نویسندۀ کتاب سربلند

«سربلند» را طوری نوشتم که مردم فکر نکنند شهید حججی از مریخ آمده

پنج شنبه, 01 آذر 1397 14:04 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

من سعی کردم شهید را یک‌بعدی نمایش ندهم و فقط معنویات و کرامات شهید در کتاب موجود نباشد؛ بلکه تلاش کردم همۀ وجه‌های شخصیت شهید را بیان کنم و شهید را نزدیک به خود شخصیت او نشان دادم که مخاطب بتواند با او انس بگیرد.

 

به گزارش خط هشت : «محمدعلی جعفری» نویسنده کتاب‌های «قصه دلبری» و «عمار حلب»، که اکنون نگارش کتاب زندگی‌نامه شهید محسن حججی به نام «سربلند» را به کارنامه نویسندگی خود اضافه کرده، این روزها بیش از پیش در کانون توجه علاقه‌مندان به آثار مکتوب حوزۀ مقاومت و خاطرات شفاهی مدافعان حرم قرار گرفته است. فضای متفاوت کتاب «سربلند» نسبت به نقل‌های گوناگون از شهید «محسن حججی» باعث شده تا این کتاب بیش از آثار مشابه مورد اقبال مخاطبان قرار گیرد.

جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار حریم حرم درباره علت انتخابش به عنوان نویسنده کتاب زندگی‌نامه شهید حججی گفت: به لطف خدا بعد از اینکه کتاب «عمار حلب» مورد رضایت مخاطبین قرار گرفت و به‌ دلیل اینکه نوع روایت کتاب، نسبت به کتاب‌های موجود متفاوت بود، از انتشارات شهید کاظمی برای نگارش این کتاب به سراغ من آمدند. البته من هم قلباً دوست داشتم که این کتاب را بنویسم.

وی در خصوص میزان استقبال از کتاب «سربلند» اظهار داشت: خدا را شکر تا الآن استقبال خوب بوده است اما آن چیزی که پیش‌بینی می‌شد خیلی بیش‌تر از این بود. چون کتاب برای شهید «حججی» بود توقع داشتیم جدا از بحث نویسنده و ناشر، اتفاق ویژه‌تری برای این کتاب بیفتد، حتی توقع مخاطبان کتاب هم این‌چنین بود. متأسفانه خیلی از مراکز فرهنگی که توقع می‌رفت با ما همکاری بکنند، این کار را نکردند و رونمایی‌ها در ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین شکل ممکن اتفاق افتاد. ولی با همۀ این‌ها، اتفاق خوبی که برای کتاب «سربلند» افتاد این بود که مخاطبان آن، کتاب را به یکدیگر معرفی کردند. درواقع خود مردم یکی از بازوهای اصلی تبلیغ این کتاب بودند و فروش این کتاب،‌ فروش ارگانی یا سازمانی نبود.

این نویسندۀ جوان در خصوص آمار فروش این کتاب گفت: تابه‌حال ده هزار جلد از این کتاب فروخته شده است.

نویسنده کتاب «سربلند» دربارۀ نظرات منتقدان و چگونگی نقدها به این کتاب توضیح داد: به فضای نگارش کتاب نقدی نبوده است ولی بعضی‌ها یک توقع کاذب از شخصیت شهید داشتند که مثلاً چرا بعضی از شیطنت‌های شهید نقل شده است. من سعی کردم شهید را یک‌بعدی نمایش ندهم و فقط معنویات و کرامات شهید در کتاب موجود نباشد؛ بلکه تلاش کردم همۀ وجه‌های شخصیت شهید را بیان کنم و شهید را نزدیک به خود شخصیت او نشان دادم که مخاطب بتواند با او انس بگیرد. به نظر من این موضوع از بُعد آسمانی بودن شهید کم نمی‌کند. فقط خواستم به‌گونه‌ای نباشد که مردم فکر کنند شهید از مریخ آمده است!

جعفری در مورد نظر خانوادۀ شهید «حججی» پیرامون این کتاب اظهار کرد: پدر و مادر شهید، کتاب را قبل از چاپ تأیید کردند و در روستای «دورک» که شهید حججی برای کارهای جهادی می‌رفتند، مراسم رونمایی داشتیم. پدر شهید زحمت کشیدند و برای رونمایی آمدند. به طور کل الحمدلله نظر مثبتی نسبت به نگارش کتاب داشتند.

این نویسنده حوزه مقاومت، در پاسخ به این سوال که موضوع کتاب بعدی او چه خواهد بود، گفت: اجازه بدهید تا وقتی ان‌شاءالله چاپ و موضوع کتاب قطعی شد بگویم. فقط می‌توانم بگویم یک سفرنامۀ سوریه دارم که بخش‌هایی از آن را نوشته بودم و در حال حاضر مشغول تکمیل آن هستم. کتاب دیگری هم با رنگ و بوی شهدا در دست نگارش دارم که البته در مورد مدافعان حرم نیست.

 

 

منبع: حریم حرم

خواندن 1324 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/5f0c2fde1443275108fe3c7784dd51dc.jpg
کتاب «خونین شهر تا خرمشهر» سه فصل دارد: فصل اول ...
cache/resized/ae368b4fe1dcf13bbe5dfb823cce4597.jpg
کتاب «مرزبانان عاشورایی» در مورد شهدای شهرستان ...
cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family