چرا بیانیه گام دوم انقلاب به درستی اجرا نمی‌شود؟

یکشنبه, 07 آبان 1402 10:05 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

با کمی بررسی می‌توان پی برد که تا این جای کار در عمل به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خیلی موفق نبوده‌ایم و یا حداقل مسیری که طی شده با خواست و مطالبات رهبر انقلاب اسلامی فاصله جدی دارد.

به گزارش خط هشت، سعید امینی؛ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به مهمترین منشور حکمرانی در چله دوم انقلاب اسلامی شهرت یافته و شعار دولت‌ها و مجالس این است که در طرح‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها عمل به بند‌های این بیانیه را در دستورکار قرار داده‌اند و به دنبال تحقق کامل این بیانیه هستند، اما با کمی بررسی می‌توان پی برد که تا این جای کار در عمل به بیانیه گام دوم خیلی موفق نبوده‌ایم و یا حداقل مسیری که طی شده با خواست و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی فاصله جدی دارد.

در این جا این پرسش مطرح می‌شود، چرا روح بیانیه گام دوم به طور کامل در کالبد برنامه‌ها و سیاستگذاری نهاد‌های اجرایی و تقنینی دمیده نشده و با کم و کاستی‌ها در این زمینه مواجه هستیم؟

از چند بُعد باید به این پرسش پاسخ داد؛ اول اینکه این بیانیه نیازمند تئوریزه‌سازی است، ولی چون تاکنون اقدامات لازم و مثبت در راستای تئوریزه کردن آن صورت نگرفته شاهد نوعی سرگردانی در نحوه اجرای آن هستیم. در واقع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی راه و چندین راهکار را ارائه داده و یک منشور کامل و پراز نکات است که هر بند آن نیازمند تئوریزه شدن برای تمام ارکان مختلف سیاست، اجتماع، فرهنگ، اقتصاد، ورزش و دیگر موارد است.

دوم اینکه در عرصه تقنین و قانون‌گذاری این بیانیه را باید بیشتر مورد بررسی قرار داد، ولی از آنجا که اغلب مجالس درگیر امورات روزمره و بحث و بررسی پیرامون آن هستند، از نگاه بلندمدت و میان‌مدت غفلت شده و هر قانونی را که به تصویب می‌رسانند اثرات کوتاه‌مدت مقطعی به دنبال دارد و این رویه گاهاً بی‌ثباتی قوانین را هم تشدید می‌کند؛ درحالی‌ که بیانیه گام دوم همه شمول به موضوعات می‌نگرد و متعلق به همه مقاطع است و اگر به درستی بازخوانی، تئوریزه و تقنین شود قطعآً در بلندمدت و میان‌‎مدت رشد و شکوفایی پایدار را رقم خواهد زد.

سوم اینکه در حوزه نظارت و اجرا ضعف‌هایی وجود دارد؛ ارکان نظارتی و اجرایی کشور باید تقویت شوند و این مطالبه‌ای است که بیانیه گام دوم مطرح کرده است. دولت و مجلس دو بازوی مهم نظارتی و اجرایی کشور محسوب می‌شوند و این دو باید با هم هماهنگ عمل کنند و با هم‌فکری و مشارکت به وحدت رویه در نحوه اجرا و شیوه نظارت‌ها دست یابند. تفرق و اختلاف دو بلیه‌ای هستند که اگر در نهایت به وحدت و یک خروجی مشخص منتج نشوند قطعاً تأثیرات منفی به دنبال خواهند داشت؛ اختلاف سلیقه و فکری واجب و لازم است، اما در نهایت باید در موضوعات کلان به وحدت رویه دست پیدا کرد و موضوعی که در بیانیه گام دوم مورد تأکید قرار گرفته و لذا هم‌فکری بیشتر مجلس و دولت در زمینه تقویت نظارت‌ها و اجرای بند‌های بیانیه گام دوم امری مهم و ضروری است.

نکته چهارم که باید مورد تأکید قرار گیرد مربوط به این است که باید ایمان قلبی و عملی به بیانیه گام دوم داشت. امروز ما از نگاه‌های شعاری و تبلیغاتی رنج می‌بریم و هستند کسانی که مدام از بیانیه گام دوم سخن می‎‌گویند و هر کاری که انجام می‌دهند عنوان بیانیه گام دوم را ضمیمه آن می‌کنند و یا در بنر‌های تبلیغاتی نام این بیانیه را می‌آورند؛ به عبارت بهتر برخی سهواً یا عمداً می‌خواهند بیانیه گام دوم را شعاریزه کنند نه عملیاتی و در حد شعار آن را نگه دارند تا برای خود اعتباری بخرند درصورتی‌که چنین رفتاری مصداق بارز تحریف است، امری که رهبر معظم انقلاب با آن مخالف هستند.

نکته پنجم و آخر که در راستای پاسخ به چرایی عدم اجرای صحیح بیانیه گام دوم مطرح می‌شود مبنی بر این است که ارتباط چندان محکمی میان نهاد‌های حاکمیتی با نخبگان علمی و دانشگاهی وجود ندارد. همانطور که در ابتدای این یادداشت مورد اشاره قرار گرفت بیانیه گام دوم نیازمند تئوریزه شدن است و اگر نهاد‌های حاکمیتی به دنبال تئوریزه کردن آن هستند باید از ظرفیت نخبگانی و تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه و مراکز تحقیقاتی به ویژه اساتید علوم انسانی بهره ببرند.

 

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 114 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family