روایت رزمنده اردبیلی از دوران دفاع مقدس؛

کشف پیکر شهید مرحمت تا برافراشتن پرچم بارگاه امام رضا(ع) در مسجد فاو

دوشنبه, 10 مهر 1402 11:43 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

رزمنده اردبیلی به روایت خاطراتی از دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: در عملیات والفجر هشت رزمندگان اردبیلی پرچم بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) را بر فراز مسجد فاو برافراشتند.

به گزارش خط هشت،  محمد فروزنده از یادگاران دوران دفاع مقدس که از سنین نوجوانی در 13 سالگی همراه مرحمت بالازاده در سال 62 عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شد.

وی طی 48 ماه حضور در جبهه ضمن فعالیت در واحد توپخانه تیپ 40 رسالت در گردان‌های مختلف لشکر عاشورا در 6 عملیات در سمت‌های مختلف از بسیجی و رزمنده گرفته تا تک‌تیرانداز و فرمانده گروهان  نقش‌آفرینی کرد.

فروزنده می‌گوید: در عملیات والفجر 4 به‌عنوان تک‌تیرانداز گردان علی‌اکبر (ع) اولین حضورم را در خط مقدم جبهه تجربه کردم سپس در عملیات بدر به‌عنوان غواص و سکان‌دار قایق در یگان دریایی به مقابله با دشمن بعثی پرداختم.

وی به عملیات‌های کربلای 4 و 5 اشاره کرد و گفت: در هر دو عملیات به‌عنوان فرمانده گروهان انجام‌وظیفه کردم.

این پیشکسوت دفاع مقدس به عملیات غرورآفرین والفجر 8 نیز اشاره کرده و می‌گوید در این عملیات نیز توفیق خادمی یک گروهان را برعهده داشتم و شاهد حماسه‌آفرینی رزمندگان اسلام در این عملیات بزرگ بودم.

وی به قطعنامه 598 و آتش‌بس نیز اشاره کرده و می‌گوید در آن دوران تلخ که فاصله‌ای با تسخیر رژیم بعث نداشتیم صلح برقرار شد؛ ولی دشمنان در قالب گردان‌های منافقین معاهده آتش‌بس را زیر پا گذاشته و با استفاده از غافلگیری به سرزمین‌های مقدس جمهوری اسلامی بار دیگر تجاوز کردند غافل از اینکه رزمندگان اسلام با هوشیاری و بیداری مثال‌زدنی تحرک آنها را در نظر گرفته و در قالب عملیات مرصاد ضمن خنثی‌کردن توطئه‌های دشمنان قدرت خودباوری و توکل بر خداوند متعال را به رخ دشمنان کشیدند.

فروزنده گفت: عملیات مرصاد آخرین عملیاتی بود که توفیق حضور در آن به‌عنوان فرمانده گروهان را داشتم.

وی به بیان خاطرات خود از دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: در دوران دفاع مقدس علاقه‌مند به سپاه شدم و بعد از پایان مقطع راهنمایی جذب سپاه پاسداران شدم و در جبهه اوقات فراغت در سنگر به تحصیلات خود تا مقطع دیپلم ادامه دادم .

این ایثارگر اردبیلی به نحوه اعزام خود به جبهه اشاره کرد و گفت: از نظر جثه کمی از شهید مرحمت بالازاده بزرگ‌تر بودم؛ ولی برای نشان‌دادن قدوقواره بالا در داخل کفش خودم از آجر استفاده کردم تا توانستم مجوز لازم برای اعزام به جبهه را به دست اورم.

وی به‌مرور خاطرات خود از شهید مرحمت بالازاده پرداخت و گفت:  شهید بالازاده جمله معروف «ورود ترکش به بدن مرحمت بدون اجازه خدا اکیداً ممنوع» منجر به شناسایی پیکر مطهر و انتقال به پشت‌جبهه شد.

فروزنده گفت: در اوج حملات دشمن در عملیات بدر تعدادی از رزمندگان به شهادت رسیده بودند و من نیز مشغول انجام مأموریت محوله بودم که نوشته پشت پیراهن مرحمت توجهم را جلب کرد به همین خاطر پیکر شهید بالازاده را به آغوش کشیده و جهت انتقال به پشت‌جبهه درون قایق گذاشتم.

وی شجاعت و جسارت بالای شهید بالازده را متذکر شد و گفت: در اعزام به عملیات والفجر 4  همراه مرحمت بودم، جسارت و شجاعت مرحمت خدادای بود و وی از فرهنگ بالایی برخوردار بود.

این یادگار دفاع مقدس به ماجرای مجرومیت خود نیز اشاره کرد و گفت: در عملیات بدر در اثر تک دشمن  و حمله شیمیایی، مجروح شدم، به بیمارستان شهید بقایی اهواز و بعد از آن به بیمارستان تبریز انتقال دادند به‌طوریکه نزدیک سه ماه بر اثر جراحات وارده بستری بودم.

وی به خاطرات دوران نقاهت اشاره کرد و گفت: آن زمان سرشار از صمیمیت و مهر و محبت بود، بعد از آنکه از بیمارستان مرخص شدم جهت سپری‌کردن دوران نقاهت به منزل مراجعت کردم مردم روستا چشم‌انتظار بودند برای من قربانی کردند و از روستاهای اطراف نیز برای عیادت به منزل ما آمدند

فروزنده گفت: بعد از سپری‌کردن دوران نقاهت قبل از آنکه به منطقه عازم شوم به همراه تنی چند از رزمندگان اسلام به جهت زیارت بارگاه نورانی  و ملکوتی امام رضا (ع) به مشهد مقدس عازم شدم و در آنجا بعد از زیارت پرچم مرقد مطهر را به امنت دادند تا در جبهه و در موقعیت مقتضی استفاده کنیم.

وی افزود: در عملیات والفجر 8 و عبور از اروند در اولین فرصت به وجود آمده پرچم بارگاه نورانی امام هشتم را به همراه رزمندگان اردبیلی بر فراز منبر مسجد فاو به اهتزاز درآوردیم و این زمانی بود که منطقه زیر شدیدترین بمباران دشمن قرار داشت..

این ایثارگر اردبیلی در بخش دیگری از سخنان خود به وقایع بعد از دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس همه جور افراد از روحانی گرفته تا دکتر و مهندس حضور داشتند و من در فرصت‌های موجود از وجود همه جهت ارتقای علم و دانش خود بهره‌مند می‌شدم بعد از پایان جنگ ادامه تحصیل دادم و کارشناسی مدیریت فرماندهی را از دانشگاه امام حسین(ع) دریافت کردم اما به این اکتفا نکردم و بعد از کسب رتبه هفتم کنکور در سال 70 در رشته حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش شدم، مقطع کارشناسی را در واحد اردبیل، مقطع کارشناسی ارشد را  در واحد بین‌المللی بندر انزلی و مقطع دکتری را در رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی را در واحد رشت دریافت کردم و هم اکنون نیز 16 سال است به‌عنوان مدرس دانشگاه در دانشگاه‌های اردبیل و مؤسسات آموزش عالی در سراسر استان اردبیل به تدریس و انتقال تجربه می‌پردازم.

وی به فعالیت‌های بسیج حقوق‌دانان نیز اشاره کرد و گفت: با حضور در برنامه‌های بسیج حقوق‌دانان و شورای حل اختلاف و ارائه مشاوره حقوقی رایگان در خدمت زندانیان جرائم غیرعمد و کم‌برخوردار  هستم تا همچنان در سنگر دیگری به فعالیت‌های جهادی ادامه دهم.

این رزمنده دوران دفاع مقدس تاکنون هشت کتاب به نام‌های حقوق شهروندی، حقوق تکریم ارباب‌رجوع، حقوق کودک، جرم‌شناسی، چاش های ضابطین قضائی، حقوق کیفری، آسیب‌شناسی در مدیریت و نقش آمران به معروف و ناهیان از منکر در رابطه با پیشگیری از جرائم در سیاست جنائی اسلام تألیف کرده است.

این یادگار دوران دفاع مقدس به مقایسه دوران انقلاب و برهه فعلی پرداخت و گفت: پیشرفت‌های فعلی مرهون ایثار شهدا و حماسه‌آفرینی رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس است

وی به جنگ ترکیبی دشمنان اشاره کرد و گفت: در جنگ سخت رزمندگان اسلام اجازه تعدی به دشمنان ندادند اما امروز جنگ نرم به‌ویژه در عرصه رسانه بسیار پیچیده‌تر از جنگ نرم است  و لازم است افسران این عرصه با بصیرت بالای خود اجازه تسخیر ذهن جوانان به دشمنان را ندهند و با بصیرت‌افزایی در جامعه و تبیین واقعیت‌ها بادقت و سرعت  توطئه‌ای دشمنان را خنثی کنند.

فروزنده رمز موفقیت ایران در عبور از بحران‌های پیچیده و سخت را رهبری مدبرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: این امامین انقلاب اسلامی‌شده و هستند که با اعتماد به جوانان و میدان دادن به آنها در عرصه‌های مختلف زمینه‌های توسعه و پیشرفت کشور را در اوج سخت‌ترین تحریم‌ها فراهم کردند و با دیدبانی از جامعه و رصد واقع ضمن خنثی‌کردن توطئه‌های دشمنان و درهم شکست فتنه‌های دشمنان راهگشای کشور در دریای پرتلاطم و امواج خروشان نیرنگ و فریب  و دسیسه دشمن به‌ویژه شیطان بزرگ آمریکا شدند.

وی از مدیریت به‌عنوان بزرگ‌ترین مشکل کشور نام برد و گفت: اگر مدیریت در رده‌های مختلف کشور اصلاح شود و مدیر واقعی بر سر امور قرار گیرند مطمئناً کشور روند رو به رشدتری را طی خواهد کرد.

فروزنده در پایان سخنان خود از جوانان انقلابی خواست تا با عمل به فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی و پیروی از مکتب عاشورا تداوم‌بخش راه شهدا در گام دم انقلاب اسلامی شوند.

 

 

 

منبع: سبلان ما

خواندن 126 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/ae368b4fe1dcf13bbe5dfb823cce4597.jpg
کتاب «مرزبانان عاشورایی» در مورد شهدای شهرستان ...
cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family