اصلاح ساختار بودجه که بودجه ریزی عملیاتی یکی از قسمتهای آن بود بسنده شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه روز گذشته در حضور نمایندگان دور یازدهم مجلس شورای اسلامی اعلام کرد، لایحه اصلاح ساختار بودجه به زودی به مجلس ارائه خواهد شد، این درحالی است که به نظر میرسد با توجه به بازه یک ساله تا پایان دولت همچنان امیدی به پیاده سازی اصلاحات اساسی در ساختار بودجه ریزی کشور نباشد.
دستور رهبر انقلاب برای اصلاح ساختار بودجه در سال 97
طرح اصلاح ساختار بودجه بدنبال فرمان رهبر معظم انقلاب در آذر ماه 1397 و با هدف تبدیل تهدید تحریم های ظالمانه دشمنان ملت ایران به یک فرصت تاریخی برای اقتصاد کشور و همچنین کاهش وابستگی بودجه در دستور کار قرار گرفت.
آبان ماه سال گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نامه ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از رهنمودهای معظم له اعلام کرد؛ تدوین نقشه راه و برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه عمومی با یکسال تلاش شبانهروزی طرح اصلاح ساختاری بودجه و نقشه راه آن را آماده نموده و حسب تأکید حضرتعالی در موعد مقرر به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه تقدیم شده است.
لازم به ذکر است بر اساس قانون بودجه سال 99 مقرر شده است تخصیص بودجه به دستگاههای اجرایی مبتنی بر مبادله یک سری تفاهم نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور باشد. به هر حال با توجه به وزن سنگین هزینه های جاری در بودجه سنواتی مشخص نیست ایا این اهرم فشار می تواند دستگاهها را ملزم به ارائه گزارش در خصوص عملکرد خود کند یا خیر.
به مناسبت فرا رسیدن ۱۴ و ۱۵ خرداد، ویژه برنامه "فتح خون" از شبکه افق پخش خواهد شد.
به گزارش خط هشت، همزمان با فرا رسیدن 14 و 15 خرداد سالروز رحلت امام خمینی (ره) و قیام 15 خرداد سال 1342، ویژه برنامه «فتح خون» روی آنتن شبکه افق میرود.
موسی حقانی و حجتالاسلام آقاتهرانی مهمانان برنامه چهارشنبه 14 خردادماهاند، همچنین پنجشنبه این هفته احمدرضا اخوت درباره شخصیت سردار شهید قاسم سلیمانی مطالبی را بیان میکند.
بیشتر بخوانید
«فتح خون» طی این دو روز ساعت 18:30 از شبکه افق پخش میشود و بازپخش آن برای ساعت 08:30 روز بعد در نظر گرفته شده است.
عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر برجسته جهان عرب تاکید کرد که قانون موسوم به "قیصر" آمریکا هرگز نخواهد توانست سوریه و محور مقاومت را مرعوب کند.
به گزارش خط هشت، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر بارز جهان عرب در مقاله ای در روزنامه رای الیوم به اجرایی شدن قانون مصوب دسامبر گذشته کنگره آمریکا موسوم به "قانون قیصر" و اهداف آن پرداخت و نوشت: هدف از این قانون، ایجاد تنگنای شدید علیه سوریه و وارد کردن بالاترین زیان اقتصادی ممکن به حامیان این کشور به ویژه در لبنان و ایران و روسیه و همه گروهها و شرکت ها و افرادی است که از سوریه حمایت مالی می کنند و با این کشور همکاری تجاری دارند و در روند بازسازی و اصلاح ساختار زیربنایی و تولید نفت و گاز سوریه مشارکت می کنند.
به نوشته عطوان، اساسا تاثیر این قانون بر سوریه محدود خواهد بود زیرا این کشور از دهه ها پیش تحت مجموعه ای از تحریم های آمریکا قرار دارد و موفق شده است با وجود جنگ مداوم هشت ساله علیه ملت سوریه، تاثیر این تحریم ها را محدود و کم کند.
عطوان تاکید کرد: اجرای این قانون تاثیر زیادی روی ایران و مسیر زمینی ارتباطی بین تهران و بیروت از طریق سوریه و عراق نخواهد داشت زیرا ایران از بیش از 30 سال پیش با تحریم های آمریکا روبرو است. اما بعید نیست که قانون قیصر روی لبنان به خاطر وجود برخی طرف های سیاسی در این کشور که از این قانون و اجرای آن استقبال می کنند و در توطئه ویران کردن و گسستن سوریه شریک هستند، تاثیر بگذارد. توطئه علیه سوریه به این خاطر است که از امضای هرگونه توافقنامه سازشی با اشغالگران اسرائیلی مخالفت کرده است و با رد پیشنهادهای دهها میلیارد دلاری، با جدا شدن از هم پیمان خود ایران و پیوستن به ائتلاف آمریکایی مخالف ایران نیز مخالفت کرده است.
این نویسنده تصریح کرد: آمریکا با این قانون به دنبال تسلیم کردن و مهار لبنان به عنوان ضعیف ترین حلقه در راستای رسیدن به سه هدف است. یکی از این اهداف، بستن غیرمستقیم مرزهای سوریه و لبنان با قرار دادن آنها تحت نظارت نیروهای بین المللی به منظور جلوگیری از هرگونه تعامل تجاری یا عملیات قاچاق از طریق این مرزها است که شریان حیاتی سوریه در سایه تحریم ها و محاصره به شمار می رود. دومین هدف، وارد کردن بالاترین فشار ممکن به داخل لبنان برای خلع سلاح مقاومت و به طور مشخص حزب الله از جمله با تشدید فتنه طائفه ای و سوق دادن مخالفان حزب الله به آمدن به خیابانها و برگزاری اعتراضات و تشدید شرایط معیشتی برای افزایش اعتراضات و گسترش دادن آن و وارد کردن ضربه ای بسیار شدید به اقتصاد لبنان و پول این کشور است. سومین هدف، وادار کردن مسئولان لبنانی برای ورود به مذاکراتی به منظور ترسیم مرزهای دریایی با رژیم اسرائیل براساس شروط این رژیم است که باعث می شود تا تل آویو به بیشترین میزان گاز لبنان دست یابد.
عطوان تاکید کرد: فرصت موفقیت این قانون بهتر از قوانین گذشته اش خواه علیه سوریه یا ایران یا لبنان نخواهد بود و چه بسا اجرای آن نتایجی تماما برعکس دهد و آتش را بیشتر شعله ور کند و منافع آمریکا و غرب هدف قرار گیرد.
این نویسنده گفت: تحریم های شدید آمریکا علیه ایران، این کشور را به یک قدرت بزرگ منطقه ای تبدیل کرد که از انواع سلاح های مدرن از موشک و زیردریایی گرفته تا پهپاد ساخت داخل برخوردار است، زیرا محاصره و تحریم اقتصادی مادر اختراع و نوآوری است. شاید سرنگون کردن پهپاد گلوبال هوک آمریکا و ارسال ماهواره نظامی به ارتفاع 442 متری و اعزام پنج نفت کش به ونزوئلا در آمریکای لاتین که حیات خلوت آمریکا به شمار می رود و آمریکا هم از ترس عواقب جرات برخورد با آنها را نکرد، نمونه های از آن چیزی باشد که در بالا بر آن تاکید کردیم.
عطوان با اشاره به قیام مردمی رو به افزایش علیه نژادپرستی در آمریکا درسایه کشته شدن جورج فلوید جوان سیاه پوست نوشت: آمریکای امروز دیگر آن آمریکای قبل از این قیام نیست. آمریکا در دور اول جنگ سرد با چین (نبرد کرونا) شکست خورد. آمریکا تحت رهبری ترامپ از یک شکست داخلی یا خارجی خارج می شود و وارد شکست دیگری می شود. این کشور ابهت خود و چه بسا زمامداری خود را از دست داده است و احتمال دارد که وحدت داخلی خود را از دست بدهد. شمارش معکوس برای گسستن آمریکا به خاطر رویکرد نژادپرستانه آن و رسوا شدن همه دروغ هایش درخصوص برابری و رویای آمریکایی برملا شده است و سحر ساحر دامن خودش را گرفته است.
وی تاکید کرد: سوریه ای که توطئه برای تقسیم کردن و ویران کردن ارکان خودش را خنثی کرد و بیش از 9 سال پایداری و استقامت کرد، قانون قیصر را نیز در هم خواهد شکست زیرا کلمه تسلیم شدن در قانون و ادبیاتش وجود ندارد و هم پیمانانش در لبنان هرگز پرچم تسلیم را بالا نخواهند برد و از سلاح مقاومت دست بر نخواهند داشت و از نفت و گاز خود برای دشمن اسرائیلی چشم پوشی نخواهند کرد و زمان این امر را روشن خواهد کرد.