ستاد کل نیروهای مسلّح مشکل اتباع رزمنده جنگ تحمیلی را حل کند

شنبه, 20 دی 1399 22:34 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

مشکلات مربوط به اتباع رزمنده در جنگ تحمیلی در حالی وجود دارد که لزوم حل و فصل این موضوع در بند پ ماده ۸۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و تبصره آن به صراحت ذکر شده است.

 

به گزارش خط هشت، مهاجران و اتباع خارجی ساکن در کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از مشکلاتی که وجود آن منجر به آزار تعداد زیادی از اتباع کشور‌های عراق و افغانستان شده است، موضوع تعیین تکلیف آن دسته از اتباعی است که در جنگ تحمیلی به درجه رفیع شهادت، جانبازی یا اسارت نائل آمده‌اند.

رزمندگانی که در ۸ سال دفاع مقدس در قالب تیپ‌ ابوذر و سپاه نهم بدر به میدان رفته و از کشوری که اصالتاً به آن تعلق نداشته اما آن را حق می‌پنداشتند دفاع کردند. تا جایی که طبق آمارهای رسمی تعداد شهدای غیر ایرانی در جنگ با عراق ۴۵۶۵ نفر است. همچنین نسبت شهدای غیر ایرانی به کل شهدای ۸ سال دفاع مقدس ۲.۱ درصد است که نسبت تقریبا بالایی محسوب می‌شود.

همچنین رزمندگان غیر ایرانی، به ظاهرِ دنیوی ننگ جنگیدن با وطن و کشور خود برای دفاع از حق را به جان خریده و تاکنون نیز به واسطه همین ننگ مورد آماج انتقادات از سوی هموطنان خود قرار گرفته‌اند، با مشکلات و ناملایمتی‌های زیادی در داخل ایران نیز مواجه هستند. مشکلاتی از قبیل عدم بهره‌مندی از حقوق اولیه شهروندی، ازدواج، سفر بی‌دردسر به داخل و خارج کشور و ... که خاطر بسیاری از این افراد را آزرده کرده است و اطلاق نام اتباع بیگانه به این رزمندگان خالی از لطف و مرام است.

مشکلات مربوط به اتباع رزمنده در جنگ تحمیلی در حالی وجود دارد که لزوم حل و فصل این موضوع در بند پ ماده ۸۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و تبصره آن به صراحت ذکر شده است:

«پ- دولت موظف است خانواده معظم شهدا، جانبازان، آزادگان، رزمندگان و افراد تحت تکفل ایشان (والدین و همسران و فرزندان) دارای تابعیت غیرایرانی که در طول هشت سال دفاع مقدس یا بعد از آن در راستای مأموریت محوله از سوی مراجع ذی‌صلاح به درجه رفیع شهادت یا جانبازی یا اسارت نائل آمده‌اند، پس از تأیید مراجع مذکور تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دهد و رزمندگان نیز بنا به تشخیص ستاد کل نیروهای مسلح تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) قرار می‌گیرند.

تبصره - اعطای تابعیت و اقامت به افراد موضوع این ماده بر اساس ضوابط در چهارچوب قانون خواهد بود که حداکثر ظرف مدت سه ماه از لازم‌الاجراءشدن این قانون توسط ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری وزراتخانه‌های امورخارجه و کشور تهیه و به تصویب شورای عالی امنیت ملی با رعایت اصل یکصد و هفتاد و ششم (۱۷۶) قانون اساسی می‌رسد».

علی رغم گذشت بیش از ۳ سال از ابلاغ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، تا امروز نه ارگان‌های دولتی نظیر بنیاد شهید، و نه ستاد کل نیروهای مسلح که می‌بایست حداکثر تا ۳ ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون برنامه ششم توسعه، آیین نامه اجرایی بند پ ماده ۸۷ را تدوین و ابلاغ کند، به وظیفه خود عمل نکرده‌اند.

در همین زمینه، یکی از رزمندگان عراقی که پیگیر این موضوع بوده است به خبرنگار فارس گفت: علی‌رغم اینکه بند پ ماده ۸۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران بر لزوم تعیین تکلیف اتباع رزمنده صراحت دارد اما تا کنون اقدامی از سوی مراجع ذی‌صلاح صورت نپذیرفته است.

این رزمنده عراقی در ادامه افزود: سال ۹۶ و پس از ابلاغ قانون برنامه ششم، با پیگیری از حجت‌الاسلام حسن نوروزی، رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس دهم، در نامه‌هایی جداگانه به ستاد کل نیروهای مسلح و وزارتخانه‌های خارجه و کشور خواستار تعیین تکلیف اتباع رزمنده شدیم که به جز پاسخ و اقدام وزارت کشور در خصوص تسهیل سفر این دسته از اتباع به داخل و خارج از کشور، از دو نهاد دیگر پاسخی دریافت نکردیم.

این رزمنده عراقی با اشاره به فداکاری‌های اتباع خارجی در جریان ۸ سال دفاع مقدس گفت: در بین این اتباع، رزمندگانی با سابقه بیش از ۴ سال حضور مستمر در جبهه حضور دارند اما اکنون که جنگ تمام شده است با مشقت و سختی زندگی خود را سپری می‌کنند.

با توجه به زحمات اتباع رزمنده در دفاع از خاک کشور، انتظار می‌رود ستاد کل نیروهای مسلح هر چه سریعتر آیین‌نامه اجرایی ماده ۸۷ قانون برنامه ششم را تدوین کرده و نسبت به اعطای اقامت و تابعیت به این دسته از اتباع اقدام شود.

 

 

منبع: فارس

خواندن 795 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/9f3ee00aea2f66d90cf98785cbebd844.jpg
کتاب «هوای سرد تیرماه» خاطرات شهید «صفرعلی یوسفی» ...
cache/resized/e6af305268b0763d7b4e18071bd7a0bf.jpg
کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز ...
cache/resized/5c17989fdda46ad8b631c928992f7c9b.jpg
کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار ...
cache/resized/1a30ce51315f59ae0c01a525fd63c5cc.jpg
«کتاب پرواز مازیار» خاطرات همسر شهید خلبان ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family