اطلاعات و آمار‌هایی از عملیات مرصاد گفت‌و‌گو با یک محقق حوزه دفاع‌مقدس

منافقین قبل از مرصاد ۱۰۰ عملیات علیه رزمندگان انجام داده بودند

شنبه, 07 مرداد 1402 19:57 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

در شماره پیشین ایثار و مقاومت گفت‌و‌گویی با سردار رضا میرزایی از نویسندگان و محققان حوزه دفاع‌مقدس درخصوص عملیات مرصاد منتشر کردیم. در آن گفتگو، آمارها، اطلاعات و مسائلی درباره منافقین و همچنین عملیات مرصاد مطرح شد که تصمیم گرفتیم این آمار‌ها را به صورت مجزا تقدیم حضورتان کنیم. با این توضیح که سردار میرزایی در سال ۱۳۶۰ اولین زندان مخصوص برای منافقین در همدان را راه‌اندازی کرد و از همان زمان با مسائل روانی حاکم بر این گروه آشنایی یافته بود. 

به گزارش خط هشت، «آفتاب، چلچراغ و فروغ جاویدان» سه عملیات مطرح منافقین در جنگ تحمیلی علیه رزمندگان و مردم ایران است، آیا آن‌ها عملیات دیگری نیز انجام داده بودند؟
اینجا وقتی ما از واژه عملیات استفاده می‌کنیم، منظورمان یک حرکت گروهی است. به عنوان مثال یک گروهی می‌آیند کاری را انجام می‌دهند و ما به آن عملیات می‌گوییم. بر همین اساس، طبق اسنادی که در مرکز اسناد دفاع‌مقدس وجود دارد و من هم در کتابم (حماسه نامداران گمنام) آورده‌ام، منافقین بیش از ۱۰۰ رشته عملیات گروهی را علیه رزمندگان و جبهه‌های دفاع مقدس انجام داده‌اند. آن سه عملیاتی که شما گفتید معروف‌ترین عملیات آنهاست، در حالی که منافقین در طول دفاع مقدس بیش از ۱۰۰ عملیات اعم از حمله گروهی محدود یا شبیخون به یک منطقه یا عملیات نفوذ و شناسایی انجام داده بودند. ما همواره می‌گوییم که منافقین ۱۷ هزار ترور انجام داده‌اند و مسئول شهادت این تعداد از هموطنانمان هستند، اما توجه نمی‌کنیم که خیانت منافقین در لو دادن عملیات مختلف باعث شد تا میزان تلفات ما بیشتر شود؛ بنابراین باید بگوییم منافقین ۱۷ هزار نفر را مستقیم به شهادت رساندند و به صورت غیرمستقیم نیز باعث شهادت هزاران نفر دیگر شدند. این‌ها همه جنایاتی است که نفاق در طول دفاع مقدس مرتکب شده است. 
 
در این بخش از گفتگو ما بیشتر می‌خواهیم به آمار‌ها و ارقام بپردازیم، اصلاً تعداد منافقین در پادگان اشرف چند نفر بود و همچنین آن‌ها در ورود به ایران چه تعداد نیرو داشتند؟
منافقین وقتی که به عراق رفتند و در پادگان اشرف مستقر شدند، ۳۲ تیپ تشکیل دادند. هر تیپ شامل سه گردان بود و هر گردان نیز ۶۰ نفر نیروی اصلی یا کادر داشت؛ یعنی هر تیپ ۱۸۰ نفر نیرو داشت. به این ترتیب ۳۲ تیپ ۱۸۰ نفره، جمعاً ۵ هزار و ۷۶۰ نفر نیرو می‌شدند که به مرور آموزش‌های زیادی را پشت سرگذاشتند و نیروی اصلی منافقین در اشرف را تشکیل دادند، اما قرار بود در مواقعی مثل عملیات به اصطلاح فروغ جاویدان، تعداد زیادی از طرفداران سازمان یا افراد دیگری که معاند با نظام بودند به آن‌ها بپیوندند؛ بنابراین سازمان پیش از حمله به ایران یک فراخوانی داد و تعدادی از ایرانی‌های ساکن در اروپا، امریکا و دیگر کشور‌ها خودشان را به پادگان اشرف رساندند. در عملیات فروغ جاویدان قرار بود در موج اول، حدود ۵ هزار نفر از نیرو‌های نفاق که عمدتاً از نیرو‌های زبده آن‌ها بودند، وارد ایران شوند. این ۵ هزار نفر همان ستون معروفی را تشکیل دادند که در تنگه چهارزبر گیر افتادند و بیشترشان کشته، مجروح و اسیر شدند. 
 
یک سؤالی مطرح است که چرا مناققین توانستند به سرعت در عمق پیشروی کنند، چراکه آن‌ها تا حدود ۳۰ کیلومتری کرمانشاه رسیده بودند. 
در علم نظامی، هر نیرویی که وارد خاک دشمن می‌شود یا در منطقه عملیاتی پیشروی می‌کند، باید مراقب جناحین خودش باشد. مثلاً در عملیات دفاع مقدس اگر یک لشکری خطی را می‌شکست، می‌توانست به عمق برود و چندین کیلومتر پیشروی کند، اما اگر لشکر‌های دیگر نمی‌توانستند جناحین او را تأمین کنند، محاصره می‌شدند و از پهلو‌ها ضربه می‌خوردند. در عملیات مرصاد هم منافقین ابتدا از خطی که بعثی‌ها شکسته بودند وارد کشور شدند و به سرعت به عمق پیش رفتند، اما نهایتاً وقتی در چهارزیر جلوی آن‌ها سد شد، به محاصره افتادند و به راحتی منهدم شدند. این کار آن‌ها به لحاظ نظامی یک دیوانگی محض بود، اما آن‌ها اسیر استدلال‌های غلطی بودند که رجوی به خوردشان می‌داد. مسعود رجوی گفته بود شما فقط باید وارد ایران شوید و سریع خودتان را به شهر‌های بزرگ برسانید، آن وقت همه مردم به شما می‌پیوندند و کار نظام تمام است.
 
آماری از تلفات منافقین در این عملیات وجود دارد؟
حدود ۲ هزار نفر از نیرو‌های منافقین در عملیات مرصاد به هلاکت رسیدند و هزار و ۲۰۰ نفر هم مجروح شدند که به همراه دیگر افراد این سازمان توانستند به هر نحوی شده برگردند و به عراق فرار کنند. ۹۶۶ نفر نیز به اسارت رزمنده‌ها درآمدند. 
 
چرا درخصوص رمز عملیات مرصاد اختلاف‌هایی وجود دارد؟
در برخی از منابع رمز عملیات مرصاد یا امیرالمؤمنین (ع) و در برخی منابع دیگر یا مهدی‌ادرکنی (عج) ذکر شده است. علت اختلاف این است که مرصاد یک عملیات از پیش طراحی شده نبود، یعنی اینکه وقت کافی برای تعیین رمز برای آن وجود داشته باشد؛ بنابراین رزمندگانی که از سمت تنگه چهارزبر به این عملیات ورود کرده بودند یک رمز برای آن تعیین کردند و رزمندگانی که از سمت اسلام‌آباد و کرند غرب به منافقین درگیر شدند نیز رمز دیگری برای عملیات انتخاب کردند. اتفاقاً در یک جلسه‌ای که در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شده بود، من به این موضوع اشاره کردم و گفتم که علت اختلاف چیست و هر دو نقل قول برای رمز عملیات مرصاد می‌تواند درست باشد. 
 
خود شما وقتی که به منطقه عملیاتی مرصاد رسیدید، چه چیز‌های دیدید و چه خاطراتی از آن روز‌ها دارید؟
من زمانی به منطقه رسیدم که ستون منافقین نابود شده بود و باقی شان فرار کرده بودند. جسد کشته‌های نفاق هنوز در طول جاده اسلام‌آباد به کرمانشاه وجود داشت. نکته حائز اهمیت این است که ما کامیون‌هایی مملو از سلاح پیدا کردیم که مشخص شد این‌ها را آورده بودند تا بین عوامل خودشان که در کرمانشاه حضور داشتند، پخش کنند. اگر ستون نفاق به کرمانشاه می‌رسید، قطعاً تعداد آن‌ها خیلی بیشتر می‌شد و آن وقت دیگر جمع و جورکردن‌شان سخت‌تر می‌شد. قطعاً منافقین به تهران نمی‌رسیدند، ولی رسیدن‌شان به کرمانشاه بسیار محتمل بود، در آن صورت تلفات مردم غیرنظامی بسیار افزایش پیدا می‌کرد. وقتی کمر ستون نفاق در چهارزبر شکست، عوامل‌شان که به کرمانشاه رفته بودند نیز بی‌سروصدا فرار کردند و پراکنده شدند. از زمانی که من خودم به منطقه عملیاتی مرصاد رفتم، کارمان دستگیری فراری‌های منافقین بود. فراری‌ها به صورت انفرادی یا در گروه‌های چند نفره بین کوه‌ها و دشت‌های منطقه پراکنده شده بودند. گاهی شب‌ها قصد داشتند از بین رزمنده‌ها عبور کنند که دستگیر می‌شدند. یا وقتی بچه‌های ما آن‌ها را در گوشه‌ای پیدا می‌کردند، بسیار پیش می‌آمد که منافقین پیش از دستگیری بین خودشان نارنجک منفجر می‌کردند یا قرص سیانور می‌خوردند تا زنده به دست ما نیفتند. سران‌شان اینطور القا کرده بودند که اگر زنده به دست پاسدار‌ها بیفتید، شما را تکه‌تکه می‌کنند! این بیچاره‌ها سراسر در توهم و تفکرات غلط خودشان بودند و تا لحظه مرگ نیز از این توهمات در رنج بودند. 
نمی‌شود از عملیات مرصاد گفت و به نقش شهید صیاد شیرازی اشاره نکرد، ظاهراً ایشان در آن مقطع سمت اجرایی در مناطق عملیاتی دفاع مقدس نداشتند؟
شهید صیاد شیرازی از سال ۶۵ به عنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع خدمت می‌کردند و سال ۶۷ مسئولیت اجرایی در جبهه‌های جنگ نداشتند. وقتی قضیه حمله منافقین پیش می‌آید، آقای شمخانی به شهید صیاد شیرازی خبر می‌دهد یک ستون از دشمن تا اسلام‌آباد غرب آمده است. شهید صیاد شیرازی بعد‌ها خودش تعریف می‌کرد که وقتی شنیدم دشمن تا اسلام‌آباد آمده، خیلی تعجب کردم و پرسیدم این چطور دشمنی است که توانسته تا آنجا بیاید؟ شمخانی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و از شهید می‌خواهد سریع خودش را به منطقه برساند. صیاد هم می‌گوید حداقل به من یک حکم بده تا بتوانم طبق آن حکم کار کنم. فوری حکمی برای ایشان صادر می‌شود و شهید صیاد شیرازی هم طبق شناختی که از واحد‌های ارتش داشت، می‌آید در هوانیروز کرمانشاه و بالگرد‌های ارتش را برای مقابله با منافقین هماهنگ می‌کند. ایشان خودش می‌گوید وقتی سوار بالگرد به تنگه چهارزبر رسیدیم، از بالا دیدم که تعدادی از رزمنده‌ها روی جاده خاکریز درست کرده‌اند و جلوی ستون منافقین را گرفته‌اند. انگار ملائکه آن‌ها را آنجا رسانده بود. بعد‌ها فهمیدم که این‌ها رزمنده لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) بودند. به هرحال شهید صیاد شیرازی با توانمندی‌هایی که داشت تا هر میزان که می‌تواند رزمنده‌های یگان‌های مختلف را با بالگرد‌های ارتش هلی‌برن می‌کند و دورتا دور ستون منافقین آن‌ها را می‌چیند. همچنین بالگرد‌های تجاهمی مثل کبری با هدایت شهید صیاد شیرازی از پهلو و عقبه ستون منافقین به آن‌ها شلیک و علاوه بر اینکه تلفات زیادی به دشمن وارد می‌کنند، ستون نفاق را فلج و از کار می‌اندازند. گذشته از هوانیروز، جنگنده‌های پایگاه هوایی شهید محمد نوژه هم طی دو روز عملیات، هر روز سه نوبت ستون منافقین را بمباران و تلفات بسیاری به آن‌ها وارد می‌کنند. در نتیجه طی همان یکی دو روز عملیات مرصاد، ستون نفاق متلاشی می‌شود و الباقی منافقین با پای پیاده فرار می‌کنند و تعدادی نیز به اسارت درمی‌آیند.
 
 
 
خواندن 165 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family