کتاب «اقیانوس آرام» رونمایی شد/ عاملی: اخلاص و تواضع ۲ ویژگی بارز شهید نصیری بود

چهارشنبه, 11 خرداد 1401 12:06 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شهید نصیری نمونه برجسته دفاع مقدس و میدان رزم است، گفت: این روحیه ساده زیستی، معمولی بودن، مهربان بودن در سردار شهید شعبان نصیری مشهود بود.

 

به گزارش خط هشت، پنجمین مراسم بزرگداشت سردار مدافع حرم شعبان نصیری، عصر امروز سه شنبه ۱۰ خرداد ماه با حضور سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مرتضی شاه میرزایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، خانواده شهدای مدافع حرم، جانبازان مدافع حرم و برخی مسئولان کشوری و لشکری در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

مدیریت جهادی سردار شهید نصیری در صنعت نفت کارگشا بود 

در ابتدا محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره اینکه حضور در محفل شهدا توفیقی است که از جانب آنها نصیب انسان می‌شود، بیان داشت: اگر شهدا خوشحال و مسرور هستند بنا به فرمایش قرآن کریم به خاطر عملکردشان، مجاهدتشان و یا همتشان نیست، بلکه به خاطر این است که به لطف الهی و رضای خدا نائل شدند.

وی با استناد به آخرین جملات شهدای کربلا در محضر امام حسین افزود: هنگامی که در لحظات آخر حضرت اباعبدالله بر بالین این شهدا حاضر می‌شدند، شهدا از امام می‌پرسیدند آیا از من راضی هستید؟ در واقع شهدا مسرور و مغرور به لطف و رضای الهی هستند.

خجسته مهر با تاکید بر اینکه شهدا همواره به یاد همرزمانشان هستند، ابراز داشت: مهمترین خصیصه‌ای که شهدا داشتند این بود که برای اعتلای اسلام و اعتلای اخلاق اسلامی مجاهدت می‌کردند. آنها به معنای واقعی کلمه مجاهد فی سبیل الله بودند.

وی ادامه داد: پس از پایان جنگ شهدای ما نقش جهاد و مقاومت را به گونه‌ای دیگر رقم زدند و این رسالت را در مواجهه با جنگ نرم دشمن داشتند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: شهید نصیری از آن دست مجاهدانی بود که به نبرد با جنگ نرم دشمن رفت و با ورودش به صنعت نفت با تکیه به آرمان های شهدا دست به کارهای بزرگی زد. بنابراین ما نیز با تکیه بر سیره شهید نصیری می توانیم به سوی تولید ثروت با مدیریت اقتصادی برای جمهوری اسلامی گام بر داریم.

شاه میرزایی: وصیت شهدا نصب العین کارهای بزرگ صنعت نفت خواهد شد

در ادامه مرتضی شاه میرزایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه شهید نصیری با گمنامی صنعت نفت را مدیریت می کرد، بیان داشت: شهید نصیری همزرم حاج قاسم بود. او یک عالم دانشمندی بود که با همان شور و جهادش در صنعت نفت کارهای بزرگی کرد. 

وی افزود: شهید نصیری در میدان فرهنگی نیز روی کودکان و نوجوانان هزینه می کرد و معتقد بود آینده انقلاب از آن کودکان است. هر جا انقلاب نیاز داشت حاج شعبان پیشگام و پیشقدم بود.

شاه میرزایی تصریح کرد: ما وظیفه خود می دانیم با استفاده از سیره شهید نصیری ارزش های افزوده حامل های انرژی را در دستور کار قرار دهیم و همان طور که رهبر فرزانه انقلاب خواستند می خواهیم به سمتی برویم که خام فروشی نفت انجام نشود.

وی ادامه داد: ان شاءالله به زودی جشن بومی کردن صنعت پتروشیمی و صنعت نفت اعم از تجهیزات، مهندسی و خدمات را جشن بگیریم و امروز هم در موضع عزت در مذاکرات حضور داریم. بنابراین مصر هستیم وصیت شهدا در صنعت نفت را نصب العین خود قرار دهیم.

رونمایی از کتاب «اقیانوس آرام»

در ادامه این مراسم از کتاب «اقیانوس آرام» که درباره سردار شهید شعبان نصیری است با حضور سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مرتضی شاه میرزایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی رونمایی شد.

عاملی: اخلاص و خاکی بودن ۲ ویژگی بارز شهید نصیری بود

حجت الاسلام سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۵۹ شهید نصیری را می شناسد، ابراز داشت: کسانی که با شهید نصیری کار می کردند او را با ۲ خصیصه اخلاص و خاکی بودن می شناختند. این شهید بزرگترین خصیصه اش همانی است که راز پیروزی انقلاب اسلامی و استمرار آن است.

وی افزود: انگیزه الهی و کار برای خدا کردن خستگی ناپذیر است و وقتی کار برای خدا باشد، لذا شخص یک اقیانوس آرام است و گمنامی را به شهرت و ندیده شدن را به دیدن ترجیح می دهد. 

حجت الاسلام عاملی بیان داشت: شهید نصیری را از زمانی می شناختم که در جمع کودکان صدای اردک و غاز را در می آورد. بچه ها او را داداش شعبان صدا می کردند و به تمام وجود دوستش داشتند. 

وی ادامه داد: او در عین مبارزه با صدام و داعش با خودش هم مبارزه می کرد، خیلی با هوای نفسش تمرین می کرد. او تمرین دارایی و نداری را کرده بود. او برای استقرار و استمرار حکومت اسلامی تلاش می کرد.  

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شهید نصیری نمونه برجسته دفاع مقدس است که در چهل سال مجاهدت را به منصه ظهور رساند، خاطرنشان کرد: این روحیه ساده زیستی، معمولی بودن، مهربان بودن در او مشهود بود. در این چهل سال رفتار و منش و نگاهش تغییر نکرد.

درباره این شهید بیشتر بدانید 

سردار «حاج شعبان نصیری» از یادگارانِ ۸ سال دفاع مقدس بود. او در اسفندماه سال ۱۳۳۶ در کرج به دنیا آمد. پس از انقلاب به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و به خاطر سوابقی که در کرج داشت، در تشکیل سپاه کرج نیز نقش بسزایی ایفا کرد.

با آغاز جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹ به مناطق عملیاتی رفت و در سمت های مختلف حاضر شد. حاج شعبان نصیری در قرارگاه فوق سری نصرت نیز حضور داشت و فعالیت های گوناگونی را در کنار فرماندهان این قرارگاه از جمله سردار محمد باقری و سردار شهید علی هاشمی انجام می داد.

او سپس لشکر ۹ بدر رفت. مدتی در این لشکر به فرماندهی شهید اسماعیل دقایقی فعالیت کرد و با شهادت این سردار در عملیات کربلای ۵، در جایگاه رییس ستاد این لشکر به فرماندهی حاج محمدرضا نقدی مشغول فعالیت شد. شهید نصیری همچنین در آموزش نیروهای قدس سپاه پاسداران نقش ویژه ای داشت. 

بعد از جنگ با تعدادی از فرزندان شهدا، موسسه ای فرهنگی تاسیس کرد و در آن قالب، خدمات فرهنگی و تربیتی گسترده ای به خانواده شهدا و جامعه ارائه کرد. در سال ۱۳۹۰ برای کمک به مردم مظلوم سومالی، عازم موگادیشو شد.

او با آغاز درگیری های سوریه و عراق، دوباره لباس رزمش را به تن کرد و راهی دمشق و حلب و کربلا و سامرا شد تا اینکه منطقه عمومی تلعفر در غرب موصل، مقتل او شد و در شب اول ماه مبارک رمضان ۱۴۳۸ (حدود ساعت ۷ عصر جمعه ۵ خرداد ماه سال ۱۳۹۶) به همراه جمعی از دوستانش در کمین تله انفجاری داعش افتاد و به سوی یاران شهیدش پرکشید.

 

 

منبع: فارس

خواندن 261 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/9f3ee00aea2f66d90cf98785cbebd844.jpg
کتاب «هوای سرد تیرماه» خاطرات شهید «صفرعلی یوسفی» ...
cache/resized/e6af305268b0763d7b4e18071bd7a0bf.jpg
کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز ...
cache/resized/5c17989fdda46ad8b631c928992f7c9b.jpg
کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار ...
cache/resized/1a30ce51315f59ae0c01a525fd63c5cc.jpg
«کتاب پرواز مازیار» خاطرات همسر شهید خلبان ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family