نویسنده «آخرین فرصت»

«آخرین فرصت»، مشق زیبایی بود که بازخورد‌های خوبی به‌دنبال داشت

پنج شنبه, 13 مهر 1402 14:19 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

اکبری با بیان اینکه کتاب «آخرین فرصت» روایت زندگی سراسر عشق و ایمان خانم قافلان‌کوهی و شهید علی کسایی است، گفت: در کتاب «آخرین فرصت» بخش عمده مطالب به روایت زندگی خانوادگی شهید علی کسایی پرداخته شده است؛ اما در همین بستر، خواننده با دوران‌های مختلف زندگی شهید هم آشنایی مختصری پیدا می‌کند.

به گزارش خط هشت: کتاب «آخرین فرصت» روایت زندگی سراسر عشق و ایمان خانم قافلان‌کوهی و شهید علی کسایی است که به قلم سمیرا اکبری نوشته شده است.

کتاب با روایت خواب عجیب دختر دوم خانواده قافلان‌کوهی به نام رفعت در شیراز آغاز می‌شود و با برگزاری مراسم خواستگاری این شهید و ازدواج این دو خواندنی‌تر می‌شود و در خلال کتاب نیز اتفاقات زندگی ساده و عاشقانه خانواده شهید کسایی در شهر شیراز روایت می‌شود.

شهید علی کسایی جوانمرد انقلابی و مربی آموزش‌های سیاسی و مذهبی که در ۱۴ آذر ۱۳۳۴ مصادف با عید غدیر در شیراز به دنیا آمد، در سن ۲۵ سالگی ازدواج کرد که خطبه عقدشان توسط امام خمینی (ره) جاری و مراسم ساده عروسی‌شان نیز در روز عید غدیر برگزار شد. علی کسایی که زندگی‌اش را وقف آموزش، تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه و آرمان‌های انقلاب اسلامی کرده بود، در روز عروسی‌اش دعا کرد تا خداوند شهادتش را هم روز عید غدیر قرار دهد.

این کتاب را علاوه بر مرور خاطرات دوران زندگی و رزمندگی شهید علی کسایی، می‌توان تاریخ شفاهی دوران انقلاب و جنگ ایران و عراق دانست که در قالب رمانی جذاب؛ «صمیمیت و ساده‌زیستی»، «احترام به والدین»، «عشق به همسر و فرزند»، «صبر و ایثار»، «توجه به بیت‌المال و حق‌الناس»، «عفت و حیا» و «فداکاری و شهادت» را زیبا و هنرمندانه به تصویر کشیده است.

بیش از ۵ ماه از انتشار این اثر در انتشارات به‌نشر می‌گذرد، انتشار کتاب بهانه‌ای شد تا با سمیرا اکبری نویسنده اثر همراه شویم.

او در ابتدا دلیل انتخاب شهید علی کسایی به عنوان سوژه کتابش می‌گوید: شهید علی کسایی مسئول آموزش عقیدتی سیاسی ارتش در شهر شیراز، معلم، مفسر و حافظ موضوعی نهج‌البلاغه بود. این شهید که شهید غدیری معروف است از شاگردان شهید محراب سید عبدالحسین دستغیب بوده که توسط منافقین، مورد حمله و ترور سنگینی قرار گرفت؛ اما طبق آرزوی همیشگی‌اش، روزی او شهادت در روز عید غدیر می‌شود. شهید کسایی به عنوان یک شهید شاخص به موسسه نشر فرهنگ شهادت در شهر شیراز معرفی شد، تحقیقات و مصاحبه‌های اولیه در موسسه نشر فرهنگ شهادت در شهر شیراز انجام گرفت. بعد از آنکه نوشتن روایت زندگی این شهید به من سپرده شد، تلاش کردم با انجام مصاحبه‌های تکمیلی و نوشتن خاطرات این شهید عزیز، قدمی در معرفی ایشان بردارم.

اکبری تصریح کرد: در کتاب «آخرین فرصت» بخش عمده مطالب به روایت زندگی خانوادگی شهید علی کسایی پرداخته شده است؛ اما در همین بستر، خواننده با دوران‌های مختلف زندگی شهید هم آشنایی مختصری پیدا می‌کند. کتاب آخرین فرصت، مشق زیبایی بود که من توفیق نوشتنش را داشتم و با استفاده از راهنمایی‌های اساتیدم در حوزه نویسندگی، آن را اصلاح می‌کردم.

این نویسنده جوان شیرازی با بیان اینکه کتاب «آخرین فرصت» ماحصل دوسال تلاش برای انجام مصاحبه با خانم خانم قافلان‌کوهی و نگارش کتاب است، اظهار کرد: وقفه‌هایی که در انجام مصاحبه‌ها، به دلیل مشکلات شخصی خودم یا راوی خاطرات اتفاق می‌افتاد یکی از اصلی‌ترین مشکلات در نویسندگی این اثر بود. به لطف خدا و عنایت خود شهید، بازخورد‌های خیلی خوبی از مخاطب دریافت کردم. به ویژه در ایام مبارک عید غدیر این بازخورد‌ها چندین برابر شد؛ چراکه شهید علی کسایی معروف به شهید غدیری هستند. سالروز تولد، ازدواج و شهادت ایشان در عید غدیر هست.

 اکبری گفت: قالب کتاب «آخرین فرصت»، زندگینامه است. تمام مطالب بر اساس صحبت‌های راویان خاطرات نوشته شده و تخیل نویسنده نقشی در آن ندارد که صرفا جهت جذابیت و خلاقیت در سبک روایت، فضاسازی‌هایی صورت گرفته است.

او که مدت‌هاست شهدای دفاع مقدس را دستمایه فعالیت ادبی خود قرار داده، ادامه اداد: «آخرین فرصت»، دومین کتاب چاپ شده من در حوزه دفاع مقدس است. کتاب «۳۹ کیلو تمام» که به خاطرات دوران اسارت یک نوجوان می‌پردازد، مستند داستانی خاطرات آزاده جانباز محمدعلی کریمی است را در گذشته توسط انتشارات روایت فتح چاپ کرده‌ام.

اکبری نوشتن از شهدا را خادمی برای این عزیزان و خانواده‌های محترمشان می‌داند و در نگارش آثار پیش رو نیز باز هم به سراغ شهدای دفاع مقدس می‌رود، تصریح کرد: امیدوارم که این توفیق برایم مداوم و پر تکرار باشد. به تصویر کشیدن زندگی شهید «احمد خانچی» که جانباز قطع نخاع گردنی بودند، از دیگر آثاری است که در دست نوشتن است.

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 108 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family