فتح خرمشهر؛ فتح خون/ پیشکسوت دفاع مقدس:

لحظه آزادسازی خرمشهر بسیار زیبا و دلنشین بود

شنبه, 13 خرداد 1402 15:47 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

«توسلی» گفت: رزمندگان ایرانی وارد خرمشهر شدند، سنگر‌ها را یکی پس از دیگری فتح کردند و پس از کسب این پیروزی عظیم جشن زیبایی در بلوار مقابل مسجد جامع شهر برپا شد.

به گزارش خط خط هشت از چهارمحال و بختیاری، دوران دفاع مقدس درواقع گنجینه‌ای عظیم است که می‌توان از آن درس‌های بزرگی آموخت و آن‌ها را برای رسیدن به ایرانی سرافراز به کار گرفت.

در دوران هشت سال جنگ تحمیلی تمامی ملت ایران از پیر و جوان، مرد و زن برای حفظ و حراست از سرزمین خود تا پای جان ایستادگی کردند و اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک ایران در اختیار دشمن بعثی قرار بگیرد، این مجاهدت‌ها امروز نیز برای طی کردن مسیر موفقیت در کشور نیاز اساسی محسوب می‌شود.

عملیات پیروزمندانه بیت‌المقدس نیز یکی از بزرگ‌ترین و پرافتخارترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس است که بیان خاطرات این عملیات از زبان رزمندگان غیوری که در آن حضور داشتند می‌تواند درس‌های بسیاری به نسل جوان ارائه کند و علاوه‌بر آن به چراغ راهی برای ادامه مسیر تبدیل شود، همین موضوع بهانه‌ای شد تا پای صحبت «حمیدرضا توسلی» یکی از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس که در عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس حضور داشته بنشینیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

دفاع‌پرس: لطفا از حضور خود در جبهه بفرمایید.

من در سال ۱۳۶۱ و در سن ۱۴ سالگی برای اولین بار به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام شدم و در عملیات بیت‌المقدس شرکت کردم، در ادامه نیز توفیق شرکت در بسیاری از عملیات‌های دفاع مقدس را پیدا کردم.

دفاع‌پرس: عملیات بیت‌المقدس چه ویژگی‌های منحصربفردی داشت که موجب ماندگاری آن شده است؟

یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌هایی که در دوران دفاع مقدس شکل گرفت و به نوعی وضعیت جنگ در دوران دفاع مقدس را تغییر داد عملیات پیروزمندانه بیت‌المقدس و فتح خرمشهر بود که در مراحل مختلف انجام شد و رزمندگان ایرانی از کیان اسلامی خود مردانه دفاع کردند.

دشمن نیز درواقع آمده بود که در خرمشهر بماند و به همین جهت نیز صدام اعلام کرد اگر نیرو‌های ایرانی موفق شوند خرمشهر را پس بگیرند من کلید بصره را به ایران خواهم داد چراکه دشمن در این شهر استحکامات بسیاری تدارک دیده بود و هرگز گمان نمی‌کرد ایران موفق به آزادسازی شهر شود.

دفاع‌پرس: حال و هوای رزمندگان ایرانی پس از آزادسازی خرمشهر چگونه بود؟

لحظه آزادسازی خرمشهر بسیار زیبا و دلنشین بود، رزمندگان ایرانی وارد شهر شدند، سنگر‌ها را یکی پس از دیگری فتح کردند و پس از کسب این پیروزی عظیم جشن زیبایی در بلوار مقابل مسجد جامع شهر برپا شد.

دفاع‌پرس: رمز پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات بیت‌المقدس چه بود؟

همانگونه که امام خمینی (ره) نیز فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد» همچنین اراده، اخلاص، ایثار، فداکاری، از خود گذشتگی و... رزمندگان ایرانی نیز از دیگر عواملی محسوب می‌شود که نقش بسزایی در کسب پیروزی و آزادسازی خرمشهر داشت.

دفاع‌پرس: دستاورد‌های پیروزی در عملیات بیت‌المقدس چه مواردی بود؟

در دوران جنگ تحمیلی کشور‌های بسیاری در دنیا حامی عراق بودند و خود را پیروز میدان می‌دانستند، اما پس از فتح خرمشهر وضعیت به کلی تغییر کرد و این کشور‌ها متوجه شدند ایران از یک پشتوانه الهی قوی و رهبری مقتدرانه برخودار است و همین عوامل نیز درنهایت موجب پیروزی جمهوری اسلامی شد و خرمشهر به آغوش ایران اسلامی بازگشت.

دفاع‌پرس: سخن پایانی...

فتح خرمشهر در زمانی انجام شد که ایران از امکانات، تسلیحات، بودجه و امکانات در شرایط مطلوبی قرار نداشت، اما اراده فولادین رزمندگان ایرانی و تبعیت آن‌ها از ولایت موجب شد این پیروزی عظیم حاصل شود که این موضوع می‌تواند درس بزرگی برای جوانان باشد چراکه خرمشهر‌ها در پیش است و باید برای عزت ایران اسلامی تمامی تلاش خود را به کار بگیریم.

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 131 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/9f3ee00aea2f66d90cf98785cbebd844.jpg
کتاب «هوای سرد تیرماه» خاطرات شهید «صفرعلی یوسفی» ...
cache/resized/e6af305268b0763d7b4e18071bd7a0bf.jpg
کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز ...
cache/resized/5c17989fdda46ad8b631c928992f7c9b.jpg
کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار ...
cache/resized/1a30ce51315f59ae0c01a525fd63c5cc.jpg
«کتاب پرواز مازیار» خاطرات همسر شهید خلبان ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family