نویسنده کتاب «عقیقی در مشت» اظهار کرد

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، از ارکان مهم جامعه اسلامی است

سه شنبه, 09 خرداد 1402 10:33 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

فاطمه نودهی اظهار کرد: هدفم در کنار آموزش «داستان نویسی»، تربیت نویسندگانی است که در آینده بتوانند فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه ترویج دهند. زیرا ارکان مهم یک جامعه اسلامی «دین»، «زبان» و «فرهنگ مردم کشور» است که باعث استواری و جاودانگی یک ملت خواهد شد.

به گزارش خط هشت، فاطمه نودهی متولد 1370 که از کودکی به خواندن کتاب داستان علاقه‌مند بود، از نوجوانی شروع به نوشتن کردم. اولین لوح تقدیر سپاس را در اوایل نویسندگی خود کسب کردم. من مفتخر به دریافت لوح تقدیرهای متنوعی در جشنواره‌های متفاوت بودم. همچنین در نخستین جشنواره ادبی «ساهر» که با رویکرد داستان‌نویسی در عرصه امنیت برگزار شده بود، رتبه نخست بخش «داستان کوتاه» را کسب کردم.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، از ارکان مهم جامعه اسلامی است

با قلم خود فداکاری، رشادت و شهامت را پویا نگه داریم

نویسنده کتاب «عقیقی در مشت» ابتدا درباره این کتاب گفت: کتاب «عقیقی در مشت» شامل 17 داستان کوتاه با موضوع «ارادت به خورشید هشتم، حضرت شمس‌الشموس»، «دفاع مقدس»، «امنیت ملی»، «مسائل اخلاقی»، «آداب و فرهنگ مردم» است. تقریبا 2 سال برای نوشتن این کتاب زمان گذاشتم.

فاطمه نودهی با اشاره به هشت سال دفاع مقدس که زمان زیادی از آن می‌گذرد توضیح داد: داستان‌هایی که با مضمون امام‌رضا(ع) و دفاع مقدس نوشتم از ارادت قلبی من به این بزرگان نشأت می‌گیرد.

وی همچنین افزود: چون زمان نسبتا طولانی از هشت‌سال دفاع مقدس گذشته، بر ما نویسندگان واجب است تا با قلم خود برای نوشتن داستان و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، «فداکاری»، «رشادت» و «شهامت» را پویا نگه داریم. همچنین اگر در حوزه «داستان نویسی» برای کودکان و نوجوانان به مطالب پرداخته شود حتما ثمربخش خواهد بود. در چند سال اخیر در زمینه دفاع مقدس کارهای فرهنگی خوبی صورت گرفته است و ما امروز نتیجه آن در راهپیمایی‌ها و برگزاری مراسم احیا مشاهده می‌کنیم.

سختی‌های نوشتن در حوزه ایثار، شهادت و دفاع مقدس

نویسنده کتاب «عقیقی در مشت» به سختی‌های نوشتن در حوزه ایثار، شهادت و دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: یکی از دشواری‌های نوشتن در حوزه ایثار و شهادت برای نسل امروز به تصویر کشیدن ایثارگری‌های بزرگ‌مردان سرزمینمان است زیرا آنچه که با چشم دیده می‌شود تاثیر بیشتری نسبت به گفته‌ها و شنیده‌ها بر ذهن و افکار جوانان خواهد داشت. به قول معروف (شنیدن کی بود مانند دیدن).

وی ادامه داد: زمانی که من به‌عنوان نویسنده شروع به نوشتن درباره جنگ و ایجاد فضای مناسب برای مطالبم کردم، به سراغ کتاب‌های بسیاری با محوریت دفاع مقدس رفتم. با مطالعه این کتاب‌ها متوجه شدم که زوایای بسیاری از جنگ در کتاب‌ها ناگفته مانده است که نسل جوان ما از آن بی‌خبر هستند، همین موضوع اشتیاق مرا در راستای نوشتن در این حوزه بیشتر کرد.

کوشیدم تا فرهنگ ایثار و شهادت را برای هنرآموزان تبیین کنم

فاطمه نودهی درباره کلاس‌های «داستان‌نویسی» که در روزهای اخیر برگزار کرده بود اظهار کرد: کوشیدم تا با زبانی «ساده»، «روان» و «گویا» مباحث داستان نویسی را به نویسندگان نوقلم آموزش دهم. در تمامی جلسات برای هنرآموزان «کتاب داستان» می‌خواندم تا آنان را با نثر نویسندگان امروزی آشنا کنم. برای آشنایی هنرآموزان، بخشی از کلاس را به معرفی نویسندگان مشهور در حوزه «ادبیات کودک و نوجوان» اختصاص می‌دادم تا هنرآموزان از نزدیک با برترین و بهترین نویسندگان به خوبی آشنا شوند.

این نویسنده حوزه ایثار و شهادت در ادامه گفت: در جلسات کلاس‌های داستان‌نویسی تلاش کردم هنرجویان را با کتاب‌هایی که با شهدا مرتبط هستند آشنا کنم. برای آنان از سبک زندگی شهدای والامقام می‌گفتم تا به سمت و سوی نوشتن برای شهدا هدایت شوند. همچنین برای آشنایی بیشتر هنرآموزان، فیلم‌هایی با مضمون شهدا به آنان معرفی می‌کردم و یا زمانی را به مشاهده این فیلم‌ها اختصاص می‌دادیم.

نودهی اهداف خود در برگزاری دوره‌های داستان‌نویسی را اینگونه بیان کرد: هدف من در کنار آموزش داستان نویسی، تربیت نویسندگانی است که در آینده بتوانند فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه ترویج دهند زیرا ارکان مهم یک جامعه اسلامی «دین»، «زبان» و «فرهنگ مردم کشور» است که باعث استواری و جاودانگی یک ملت خواهد شد.

وی با اشاره به نیاز جامعه در حفظ پاسداشت زبان شیرین فارسی و آشنایی جوانان با فرهنگ ضرب‌المثل و ریشه‌یابی آن، افزود: از دیگر کارهایی که در کلاس داستان‌نویسی به آن پرداخته شد، آشنایی با فرهنگ ضرب‌المثل‌ها و ریشه‌یابی آنان بود. در راستای حفظ و پاسداشت زبان شیرین فارسی بخشی را  با عنوان «فارسی را پاس بداریم»  در نظر گرفته شد.

نودهی در پایان گفت: می‌کوشیم نویسندگانی انقلابی تحویل این مرز و بوم دهیم تا شاید ذره‌ای از دِینی که شهدا به گردن ما دارند را ادا کنیم. کودکان را باید از دوران کودکی با داستان‌ها و سبک زندگی شهدا آشنا کرد و این وظیفه ما نویسندگان است. باید با نوشتن داستان‌های ارزشی و شیرین، سیره شهدای والامقام را برای کودکان به تصویر بکشیم و با استفاده از حضور اساتید آگاه، فرهنگ مطالعه را در کودکان نهادینه کنیم.

خبرنگار: آرزو رسولی

 

 

منبع: نوید شاهد

خواندن 144 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...
cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family