آنچه مستند تحسین شده «عابدان کهنز» به مخاطب ارائه می‌کند:

مسیر تبدیل شدن به یک شهید مدافع حرم

سه شنبه, 25 تیر 1398 09:37 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

مهمترین حاصل تعامل هیئت‌ها و بسیج مساجد و پایگاه‌های اینچنین، تقویت بنیه دینی، افزایش معارف، ایجاد روشنگری و آگاهی و رساندن نیروهای جوان به سطح بصیرت مورد نیاز در هر دوران است. این نکته‌ای است که در مستند «عابدان کهنز» به خوبی جلوه می‌کند.

 

به گزارش خط هشت ، اکبر حر: دستاورد شاخص فیلم ارزشمند عابدان کهنزِ شهریار، روایت زندگی فرهنگی، جهاد، شهادت و جانبازی بانیان مسجد و پایگاه بسیج امیرالمومنین شهر کهنز شهریار است. اولین موضوعی که در این زمینه به ذهن متبادر می‌شود جمله معروف امام راحل(ره) است که می‌فرمودند «مسجد سنگر است، این سنگرها را حفظ کنید»! مهمترین نقش مساجد کشور در دوران پیروزی انقلاب اسلامی نمایان شد تا جایی که فعالیت‌های گسترده مساجد در آن دوران به تشکیل کمیته‌های انقلاب اسلامی در شهرها منجر شد که توانست امنیت کشور را در آن برهه زمانی حفظ کند. این فعالیت گسترده ما را به یاد دوران صدر اسلام و حوزه گسترده فعالیت مسجد در آن دوران می‌اندازد چراکه بیشترین فعالیت‌های اجتماعی جامعه اسلامی در دوران رسول اکرم (ص) در مدینه و در مسجد النبی شکل گرفت. در حال حاضر هم بیشترین خدمت به انقلاب در برهه‌های زمانی خاص مانند دفاع مقدس، توسط مساجد و بسیج مساجد صورت گرفته و می‌گیرد. در گذشته اعزام‌های متعدد داوطلبان بسیجی و همچنین جمع‌آوری و ارسال کمک‌های مردمی به جبهه‌های نبرد جنگ تحمیلی، همه توسط مساجد و فعالان مسجدی انجام می‌شد که البته این فعالیت‌ها نقش کلیدی در حمایت و پشتیبانی از رزمنده‌ها داشت.

علاوه بر مساجد، هیئت‌های مذهبی، تکیه‌ها و حسینیه‌ها نیز نقش مهمی داشتند به ویژه در دوران غربت اسلام و مسلمانان. زمانی که فعالین هیئت‌های مذهبی در قم خدمت امام (ره) رسیدند، امام فرمودند قدر هیئت‌های مذهبی را بدانید و با هم ائتلاف کنید که حاصل این رهنمودِ هوشمندانه شکل گیری موتلفه بود.

با توجه به آنچه گفته شد مهمترین حاصل تعامل هیئت‌ها و بسیج مساجد و پایگاه‌های اینچنین، تقویت بنیه دینی، افزایش معارف، ایجاد روشنگری و آگاهی و رساندن نیروهای جوان به سطح بصیرت مورد نیاز در هر دوران است. این نکته‌ای است که در مستند «عابدان کهنز» به خوبی جلوه می‌کند. «عابدان کهنز» مسیری را که شهدای مدافع حرم از ابتدا تا شهادت پیموده‌اند را به مخاطب نشان می‌دهد.

دادن بصیرت به جوانان، عنصر اساسی در همراهی با ولایت در دوران‌های سخت و پر فراز و نشیب است؛ همانگونه که از ابتدای انقلاب با فتنه منافقین و سپس فتنه 78 و بعد از آن فتنه88 و در نهایت بحث جدی نفوذ در دهه 90 بیشترین مواجهه را داشته‌ایم. در ادامه با شکل گیری فتنه تکفیری‌ها در سوریه و عراق، همین صاحبان بصیرت با اشاره رهبری به آن سرزمین‌ها اعزام شدند تا مانع رسیدن این فتنه به داخل کشور و مرزهای جمهوری اسلامی ایران شوند. تقریبا تمامی شهدای مدافع حرم جمهوری اسلامی ایران شامل فرماندهان و دیگر رده‌های نظامی و نیز جانبازان مدافع حرم برخاسته از پایگاه‌های مذهبی، هیئت و بسیج مساجد بوده‌اند.

چندی پیش در روز 27 خردادماه 98 به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار نصیری در عراق مراسمی در حوزه هنری برگزار شد. جالب است بدانید که این شهید عزیز برخاسته از هیئت امام زاده حسن کرج بوده است؛ شهیدی که سابقه بیش از چهل سال مبارزه و جهاد را با خود یدک می‌کشید تا در آخرین مرحله راندن داعشی‌ها از عراق، بالاخره به آرزوی خود رسید. قابل تامل است که ایشان از نظر نظامی و به لحاظ سن بازنشسته بود و می‌توانست زندگی آرامی را در کنار خانواده خود سپری کند اما بصیرت و حس مسئولیت و پیروی از ولایت و انگیزه ترویج انقلاب اسلامی، ایشان را به آفریقا، آسیا و کشورهای همسایه و نیز مناطق محروم ایران مانند بلوچستان می‌کشانید.

لازم به ذکر است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برخی ساده‌اندیشان به امام راحل (ره) پیشنهاد می‌دادند که دیگر نیازی به هیئت‌های مذهبی قبل انقلاب نداریم. اما امام با درایت اعلام کردند این هیئت‌ها باید بماند و عزاداری‌ها و مراسم‌ها باید مانند قبل با شکوه و منظم ادامه پیدا کند. حاصل این تیزبینی امام اتفاقی شد که در عاشورای 88 رخ داد آنجا که اصل فتنه، خود را نشان داد و با به میدان آمدن مردم، فعالین مسجد و بسیج و هیئت‌های مذهبی، نقشه‌های فتنه‌گران نقش بر آب شده و ماجرا جمع شد.

در مجموع می‌توان گفت هیئت‌های مذهبی و پایگاه‌های مساجد و بسیج همچنان در این دوران و نیز آینده انقلاب اسلامی نیاز راهبردی هستند. باید قدر این نعمت بزرگ الهی را بدانیم و یادمان نرود اگر حشدالشعبی (نیروهای بسیج مردمی عراق) به میدان نیامده بود نجات عراق از دست تکفیری‌ها به این زودی‌ها محقق نمی‌شد!

 

 

منبع: حریم حرم

خواندن 800 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/ae368b4fe1dcf13bbe5dfb823cce4597.jpg
کتاب «مرزبانان عاشورایی» در مورد شهدای شهرستان ...
cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family