نقش و کارکرد بسیج

دوشنبه, 29 آبان 1402 09:55 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

از زمانی که فرمان تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی توسط امام خمینی (ره) صادر شد تاکنون این تشکل انقلابی و مکتبی در صحنه‌ها و عرصه‌های مختلف نقش و کارکردی مؤثر داشته است.

به گزارش خط هشت، رحیم محمدی؛ هفته پیش رو مصادف با سالروز فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل «بسیج» است؛ به عبارت دیگر ایشان در چهارم آذر ۱۳۵۸ در جمع تعدادی از پاسداران بر ضرورت تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی تأکید کردند. امام خمینی (ره) در تاریخ مورد اشاره عنوان کردند: «یک مملکت بعد از یک چند سالی، بشود یک کشوری با ۲۰ میلیون جوان که دارد، ۲۰ میلیون تفنگدار داشته باشد؛ ۲۰ میلیون ارتش داشته باشد...».

این سخنان زمانی مطرح شد که کمتر از یک ماه قبل از آن، تعدادی از دانشجویان که خود را دانشجویان پیرو خط امام نام نهادند، سفارت آمریکا در تهران را به منظور استرداد شاه ایران و پول‌هایی که با خود برده بود، اشغال کردند و پس از آن مقامات آمریکایی صحبت‌هایی را مبنی بر حمله به ایران مطرح کردند.

از این روی، طرح تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد؛ ایشان در ادامه سخنان خود در جمع پاسداران بیان داشتند: «همچین مملکتی آسیب‌بردار نیست» یعنی وقتی کشوری از ارتش ۲۰ میلیونی برخوردار شود، آن کشور در تلاطم‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و ... آسیب‌پذیر نخواهد بود.

صحت این پیش‌بینی را همگان در دوران دفاع مقدس دیدند؛ زیرا در هشت سال جنگ تحمیلی ۹۳ هزار شهید دارای عضویت بسیجی بودند؛ اینان کسانی بودند که به فرمان امام خمینی (ره) برای دفاع از انقلاب اسلامی و کشورمان لبیک گفتند و با عضویت بسیجی در جبهه‌ها حضور یافتند تا اینکه به شهادت رسیدند.

البته بعد از اتمام جنگ عراق علیه ایران، جوانان کشورمان سنگر بسیج را ترک نکردند؛ هرچند دوران جنگ سخت نظامی وجود نداشت، ولی دوران جدیدی به وجود آمده بود که می‌بایست برای حضور در آن حضوری حداکثری داشته باشند؛ حوزه‌هایی مانند سازندگی، محرومیت‌زدایی، مقابله با جنگ نرم و تهدیدات امنیتی و... عرصه‌های جدیدی بودند که نیازمند حضور جوانان با ایمان و غیرتمند بود.

به عنوان مثال جهاد سازندگی که بعد از انقلاب شکل گرفته بود و علی‌رغم آن‌که خدمات قابل تحسینی را هم انجام داده بود در تصمیمی غلط با وزارت کشاورزی ادغام شد؛ لذا رهبر معظم انقلاب اسلامی برای پر کردن خلاء جهاد سازندگی، فرمان تشکیل بسیج سازندگی را در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۷۹ صادر کردند.

ایشان در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۷۹ در جمع فرماندهان سپاه و بسیج عنوان کردند: «بروند روستا‌های فراوانی را پیش‌بینی کنند؛ بروند در این روستاها، اینجا مسجد ندارند، اینجا غسالخانه ندارند، اینجا جاده ندارند، این‌جا مزرعه چهار تا خانواده درو نشده است و... مثل کار‌هایی که اول انقلاب می‌کردند. بچه‌ها از خدا هم می‌خواهند؛ یک چیز مختصری هم مثل دهان‌شیرینی که توی جنگ به بچه‌ها می‌دادید وقتی به دوره‌های ۲۰ روزه می‌رفتند، هرکسی ۲۰ روز در بسیج کار بکند.»

بدین ترتیب بود که بعد از سخنان معظم‌له بسیج سازندگی فعالیت خود را آغاز کرد تا در مناطق محروم یاری‌گر مردم باشد؛ از سوی دیگر بسیج به دلیل اینکه نیرویی چندبُعدی است در سایر حوزه‌ها نیز دستی بر آتش دارد؛ بدین مفهوم که هرکجا خلأ بوده بسیج وارد میدان شده و توانسته خدمات قابل تحسینی ارائه کند.

در این‌خصوص می‌توان به تولید روزنامه ۱۷ میلیون ماسک با حمایت بسیج اصناف در روز‌های فراگیری کرونا تولید شد و این باعث شد کمبود، احتکار و قاچاق ماسک که در روز‌های اولیه بسیار شایع شده بود به تدریج از بین برود و یا بسیج کارگری با اختصاص «شیفت ایثار» در کارخانه‌ها، قدمی در جهت رونق تولید برداشته است.

البته بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در پیامی که به مناسبت هفته بسیج در دوم آذر ۱۳۶۷ صادر کردند که در واقع آخرین پیام ایشان قبل وداع از این جهان بود، نکته مهمی را تذکر دادند و آن این بود که «بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست، باید‏‎ ‎‏هسته‌های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد».

به همین دلیل است که امروز می‌بینیم نیرو‌های مردمی با الهام از تفکر بسیج در کشور‌هایی همچون سوریه و عراق تشکیل شد و داعش، این دست‌پروده آمریکا و رژیم صهیونیستی را شکست دادند و در یمن و لبنان با تشکیل نیرو‌هایی تحت عنوان حزب الله، در برابر متجاوزان سعودی و صهیونیستی ایستادگی می‌کنند و به پیروزی دست می‌یابند و حتی آنچه در روز‌های اخیر در غزه ملاحظه می‌کنیم و می‌بینیم که گروهی اندک، ارتش مجهز صهیونیست‌ها را به چالش کشیده‌اند و مانع دستیابی پیروزی قاطع و سریع از سوی آن‌ها شده‌اند، نیرو‌هایی هستند که از «بسیج» الهام و الگو گرفتند.

بنابراین چنانچه «بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد، چشم طمع‏‎ ‎‏دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید».

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 117 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family