مرور آثار 12 بانوی نویسنده که آثارشان مزین به تقریظ رهبر انقلاب شد

یکشنبه, 23 بهمن 1401 16:28 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

مقام معظم رهبری بر 14 کتاب از 12 بانوی نویسنده تقریظ نوشته‌اند که در این گزارش آنها را مرور کرده‌ایم.

 

به گزارش خط هشت، مقام معظم رهبری بر 14 عنوان کتاب حوزه ایثار و شهادت از جمله «گلستان یازدهم» و «دختر شینا»، «فرنگیس»، «دا»، «لشکر خوبان»، «نورالدین پسر ایران»، «عباس دست طلا»، «من زنده‌ام»، «سرباز کوچک امام (ره)»، «مربع‌های قرمز»، «دلتنگ نباش»، «آن مرد با باران می‌آید»، «تنها گریه کن» و «حوض خون» تقریظ نوشته‌اند که در این گزارش این آثار را مرور کرده‌ایم.

مرور آثار 13 بانوی نویسنده که آثارشان مزین به تقریظ رهبر انقلاب شد

کتاب «دختر شینا»

این کتاب با قلمی روان زندگی «قدم‌خیر ‌محمدی‌کنعان» همسر شهید حاج «ستار ابراهیمی» را روایت می‌کند. حاج «ستار ابراهیمی» در 22 سالگی به شهادت رسید و همسرش با وجود پنج فرزند هیچ‌وقت ازدواج نکرد و فرزندانش را به تنهایی بزرگ کرد. نویسنده کتاب روایت می‌کند؛ برخورد با زنی که در اوج جوانی و در نبود همسر تازه از روستا به شهر مهاجرت کرده و تمام دغدغه‌اش بزرگ کردن فرزندانش باشد، برایم چالش عجیبی بود.

این کتاب به قلم «بهناز ضرابی‌زاده» نوشته شده و انتشارات «سوره مهر» آن را در سال 1393 منتشر کرده است.

رهبر انقلاب اسلامی برای کتاب «دختر شینا» چنین تقریظ داشته‌اند:

بسمه تعالی

رحمت خدا بر این بانوی صبور و با ایمان؛ و بر آن جوان مجاهد و مخلص و فداکاری که این رنجهای توانفرسای همسر محبوبش نتوانست او را از ادامه‌ی جهاد دشوارش باز دارد.

جا دارد از فرزندان این دو انسان والا نیز قدردانی شود.

مرور آثار 13 بانوی نویسنده که آثارشان مزین به تقریظ رهبر انقلاب شد

کتاب «گلستان یازدهم»

کتاب، عاشقانه‌ای آرام در دل جنگ است که خاطرات «زهرا پناهی‌روا» همسر سردار شهید «علی چیت‌سازیان» از استان همدان را روایت می‌کند. کتاب «گلستان یازدهم» 17 فصل دارد و از زمان تولد فرزند شهید آغاز می‌شود. این کتاب هر چند نشان‌دهنده ویژگی‌های یک شهید است اما بیش از آن می‌توان با وضعیت خانواده‌های شهرستانی در جنگ آشنا شد. فرزند «پناهی‌روا» پس از شهادت پدر به دنیا می‌آید. یکی از جذابترین بخش‌های کتاب هم بخش نخست کتاب با عنوان «زندگی‌ام فیلم می‌شود» است.

این کتاب به قلم «بهناز ضرابی‌زاده» نوشته شده و انتشارات «سوره مهر» آن را در سال 1395 منتشر کرده است.

مقام معظم رهبری برای کتاب «گلستان یازدهم» چنین تقریظ داشته‌اند:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

این روایتی شورانگیز است که از زندگی سراسر جهاد و اخلاص مردی که در عنفوان جوانی به مقام مردان بزرگ الهی نائل آمد؛ و هم در زمین و هم در آسمان به ملاء اعلی رسید. هنیاء اله.

راوی_شریک زندگی کوتاه او_ نیز صدق و صفا و اخلاص را به خوبی در روایت معصومانه‌اش نشان داده است.

در این میان قلم هنرمند ونگارش آکنده از ذوق و لطف نویسنده است که به این همه جان داده است. آفرین بر هر دو بانو؛ نویسنده و راوی کتاب.

مرور آثار 13 بانوی نویسنده که آثارشان مزین به تقریظ رهبر انقلاب شد

کتاب «فرنگیس»

این کتاب خاطرات «فرنگیس حیدرپور» زنی شجاع و شیردل را روایت می‌کند که توانست سرباز دشمن را به اسارت درآورد. او زنی روستایی است که در نزدیکی «گیلانغرب» زندگی می‌کرد. «فرنگیس حیدرپور» سال‌ها از مصاحبه برای روایت خاطراتش طفره می‌رفت تا اینکه بالاخره در کتاب «فرنگیس» حاضر به روایت بخشی از اتفاقاتی که در جنگ بر او گذشته شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر به «کرمانشاه» بر ثبت خاطرات این زن شجاع تاکید داشتند.

این کتاب به قلم «مهناز فتاحی» نوشته شده و انتشارات «سوره مهر» آن را در سال 1396 منتشر کرده است.

رهبر انقلاب اسلامی برای کتاب «فرنگیس» چنین تقریظ داشته‌اند:

بسم الله الرحمن الرحیم

 بخش ناگفته و بااهمتی از حوادث دران دفاع مقدس را به مناسبت شرح حال این بانوی شجاع و فداکار، در این کتاب می‌توان دید. بانو فرنگیس دلاور با همان روحیه‌ی استوار و پرقدرت، و با زبان صادق و صمیمی یک روستایی، و با عواطف و احساسات، رقیق و لطیف یک زن، با ما سخن گفته و منطقه‌ی ناشناخته و مهمی از جغرافیای جنگ تحمیلی را به ما نشان داده است. ما از روستاهای مرزی در دوران جنگ و مصائب فراوان آنان و آوارگی‌ها و گرسنگی‌ها و خسارت‌های مادی و ویرانی‌ها و داغ عزیزان آنها هرگز به این وضوح و تفصیلی که در این روایت صادقانه آمده است، خبر نداشتیم؛ و نیز از این بانوی دلاور هم که خود یک داستان مستقل و و استثنائی است که9 نظیر آن فقط در سوسنگرد، در همان اوان، اتفاق افتاده بود. بانو فرنگیس را باید بزرگ داشت و از نویسنده‌ی کتاب خانم فتاحی به خاطر قلم روان و شیوا و هنر مصاحبه‌گیری  و خاطره‌نویسی، باید بسیار تشکر کرد.

مرور آثار 13 بانوی نویسنده که آثارشان مزین به تقریظ رهبر انقلاب شد

کتاب «دا»

این کتاب خاطرات «سیده زهرا حسینی» از روزهای آغازین جنگ تحمیلی در دو شهر «بصره» و «خرمشهر» است و سال‌های محاصره «خرمشهر» محور مرکزی قصه را تشکیل می‌دهد. «حسینی» در آن زمان دختری 18 ساله‌ بوده و گوشه‌ای از تاریخ جنگ تحمیلی را روایت می‌کند. سراسر این کتاب بر مبنای خاطرات حقیقی شکل گرفته و نویسنده آنها را تجربه کرده است. در این کتاب ناگفته‌هایی از جنگ بیان شده که راوی 20 سال آنها را با کسی مطرح نکرده بود.

این کتاب به قلم «سیده زهرا حسینی» نوشته شده و انتشارات «سوره مهر» آن را در سال 1396 منتشر کرده است.

مقام معظم رهبری برای کتاب «دا» چنین تقریظ داشته‌اند:

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب «دا» که حقا و انصافا کتاب بسیار خوب و قابل طرح در سطح جهانی است، مربوط به بخش کوچکی از وقایع جنگ تحمیلی است و این نشان می‌دهدکه هشت سال دفاع مقدس دارای ظرفیت تولید هزاران کتاب به منظور انتقال فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و انقلابی به جامعه و جهان است..... این کتاب در گستره کشورهنوز شناخته نشده است؛ در حالی که چند صدهزار تا حالا چاپ کردید. اگر «دا» شناخته شود، میلیون‌هانسخه از این کتاب فروش خواهد رفت و میلیون‌ها نفر از محتوای این کتاب بهره خواهند برد.... شما هزار کتاب «دا» می‌توانید تولید کنید. «دا» یک رگه ارزشمند است که در معدن پیدا کردید، این راه را ادامه دهید.»

مرور آثار 13 بانوی نویسنده که آثارشان مزین به تقریظ رهبر انقلاب شد

کتاب «لشکر خوبان»

این کتاب نتیجه گفت‌وگوی طولانی «مهدی قلی‌‌رضایی» با «فرج قلی‌زاده» است که ناگفته‌هایی از جنگ را بازگو می‌کند. در این کتاب برای نخستین بار از وقایع لشکر عاشورا صحبت شده و شخصیت نوجوانی را به تصویر می‌کشد که با عزم و همتی ستودنی، سخت‌ترین لحظات میدان جنگ و حماسه را تجربه کرده است. از برجسته‌ترین ویژگی‌های این کتاب می‌توان به ارائه اطلاعاتی جدید درباره لشکر عاشورا و نقش واحدهای اطلاعاتی در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد.

این کتاب به قلم «معصومه سپهری» نوشته شده و انتشارات «سوره مهر» آن را در سال 1393 منتشر کرده است.

مقام معظم رهبری برای کتاب «لشکر خوبان» چنین تقریظ داشته‌اند:

بسم الله الرحمن الرحیم

این نیز بخشی از آن تصویر عظیم و باشکوهی است که ما همواره آن را از دور دیده و تحسین کرده و بزرگ شمرده‌ایم. بی‌آن‌که از ریزه‌کاری‌ها و نقش‌های معجزه‌آسای تشکیل دهنده‌ی آن و رنگ‌آمیزی‌های بی‌نظیر جزء جزء آن به درستی خبر داشته باشیم. این کتاب شرح این ریزه‌کاری‌های حیرت‌انگیز در بخشی از این تابلوی ماندگار و تاریخی است. آن‌چه درباره‌ی عملیات بدر، والفجر 8، و کربلای 5، کربلای 4 و بیت‌المقدس 2 و 3 در این کتاب آمده، از بخش‌های برجسته‌تر آن است. همچنین مجاهدت‌ها در کوه‌های غرب؛ در ماووت و گرده‌رش و قامیش دیگر آن بلندی‌های سخت، و نیز آنچه به یگان‌ها و دسته‌جات اطلاعات و غواص مربوط می‌شودو نیز بخش‌های دیگری از آن درخور آن است که در شکل فیلم و رمان عرضه شود.

مرور آثار 13 بانوی نویسنده که آثارشان مزین به تقریظ رهبر انقلاب شد

کتاب «نورالدین پسر ایران»

این کتاب زندگی «سید نورالدین عافی» را روایت می‌کند که سال 1343 در روستای «خلجان» شهر «تبریز» متولد شده است. با شروع جنگ میان «ایران» و «عراق» تصمیم می‌گیرد که راهی جبهه نبرد حق علیه باطل شود اما به دلیل سن کم با او مخالفت می‌کنند. اما او با سختی‌های فراوان راهی جبهه می‌شود. تا اینکه در سن 18 سالگی چهره‌اش بر اثر جراحات شدید و جراحی‌های زیاد شکل خود را به طور کامل از دست می‌دهد. از همه ناراحتی‌های جسمی بیشتر، درد دوری از دوستان و همرزمان شهیدش به‌ویژه «امیر مارالباش» او را آزار می‌دهد. کتاب «نورالدین پسر ایران» در 18 فصل روایت شده و صفحات پایانی کتاب به عکس‌هایی از «سید نورالدین عافی» اختصاص دارد.

این کتاب به قلم «معصومه سپهری» نوشته شده و انتشارات «سوره مهر» آن را در سال 1390 منتشر کرده است.

رهبر انقلاب اسلامی برای کتاب «نورالدین پسر ایران» چنین تقریظ داشته‌اند:

بسم الله الرحمن الرحیم

این نیز یکی از زیباترین نقاشیهای صفحه‌ی پرکار و اعجاز گونه‌ی‌ هشت سال دفاع مقدس است. هم راوی و هم نویسنده حقا" در هنرمندی سنگ تمام گذاشته‌اند. آمیختگی این خاطرات به طنز و شیرین‌زبانی که از قریحه ذاتی راوی برخاسته و گوشه‌هایی که عادتا" در بیان خاطره‌ها نگفته می‌مانداز ویژگی‌های برجسته‌ی این کتاب است. تنها نقصی که به نظر رسید نپرداختن به نقش فداکاری همسری است که تلخی‌ها و دشواری‌های زندگی با رزمنده‌ئی یکدنده و مجروح و شلوغ را به جان خریده و داوطلبانه همراهی دشوار و البته پر اَجر با او را پذیرفته است. ساعات خوش و باصفائی را در مقاطع پیش از خوب با این کتاب گذراندم. الحمدالله

مرور آثار 13 بانوی نویسنده که آثارشان مزین به تقریظ رهبر انقلاب شد

کتاب «عباس دست طلا»

این کتاب زندگی «عباسعلی باقری» را روایت می‌کند. چه در زمانی که جنگ آغاز شد و مغازه صدمتری‌اش را توی گاراژ «غفوری» با تعدادی کارگر رها کرد و به جبهه رفت و چه امروز، سراسر این زندگینامه سخن از کار و تلاش و امید به خداست. روزهایی با فرزندان و رفقایش سه شیفت کار می‌کرد و خستگی از همت والای او خسته می‌شد. اما اینک تکیه‌گاهش عصایی است که بر آن تکه می‌زند و همسرش که مونس لحظه لحظه تنهاییش است. حاج «عباسعلی باقری» با کلام شیرین و شیوایش ما را به سال‌های حماسه و ایثار می‌برد.

این کتاب به قلم «محبوبه معراجی‌پور» نوشته شده و انتشارات «فاتحان» آن را در سال 1390 منتشر کرده است.

مقام معظم رهبری برای کتاب «عباس دست طلا» چنین تقریظ داشته‌اند

«در دوران جنگ تحمیلی، یکی از مشکلات ما، از کار افتادن دستگاه‌های ما، بمباران شدن مراکز گوناگون، تهیدست ماندن نیروهای ما از وسایل لازم _مثل وسایل حمل و نقل و این چیزها_ بود. یک عده افراد صنعتگر، ماهر، مجرب، راه افتادند از تهران و شهرستان‌ها که بنده در اوایل جنگ خودم شاهد بودم.، این‌ها را می‌دیدم. اخیرا" هم بحمدالله توفیق پیدا کردیم یک جماعتی از این‌ها آمدند. آن روز جوان بودند. حالا سنی از آن‌ها گذشته اما همان انگیزه و شور در آنها هست_رفتند داخل میدان‌های جنگ مقدم، بعضی‌هایشان هم شهید شدند؛ تعمیرات کردند. ساخت و ساز کردند، ساخت و سازهای صنعتی؛ این پل‌های عجیب و غریبی که در جنگ به درد نیروهای مسلح ما خورد، امکانات فراوان، جاده، امثال این‌ها، به وسیله همین نیروهای مجرب و ماهر به وجود آمد. امروز هم هستند. امروز هم در کشور ما الی ماشاالله. تحصیلکرده نیستند، اما تجربه و مهارتی دارند که گاهی از تحصیلکرده‌ها هم بسیار بیشتر و بهتر و مفیدتر است؛ این هم یکی از امکانات نیروهای ما است؛ هم در کشاورزی این را داریم، هم در صنعت داریم.»

مرور آثار 13 بانوی نویسنده که آثارشان مزین به تقریظ رهبر انقلاب شد

کتاب «من زنده‌ام»

این کتاب نوشته یکی از اسرای جنگ تحمیلی «ایران» و «عراق» است. دوران اسارت «معصومه آباد» که از 17 سالگی شروع شد تا 21 سالگی‌اش طول کشید. همچنین کتاب خاطرات سه بانوی اسیر دیگر از جمله «شمسی بهرامی»، «فاطمه ناهیدی» و «حلیمه آزموده» را روایت می‌کند. چهار نفر با تفکرات مختلف که اسارت آنها را یکدل و متحد کرد؛ حتی اتهامات‌شان نیز شبیه بود: «عشق به امام (ره)»، «انقلاب» و «جمهوری اسلامی». نام کتاب با دست‌خط اصلی «معصومه آباد» نوشته شده است. مخاطب کتاب «اندوه»، «غم»، «عزت» و «افتخار» را با هم تجربه می‌کند.

این کتاب به قلم «معصومه آباد» نوشته شده و انتشارات «بروج» آن را در سال 1392 منتشر کرده است.

رهبر انقلاب اسلامی برای کتاب «من زنده‌ام» چنین تقریظ داشته‌اند:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

کتاب را با احساس دوگانه‌ی اندوه و افتخار و گاه از پشت پرده‌ی اشک، خواندم و بر آن صبر و همت و پاکی و صفا، و بر این هنرمندی در مجسّم کردن زیبائیها و زشتیها و رنجها و شادیها آفرین گفتم. گنجینه‌ی یادها و خاطره‌های مجاهدان و آزادگان، ذخیره‌ی عظیم و ارزشمندی است که تاریخ را پربار و درسها و آموختنی‌ها را پرشمار میکند. خدمت بزرگی است آنها را از ذهنها و حافظه‌ها بیرون کشیدن و به قلم و هنر و نمایش سپردن.

این نیز از نوشته‌هائی است که ترجمه‌اش لازم است. به چهار بانوی قهرمان این کتاب بویژه نویسنده و راوی هنرمند آن سلام میفرستم.

مرور آثار 13 بانوی نویسنده که آثارشان مزین به تقریظ رهبر انقلاب شد

کتاب «سرباز کوچک امام (ره)»

این کتاب مجموعه خاطرات «مهدی طحانیان» اسیر 13 ساله جنگ میان «ایران» و «عراق» را روایت می‌کند. کتاب در چهار فصل روایت شده و حاصل گفت‌وگوی «مهدی طحانیان» با «فاطمه دوست‌کامی» است. «طحانیان» در نوزدهم اردیبهشت 1361 در جریان عملیات «بیت‌المقدس» به اسارت دشمن درآمد. مطالعه این کتاب به جوانانی که قصد آشنایی با خاطرات آزادگان هشت سال دفاع مقدس را دارند، پیشنهاد می‌شود.

این کتاب به قلم «مهدی طحانیان» و «فاطمه دوست‌کامی» نوشته شده و انتشارات «پیام آزادگان» آن را در سال 1397 منتشر کرده است.

مقام معظم رهبری برای کتاب «سرباز کوچک امام (ره)» چنین تقریظ داشته‌اند:

سرگذشت این نوجوان شجاع و باهوش و صبور در اردوگاه‌های اسارت، یکی از شگفتی‌های دفاع مقدّس است؛ ماجراهای پسربچّه‌ی سیزده چهارده ساله‌ای که نخست میدان جنگ و سپس میدان مقاومت در برابر مأموران درنده‌خوی بعثی را با رفتار و روحیه‌ای اعجاب‌‌‌انگیز، آزموده و از هر دو سربلند بیرون آمده است. دلْ بر مظلومیّت او میسوزد ولی از قدرت و تحمّل و صبر او پرمیکشد؛ این نیز بخشی از معجزه‌ی بزرگ انقلاب اسلامی است. در این کتاب، نشانه‌های خباثت و لئامتِ مأموران بعثی آشکارتر از کتابهای مشابهی است که خوانده‌ام. به‌هرحال این یک سند باارزش از دفاع مقدّس و انقلاب است؛ باید قدر دانسته شود.

خوب است سست‌پیمان‌های مغلوب‌دنیاشده، نگاهی به امثال این نوشته‌ی صادقانه و معصومانه بیندازند، شاید رحمت خدا شامل آنان شود.

مرور آثار 13 بانوی نویسنده که آثارشان مزین به تقریظ رهبر انقلاب شد

کتاب «مربع‌های قرمز»

کتاب «مربع‌های قرمز» به خاطرات حاج «حسین یکتا» از دوران کودکی تا پایان دفاع مقدس اختصاص دارد. در این کتاب درباره اعتقادات حاج «حسین یکتا» که او را به مسیر «جهاد»، «توجه به روحانیت» و «الگو گرفتن از شهدا» کشیده، صحبت می‌شود. مطالعه کتاب «مربع‌های قرمز» به آن دسته از افراد که علاقه‌مند به آشنایی با فعالیت‌های جهادی این یادگار هشت سال دفاع مقدس هستند، پیشنهاد می‌شود.

این کتاب به قلم «زینب عرفانیان» نوشته شده و انتشارات «شهید کاظمی» آن را در سال 1397 منتشر کرده است.

رهبر انقلاب اسلامی برای کتاب «مربع‌های قرمز» چنین تقریظ داشته‌اند:

بسمه‌تعالی

بسیار شیرین و جذاب نوشته شده است. ردپای چانه‌گرمیهای آقای حاج حسین یکتا در آن آشکار است. ظرافتهای برخاسته از ذوق و قریحه‌ی لطیف که در سراسر کتاب گسترده است، میتواند از نویسنده‌ی خوش قلم و چیره دست کتاب باشد و میتواند هم دُرافشانیهای راوی باشد. نقطه‌ی برجسته‌ی کتاب، یاد شهیدان و یاد حال و حضور ملکوتی آنان پیش از شهادت است که حقاً بسیار خوب تصویر شده است. ارادت راوی به مرحوم آقای حاج میرزا علی احمدی میانجی هم برای من جالب بود. آن مرحوم را حدود شصت سال به علم و تقوا و ورع می‌شناختم و به من لطف داشت. این کتاب ظاهراً چند روز پیش رونمائی شده است. برای من چندی پیش از این فرستاده بود و تماماً مطالعه شد.

مرور آثار 13 بانوی نویسنده که آثارشان مزین به تقریظ رهبر انقلاب شد

کتاب «دلتنگ نباش»

این کتاب جلد چهاردهم از مجموعه مدافعان حرم است که ایثارگری‌ها و رشادت‌های «روح‌‌الله باقری» را روایت می‌کند. مطالعه این کتاب به علاقه‌مندان کتاب‌های ادبیات پایداری و سرگذشت‌نامه‌های شهدا پیشنهاد می‌شود. خودروی شهید «روح‌الله باقری» به همراه یکی دیگر از همرزمانش در نزدیکی شهر «حلب» در عملیات «محرم» مورد اصابت موشک قرار گرفت و به دست تکفیری‌ها آنها به شهادت رسیدند. پیکر مطهر این شهید والامقام در قطعه 53 گلزار شهدای بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شده است.

این کتاب به قلم «زهرا مولایی» نوشته شده و انتشارات «روایت فتح» آن را در سال 1398 منتشر کرده است.

مقام معظم رهبری برای کتاب «دلتنگ نباش» چنین تقریظ داشته‌اند:

بسمه تعالی

سلام و رضوان خدا بر شهید عزیز روح‌الله قربانی. از همسر شهید باید تشکر شود بخاطر فرستادن این کتاب و از ایشان و خانم مولائی بخاطر تدوین این اثر. 

مرور آثار 13 بانوی نویسنده که آثارشان مزین به تقریظ رهبر انقلاب شد

کتاب «آن مرد با باران می‌آید»

این کتاب مبارزات مردمی علیه طاغوت در سال 1357 که منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی‌شود را روایت می‌کند؛ به ‌طوری که داستان از مهرماه سال 1357 آغاز و در 26 دی‌ماه همان سال همزمان با فرار «محمدرضا» از ایران به پایان می‌رسد. اتفاقات داستان حول زندگی چند نوجوان از یک خانواده متوسط می‌گذرد که در راس آنها شخصیت «بهزاد» قرار دارد. این نوجوان از جنس آدم‌های عادی جامعه است اما حسادت با یکی از دوستانش او را در مسیری قرار می‌دهد که اتفاقات تلخ و شیرینی را تجربه می‌کند.

این کتاب به قلم «وجیهه سامانی» نوشته شده و انتشارات «کتابستان معرفت» آن را منتشر کرده است.

رهبر انقلاب اسلامی برای کتاب «آن مرد با باران می‌آید» چنین تقریظ داشته‌اند:

بسمه تعالی

بسیار خوب و هنرمندانه و پرجاذبه نوشته شده است. تصویری که از ماههای آخر مبارزات نشان میدهد، درست و روشن و واقعی است. به گمان من همه‌ی جوانها و نوجوانهای امروز به خواندن این کتاب و امثال آن نیاز دارند. از نویسنده‌ی کتاب باید تقدیر و تشکر شود ان‌شاءالله.

مرور آثار 13 بانوی نویسنده که آثارشان مزین به تقریظ رهبر انقلاب شد

کتاب «تنها گریه کن»

این کتاب زندگی «اشرف سادات منتظری» مادر شهید «محمد معماریان» را روایت می‌کند. خاطرات مادران و همسران شهدا به این دلیل که این زنان شجاع و ایثارگر در نبردی هشت ساله نقش داشتند، بدون تردید جذابیت‌های فراوانی برای مخاطب دارد. مادران و همسران شهدا سالیان سال بی صدا و تنهایی در سوگ عزیزان‌شان گریستند و خاطرات آنها هنوز هم خواندنی است. در کتاب «تنها گریه کن» روایتی کوتاه اما پرمعنا از یک عمر زندگی و ولایت‌پذیری زنی را می‌خوانید که فرزندش را فدای کشور و انقلاب اسلامی کرد. بخش نخست از این خاطرات در «تهران» و «قم» می‌گذرد. بخش دوم کتاب هم به خاطرات این مادر شهید از دوران جنگ تحمیلی و فعالیت‌های خیرخواهانه پس از جنگ در کارهای مردمی اختصاص دارد.

این کتاب به قلم «اکرم اسلامی» و «اشرف سادات منتظری» نوشته شده و انتشارات «حماسه یاران» آن را منتشر کرده است.

مقام معظم رهبری برای کتاب «تنها گریه کن» چنین تقریظ داشته‌اند:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

ـ با شوق و عطش، این کتاب شگفتی‌ساز را خواندم و چشم و دل را شستشو دادم. همه چیز در این کتاب، عالی است؛ روایت، عالی؛ راوی، عالی؛ نگارش، عالی؛ سلیقه‌ی تدوین و گردآوری، عالی، و شهید و نگاه مرحمت سالار شهیدان به او و مادرش در نهایت علوّ و رفعت .. هیچ سرمایه‌ی معنوی برای کشور و ملّت و انقلاب برتر از اینها نیست. سرمایه‌ی باارزش دیگر، قدرت نگارش لطیف و گویایی است که این ماجرای عاشقانه‌ی مادرانه به آن نیاز داشت.

مرور آثار 13 بانوی نویسنده که آثارشان مزین به تقریظ رهبر انقلاب شد

کتاب «حوض خون»

این کتاب رخت‌شویی زنان شهر «اندیمشک» در دوران دفاع مقدس را روایت می‌کند. کتاب «حوض خون» به خاطرات 64 نفر از بانوان شهر «اندیمشک» که در بخش رخت‌شویی رزمندگان دفاع مقدس فعالیت می‌کردند، اختصاص دارد. این کتاب سومین عنوان از مجموعه «پشتیبانی جنگ» و چهارمین عنوان از مجموعه «زنان انقلاب» است. در بخش ضمیمه کتاب هم تصاویری از «راویان»، «شهدای منتسب به آنها» و «بیمارستان شهید کلانتری شهر اندیمشک» به چاپ رسیده است.

این کتاب به قلم «فاطمه سادات میرعالی» نوشته شده و انتشارات «راه یار» آن را منتشر کرده است.

رهبر انقلاب اسلامی برای کتاب «حوض خون » چنین تقریظ داشته‌اند:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

ـ اولین احساس، پس از خواندن بخش‌هائی از این کتاب، احساس شرم از بی‌عملی در مقایسه با مجاهدت این مجاهدانِ خاموش و بی‌ریا و گمنام بود. آنچه در این کتاب آمده بخش ناشناخته و ناگفته‌ئی از ماجرای عظیم دفاع مقدس است. باید از بانوی پرکار و صبور و خوش‌سلیقه‌ئی که این کار پرزحمت را به‌عهده گرفته و بخوبی از عهده برآمده است و نیز از مؤسسه‌ی جبهه‌ی فرهنگی عمیقاً تشکر شود.

 

 

منبع» نوید شاهد

خواندن 159 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...
cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family