نگاهی به استراتژی دفاع متحرک عراق در بهار سال ۶۵ در گفتگو با یک راوی دفاع مقدس

بهار پر‌التهاب سال ۶۵

چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403 16:55 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

هرجایی که عراق جاده‌های خوبی داشت، همانجا عملیات می‌کردند. چون در طرح عملیات محدودشان یکسری تانک را سوار بر کامیون‌های مخصوص حمل تانک می‌کردند و سریع از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌بردند و به شکل برق‌آسا ضربه‌ای به یک منطقه مرزی می‌زدند

به گزارش خط هشت، بهار سال ۱۳۶۵ در حالی آغاز شد که عراق بعد از سال‌ها از لاک دفاعی بیرون آمد و دست به حملات محدود و برق آسا در گوشه و کنار جبهه‌ها زد. نام این استراتژی «دفاع متحرک» بود. در گفتگو با رضا‌محمودی از رزمندگان و راویان دفاع مقدس، نگاهی به این دوره از جنگ تحمیلی می‌اندازیم. 
 
 
چطور شد که عراق تصمیم گرفت سال ۶۵ از لاک دفاعی خارج شود؟
از سال ۶۱ که ایران دست به حملات تهاجمی زد، عراق با ایجاد موانع دست به دفاع می‌زد تا مگر متصرفاتش را در ایران حفظ کند. اما بعد که خرمشهر و مناطق وسیعی از خاک کشورمان آزاد شد، بعثی‌ها در خاک خودشان هم دست به دفاع زدند. منتها بهمن و اسفند ۶۴ ایران عملیات بزرگ والفجر ۸ را انجام داد و صدام در فاو شکست خورد. این اتفاق مثل زنگ خطری بود که باعث شد دشمن از لاک دفاعی خارج شود و دست به عملیات محدود بزند. 
 
منظورشان از این عملیات محدود چه بود؟‌
می‌خواستند نیرو‌های ما را مشغول کنند تا دیگر تجمع نیرو برای انجام یک عملیات بزرگ در مقیاس والفجر ۸ انجام نگیرد. چون جبهه‌ها معمولاً در زمستان‌ها فعال می‌شد و در طول سال اتفاق خاصی نمی‌افتاد؛ لذا بعثی‌ها به فکرشان رسیده بود که با عملیات محدود و پرشمار در طول سال، کاری کنند تا ما نیروهای‌مان را در خط پدافندی مشغول کنیم و نتوانیم برای عملیات آفندی تجمع نیرو داشته باشیم. 
 
بعثی‌ها چه تعداد عملیات در طول بهار سال ۶۵ انجام دادند؟
تعدادش خیلی زیاد است. از نیمه فروردین سال ۶۵ که این استراتژی شروع شد، تقریباً هر چند روز یک‌بار عملیات انجام می‌دادند. البته با تعدادی تانک و خیلی سریع به یک گوشه ضربه می‌زدند و اگر می‌شد منطقه‌ای را می‌گرفتند و اگر نمی‌شد عقب می‌نشستند. 
 
عملیات آن‌ها بیشتر در چه مناطقی بود؟
هرجایی که عراق جاده‌های خوبی داشت، همانجا عملیات می‌کردند. چون در طرح عملیات محدودشان یکسری تانک را سوار بر کامیون‌های مخصوص حمل تانک می‌کردند و سریع از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌بردند و به شکل برق‌آسا ضربه‌ای به یک منطقه مرزی می‌زدند. اولین عملیات آن‌ها در ۱۵ فروردین سال ۶۵ در منطقه شاخ شمیران بود که اتفاقاً این منطقه در همین عملیات سقوط کرد. سه روز بعد چند کیلومتر پایین‌تر از شاخ شمیران آمدند و در شرهانی که منطقه عملیاتی محرم بود، یک تک محدود اجرا کردند و تپه ۱۷۵ را گرفتند. در مناطق مرزی خوزستان، ایلام، کرمانشاه و کردستان هرجایی که می‌شد عملیات سریعی انجام داد، بعثی‌ها ضرباتی را وارد کردند. 
 
واکنش ایران به عملیات متعدد دشمن چه بود؟
فرماندهان خطوط دفاعی را تقویت کردند و دشمن در برخی از نقاط در حملاتش نه تنها دستاوردی نداشت که تلفات زیادی هم داد. حتی در خلال استراتژی دفاع متحرک، ایران یک عملیات آفندی متوسط در فاو انجام داد تا متصرفات والفجر ۸ را کامل کند. سپس وقتی که بعثی‌ها توانستند مهران را در اواخر اردیبهشت ماه اشغال کنند، ایران در تیرماه مهران را پس گرفت و اوج دستاورد بعثی‌ها در استراتژی دفاع متحرک را از آن‌ها سلب کرد. نهایتاً هم که عملیات کربلای ۴ و ۵ در دی ماه سال ۶۵ انجام شد و آن هدفی که دشمن با اتخاذ استراتژی دفاع متحرک در پی آن بود، از بین رفت. آن‌ها می‌خواستند ایران دیگر دست به عملیات تهاجمی گسترده نزند که این اتفاق نیفتاد و استراتژی دفاع متحرک به فراموشی سپرده شد.
 
 
 
 
 
خواندن 43 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/5f0c2fde1443275108fe3c7784dd51dc.jpg
کتاب «خونین شهر تا خرمشهر» سه فصل دارد: فصل اول ...
cache/resized/ae368b4fe1dcf13bbe5dfb823cce4597.jpg
کتاب «مرزبانان عاشورایی» در مورد شهدای شهرستان ...
cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family