مروری کوتاه بر عملکرد لشکر ۱۴ امام حسین (ع) در دفاع مقدس

گروه ضربتی که تبدیل به لشکر خط‌شکن شد

سه شنبه, 12 اسفند 1399 00:18 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

شهید حسین خرازی از جوانان انقلابی شهر اصفهان بود که در مسجد سید این شهر فعالیت‌های انقلابی انجام می‌داد. وی پس از پیروزی انقلاب و تشکیل سپاه به عضویت این نهاد انقلابی درآمد. بعد از آنکه غائله کردستان به موضوع اول کشورمان تبدیل شد، حاج‌حسین خرازی با تشکیل یک گروه ضربت تصمیم گرفت به کردستان برود و به مقابله با ضدانقلاب بپردازد.

 

به گزارش خط هشت، هشتم اسفند ۱۳۶۵ بود که حاج‌حسین خرازی فرمانده و مؤسس لشکر ۱۴ امام حسین (ع) به شهادت رسید. این یگان یکی از سه تیپ اولیه سپاه بود که قبل از عملیات طریق‌القدس تشکیل شد و تا پایان جنگ نیز از لشکر‌های خط‌شکن به شمار می‌رفت. به مناسبت شهادت حاج‌حسین خرازی، مروری بر عملکرد لشکر ۱۴ امام حسین (ع) در دفاع مقدس داریم.

انقلابی مسجدسیدی


شهید حسین خرازی از جوانان انقلابی شهر اصفهان بود که در مسجد سید این شهر فعالیت‌های انقلابی انجام می‌داد. وی پس از پیروزی انقلاب و تشکیل سپاه به عضویت این نهاد انقلابی درآمد. بعد از آنکه غائله کردستان به موضوع اول کشورمان تبدیل شد، حاج‌حسین خرازی با تشکیل یک گروه ضربت تصمیم گرفت به کردستان برود و به مقابله با ضدانقلاب بپردازد.


سردار محمد ابوشهاب از همرزمان شهید می‌گوید: تصورمان این بود که می‌رویم و ۱۰ روزه کار ضدانقلاب را در کردستان تمام می‌کنیم و برمی‌گردیم، اما منافقان و گروهک‌ها سراسر کردستان را گرفته بودند. دولت موقت هم با برخی از این گروه‌ها برای خروج سپاه از کردستان توافق کرده بود. با این شرایط کار در کردستان واقعاً سخت بود.


حضور در جبهه جنوب


حضور گردان ضربت شهید خرازی در کردستان تا مقطع شروع رسمی جنگ تحمیلی ادامه پیدا می‌کند. پس از شعله‌ور شدن جنگ در جبهه‌های جنوب است که حاج‌حسین گروه ضربت خود را به خوزستان انتقال می‌دهد. نیرو‌های اصفهانی خط دارخوین را برای خود برمی‌گزینند و در آنجا تجمع می‌کنند. رفته رفته رزمندگان اصفهانی به دارخوین می‌روند و با پیوستن به گروه شهید خرازی و همچنین چهره‌هایی، چون سردار رحیم صفوی، شهید احمد فروغی و... زمینه‌های تشکیل یک تیپ فراهم می‌شود.


یکی از رزمندگان لشکر امام حسین (ع) در این خصوص می‌گوید: «حدود ۲۵۰ نفر از اهالی شهر اصفهان اواسط آذر ۱۳۵۹ عازم جنوب شده و از گلف اهواز (پایگاه منتظران شهادت) به شهرک دارخوین رفته و تحت هدایت و فرماندهی سیدیحیی رحیم‌صفوی، شهید احمد فروغی و شهید خرازی قرار می‌گیرند و با نیرو‌های گردان ضربت و گروه اول ادغام شده و خط شیر را تقویت می‌کنند.»


تشکیل تیپ کربلا


پس از عملیات ثامن‌الائمه (ع) و شکست حصر آبادان. فرماندهان وقت سپاه احساس می‌کنند که یگان‌های این نیرو پس از گذشت یک سال از شروع جنگ، قابلیت تشکیل تیپ را دارند. به همین خاطر در حد فاصل دو عملیات ثامن‌الائمه و طریق‌القدس، سپاه سه تیپ اولیه خود را به نام‌های تیپ کربلا به فرماندهی سردار مرتضی قربانی، تیپ امام حسین (ع) به فرماندهی حسین خرازی و تیپ عاشورا به فرماندهی سردار عزیز جعفری تشکیل می‌دهد.


از همان زمان تا هشتم اسفند ۱۳۶۵، حاج‌حسین خرازی فرماندهی تیپ و سپس لشکر ۱۴ امام حسین (ع) را برعهده می‌گیرد.


طریق‌القدس اولین عملیات


تیپ ۱۴ امام حسین (ع) از بدو تشکیل همواره به عنوان یک تیپ خط‌شکن وارد عمل می‌شود و در بسیاری از عملیات بزرگ دفاع مقدس شرکت می‌کند. عملیات طریق‌القدس اولین عملیاتی است که این تیپ وارد آن می‌شود. در جریان طریق‌القدس تیپ امام حسین (ع) در کنار دیگر یگان‌ها، تلفات زیادی می‌دهد. سپس در عملیات فتح‌المبین و الی بیت‌المقدس، لشکر ۱۴ امام حسین (ع) در کنار لشکر ۸ نجف، عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهد. چنانچه نیرو‌های این دو یگان جزو اولین نیرو‌ها خود را به دروازه‌های خرمشهر می‌رسانند و در اسارت حدود ۱۹ هزار نفر از سربازان دشمن نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند.


حضور در عملیات بزرگ


لشکر ۱۴ امام حسین (ع) پس از شرکت در سه عملیات بزرگ و خونین طریق‌القدس، فتح‌المبین و الی بیت‌المقدس، تا پایان دفاع مقدس از یگان‌های اصلی شرکت‌کننده در عملیات بزرگ بود. رمضان، والفجر مقدماتی، والفجر یک، محرم، والفجر ۲، والفجر ۴، خیبر، بدر، والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵، تکمیلی کربلای ۵ (در همین عملیات حاج‌حسین خرازی به شهادت می‌رسد)، کربلای ۱۰، والفجر ۱۰، بیت‌المقدس ۷ و... عملیاتی است که این لشکر در آن‌ها حضور می‌یابد. همچنین لشکر ۱۴ امام حسین (ع) نقش اصلی و تعیین‌کننده‌ای در عملیات دریایی کربلای ۳ ایفا می‌کند. در جریان این عملیات سکو‌های نفتی البکر و الامیه عراق توسط رزمندگان به شکل موقت تصرف و منهدم می‌شوند.

 
 
 

منبع: روزنامه جوان

خواندن 748 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/9f3ee00aea2f66d90cf98785cbebd844.jpg
کتاب «هوای سرد تیرماه» خاطرات شهید «صفرعلی یوسفی» ...
cache/resized/e6af305268b0763d7b4e18071bd7a0bf.jpg
کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز ...
cache/resized/5c17989fdda46ad8b631c928992f7c9b.jpg
کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار ...
cache/resized/1a30ce51315f59ae0c01a525fd63c5cc.jpg
«کتاب پرواز مازیار» خاطرات همسر شهید خلبان ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family