نویسنده کتاب «مهاجر چاشم» اظهار کرد

تمام وجود شهید «سید احمدعلی نبوی چاشمی» مبارزه بود

پنج شنبه, 25 خرداد 1402 15:22 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

عبدالله دخانیان معتقد است: تمام وجود شهید «سید احمدعلی نبوی چاشمی» مبارزه بود، اخلاص و انگیزه این شهید در اجرای ضوابط نظام اسلامی باعث شد تا شیفته او باشم.

به گزارش خط هشت، عبدالله دخانیان، نویسنده کتاب «مهاجر چاشم» که زندگی و خاطرات شهید والامقام حجت‌الاسلام والمسلمین «سید احمدعلی نبوی چاشمی» را در این کتاب روایت می‌کند،  از سال 1380 نوشتن در حوزه ایثار و شهادت را آغاز کردم و یکی از هفده نویسنده‌ استان سمنان بودم که برای شهدا قلم می‌زنند. کتاب «مهاجر چاشم» پنجمین کتابی است که طی 10 سال تلاش شبانه روزی نوشته شده است.

اخلاص و انگیزه «سید احمد» باعث شد تا برایش بنویسم   

روحانی مبارزی که به عنوان «پاسدار» به جبهه اعزام شد

عبدالله دخانیان با اشاره به زندگی‌نامه شهید «سید احمدعلی نبوی چاشمی» اینگونه روایت می‌کند: شهید «سید احمدعلی نبوی چاشمی» دوم فروردین 1329 در روستای «چاشم» از توابع شهرستان «مهدیشهر» دیده به جهان گشود. پدرش «سید رحیم» و مادرش «نساء» نام داشت. تا پایان دوره ابتدایی درس خواند. تا اینکه در سن 10 سالگی برای ادامه تحصیل به سمنان عزیمت کرد. سپس در حوزه علمیه صادقیه(ع) سمنان مشغول تحصیل شد. او یک روحانی مبارز بود و به عنوان پاسدار به جبهه اعزام شد. سرانجام بیست‌وچهارمین روز از بهمن‌ماه 1364 با سمت فرمانده سپاه شهر ری در «اروندرود» بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید. مزار او در گلزار شهدای شهرستان قم قرار دارد.

وی در ادامه درباره این شهید والامقام خاطرنشان کرد: آقا سیداحمد یکی از دغدغه‌مندان انقلاب اسلامی بود که از جوانی راه مبارزه را در پیش گرفته بود. بیشتر عمر 45ساله خود را در این راه گذراند. از کودکی مهاجر شد. هر روز در شهری یا روستایی روشنگری کرد. مدتی را در زندان‌های ساواک سپری کرد و بعد از انقلاب، روزگارش را در جهاد گذراند؛ تا آنکه مزدش را در نبرد والفجر 8 گرفت.

دخانیان افزود: آنچه در کتاب «مهاجر چاشم» جمع‌آوری و تدوین شده است، گوشه‌ای از زندگی پر تلاش و مجاهدت اوست. در هنگام نوشتن این کتاب به ذهنم رسید چقدر خوب است خود شهید با من سخن بگوید. ساعت‌ها فکر کردم و در این زمینه با استاد خودم مشورت کردم. او نیز تشویقم کرد. بنابراین، بر آنچه که شهید برایم تعریف کرده بود، مروری کردم. برای چندمین بار تمام آنچه دیگران نقل کرده بودند را مطالعه کردم. حاصل آن گفته‌ها و شنیده‌ها این کتاب است.

«سید احمد» در مناطق مختلف حضور به سزایی داشت

نویسنده کتاب «مهاجر چاشم» با اشاره به نحوه جمع‌آوری خاطرات این شهید والامقام توضیح داد: جمع‌آوری خاطرات این شهید والامقام که من به او ارادت قلبی دارم بسیار سخت و دشوار بود زیرا در مناطق مختلفی حضور به‌سزایی داشت. این شهید در من تحول عظیمی ایجاد کرد و مرا به راه انقلاب کشاند. دورانی که در «آدران» زندگی می‌کردم از شهید «سید احمدعلی نبوی چاشمی» درس‌های زیادی گرفتم و به نوعی در رشد فردی من انسانی موثر بودند.  

وی افزود: تمام وجود شهید «سید احمدعلی نبوی چاشمی» مبارزه بود، اخلاص و انگیزه این شهید در اجرای ضوابط نظام اسلامی باعث شد تا شیفته او باشم.

مبارزه شهید چاشمی از نوجوانی در راه انقلاب 

عبدالله دخانیان با اشاره به حساسیتی که در نوشتن برای این شهید داشت، اظهار کرد: به دلیل حساسیتی که در نوشتن برای شهید «سید احمدعلی نبوی چاشمی» داشتم، سه بار این کتاب را از ابتدا نوشتم. این شهید از مظلوم‌ترین شهدای دفاع مقدس است که از نوجوانی برای این انقلاب مبارزه کرده بود.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس با اشاره به خاطره دوران دانشجویی‌اش درباره دلایل نوشتن برای شهدا بیان کرد: دانشجو بودم که شایعات حمله آمریکا به ایران زیاد شده بود. دانشجویان به دلیل ترس و وحشتی که از این اتفاق در دل داشتند پیش من می‌آمدند و درباره جنگ و تبعاتی که ممکن است برجای بگذارد سوال می‌پرسیدند. برایم جالب بود که دانشجویان با توضیحات و روایات من از جنگ قانع می‌شدند و به نوعی دلشان آرام می‌گرفت. همین موضوع باعث شد تا من برای شهدا بنویسم. کاری که از مدت‌ها قبل‌تر دوست داشتم انجام بدهم.

وی ادامه داد: با کمک استاد دکتر انصاریان از اساتید حوزه ادبیات دفاع مقدس و جمعی از دوستانم در حوزه دفاع مقدس شروع به فعالیت کردیم. در حال حاضر به دنبال راهی برای نفوذ به لایه‌های عمیق‌تر جنگ و دفاع مقدس می‌گردیم.

این نویسنده به کتابی که در دست تالیف دارد اشاره کرد و گفت: این روزها در حال نگارش کتابی با عنوان «مدیریت در جنگ» هستم. در این کتاب به روایت «مدیرت مادی» در روزهای جنگ پرداخته‌ام. مطمئنم این کتاب برای دوستداران دفاع مقدس بسیار مفید خواهد بود.

خبرنگار: آرزو رسولی

 

 

منبع: نوید شاهد

خواندن 162 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family