ترویج فرهنگ دفاع مقدس راهبرد مقابله با جنگ نرم

یکشنبه, 14 آبان 1402 14:37 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

باید همانند دوران هشت سال دفاع مقدس، اولویت کشور را مقابله و پیشرفت در صحنه نبرد شناختی و جنگ نرم قرار داد و تمامی نهادها در کنار مردم در این مهم مشارکت داشته باشند.

به گزارش خط هشت، سعید نوروزی‌پور؛ جنگ نرم به گونه‌ای از نبرد اتلاق می‌شود که عمدتاً در حوزه رسانه‌ها صورت می‌گیرد و دگرگونی در هویت فرهنگی و الگوهای رفتاری یک نظام سیاسی را به دنبال دارد؛ چرا که گستردگی فضای رسانه‌ای و همچنین پیچیدگی و سرعت تبادل اطلاعات در این محیط، قدرتی برای دشمن پدید می‌آورد تا بدون هرگونه جنگ نظامی به تدریج، بنیان‌های ارزشی کشور هدف را سست و آن را دچار فروپاشی کند.

در این جنگ کشور متخاصم سعی دارد با هدف‌گذاری بر روی فرهنگ و ارزش‌های جامعه هدف به صورت غیرمستقیم، مردم یک جامعه را از پیشینه‌های فرهنگی و تمدن خویش دور و با جایگزینی الگوهای مورد نظر خود را در جامعه گسترش دهد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس زمانی که دشمن دید نمی‌تواند از راه نظامی به کشور ما ضربه‌ای وارد کند به جنگ نرم روی آورد و در طول 30 سال گذشته، ما همواره شاهد جنگ نرم غرب به رهبری آمریکا علیه ایران بوده‌ایم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر جنگ نرم دشمن تاکید داشتند؛ ایشان می‌فرمایند: امروز بیشترین تحرک دشمنان ما علیه ما بیش از تحرکات امنیتی و اقتصادی، تحرّکات تبلیغاتی و جنگ نرم و تبلیغات رسانه‌ای است؛ برای اینکه بر افکار عمومی مردم مسلّط بشوند مبالغ هنگفت هزینه می‌کنند، کارهای بسیار انجام می‌دهند؛ فکرهای بسیاری را در مجموعه‌های فکری برای این کار استخدام می‌کنند تا بتوانند با جنگ روانی، با تبلیغات گوناگون، افکار عمومی کشورها را از جمله بیشتر از همه امروز کشور ما را که هدف سوء‌نیت قدرت‌های بزرگ است  قبضه کنند و در اختیار بگیرند. وقتی افکار عمومی یک ملّت در اختیار بیگانه قرار گرفت، حرکت آن ملّت هم طبعاً طبق میل آن بیگانه پیش خواهد رفت. کار تبلیغاتی کار مهمی است؛ ما در این زمینه ضعف داریم. حالا بگذریم از آن آدمهای غافلی که از رسانه‌های داخلی هم به نفع دشمن استفاده میکنند -که حالا آن محل بحث ما نیست- لکن [درباره‌ی] آن کسانی هم که قصد خیر در این زمینه دارند، ما کم‌کاری داریم. در زمینه‌ی کار تبلیغاتی و حرکت تبلیغاتی درست و تمهیدات رسانه‌ای باید قوی‌تر و هوشمندانه‌تر عمل بکنیم. ۱۴۰۰/۰۵/۱۲ (بیانات در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران)

باید به این توجه داشت امروزه به دلیل همه‌گیری فضای مجازی و گسترش رسانه‌های مدرن نظیر ماهواره‌ها، جنگ رسانه‌ای، بیش از سایر روش‌های جنگ نرم مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این دسترسی گسترده به رسانه‌های ارتباطی، نسل جوان ما را در معرض گسترده‌ترین تهاجمات فرهنگی قرار می‌دهد و میزان نیازمندی آن‌ها به ارائه راهکار، حمایت‌های مضاعف و تبیین مسائل دوچندان خواهد کرد.

با توجه به حجم گسترده‌ تاکتیک‌های هوشمندانه‌ای که دشمن در نبرد شناختی از آن‌ها بهره می‌گیرد، القای روحیه یأس و ناامیدی نسبت به آینده، بزرگ‌نمایی مشکلات داخلی، اغراق در خصوص ویژگی‌های مثبت خارج از مرزها، ایجاد شکاف بین نسل‌ها، رواج فرهنگ‌های غربی مغایر با ارزش‌های خانواده ایرانی‌ و در نهایت از بین بردن روحیه پیشرفت در جهت رشد کشور و نابودی قدرت تحلیل مسائل، توسط جوانان، تنها بخشی از آسیب‌هایی هستند که در جریان جنگ نرم متوجه این قشر حساس جامعه خواهد بود.

امروز باید با اشراف بر این موضوع که دشمنان در جنگ نرم به روشی بسیار خطرناک‌تر، پیچیده‌تر و کم‌هزینه‌تر سعی دارند بنیان‌های ارزشی ما را هجوم قرار داده و از سوی دیگر، فرهنگ مدنظر خود را جایگزین فرهنگ غنی ما سازند که آثار آن بسیار ماندگارتر و مخرب‌تر از جنگ سخت خواهد بود، می‌بایست همچون دوران هشت سال دفاع مقدس، اولویت کشور را مقابله و پیشرفت در صحنه نبرد شناختی قرار داد و تمامی نهادها در کنار مردم در این مهم مشارکت داشته باشند.

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 156 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family