تبدیل تهدید‌ها به فرصت، با بهره‌گیری از تجارب دفاع مقدس

دوشنبه, 01 ارديبهشت 1399 17:13 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

اقدامات رزمندگان در دوران دفاع مقدس به‌گونه‌ای رقم خورده است که جوانان امروز به‌خصوص در شرایط بحرانی به راحتی می‌توانند با رجوع به گنجینه باارزشی به نام دفاع مقدس، تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنند.

 

به گزارش خط هشت، احسان یعقوبی؛ دوران دفاع مقدس و جنگی که از سوی رژیم بعث عراق و البته با حمایت‌های همه‌جانبه و لجستیکی کشور‌های غربی بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل شد، شاهد رشادت‌ها، ازخودگذشتگی‌ها و فداکاری‌های رزمندگانی بود که برای دفاع از این مرز و بوم همه چیز خود را فدا کردند تا مبادا کشوری که بر مبنای دین اسلام، انقلاب مردمی را به رهبری امام خمینی (ره) به سرانجام رسانده بودند، خدشه‌دار شود، لذا به‌دلیل نوع مدیریت و کنترل جنگ و اتفاق‌هایی که در این هشت سال در جبهه‌های جنگ رخ داد، می‌توان دوران دفاع مقدس را به یک دانشگاه جامع تشبیه کرد که برای جوانان امروز در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و... نقشه راهی باشد تا بتوانند در مواقع بحرانی مختلف با بهره‌گیری از آن دوران از بحران‌ها عبور کنند.

توجه به توان داخل، با بهره‌گیری از تجربیات دفاع مقدس

یکی از درس‌هایی که می‌توانیم از دوران دفاع مقدس بگیریم، توجه به توان داخلی و رسیدن به خودکفایی در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه دفاعی است. در دوران جنگ، کشور‌های اروپایی به سرکردگی شیطان بزرگ ـ آمریکا ـ وقتی با این موضوع مواجه شدند که نظام جمهوری اسلامی ایران دیگر مانند گذشته، بله‌قربان‌گوی آن‌ها نیست، به این فکر افتادند که بخش اعظمی از تجهیزات نظامی خود را در اختیار رژیم بعث عراق قرار دهند و حتی برخی از اروپایی‌ها که ایستادگی ملت ایران را مقابل زورگویی‌هایشان دیده بودند، از ارسال سلاح‌های ممنوعه به رژیم بعثی نیز دریغ نکردند. اما همین روحیه مقاومت و ایستادگی رزمندگان و توجه به توان داخل بود که توانست مقابل جنگی نابرابر ایستادگی کند، به‌طوری که رژیم بعثی به‌دلیل سردرگمی که در جنگ پیدا کرده بود، به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در عملیات‌های بدر و خیبر روی آورد؛ بنابراین رزمندگان با اینکه تحریم‌ها و فشار‌های همه‌جانبه اغلب کشور‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را مشاهده کردند، نه تنها ناامید نشدند بلکه وحدت آن‌ها نیز تقویت شد و در واقع در آن دوران نیز ملت ایران از فرصتی که تحریم و نبود امکانات تحمیل کرده بود، بهره برد و از توان داخلی استفاده کرد و با همین روحیه توانست بر دشمن تا دندان مسلح غلبه کند.

شرایط امروز ما نیز تقریباً مشابه شرایط جنگی است و درست است که در جنگ امروز از سلاح جنگی استفاده نمی‌شود، ولی دشمنان قسم‌خورده ایران اسلامی تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا با تحریم‌های مختلفی که اقتصاد کشور را هدف گرفته است، بتوانند علاوه بر ضربه زدن به نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، مردم را نیز نسبت به نظام ناامید و در واقع دلسرد کنند. در این شرایط است که مردم و ملت ایران از تجربیات هشت سال دفاع مقدس استفاده کردند و نتیجه آن هم ظهور شرکت‌های دانش بنیان در زمینه‌های مختلف بوده است.

همدلی، کلیدواژه‌ای برای گذر از تمام بحران‌ها

از طرف دیگر همدلی و وحدتی که بین مردم در دوران دفاع مقدس مثالزدنی بود و در واقع همین شاخص منجر به این شد که کشورمان دقیقاً برعکس تحلیل کارشناسان رسانه‌های مختلف خارجی بر موضوع جنگ تحمیلی فائق آمده و سرنوشت جنگ را به نفع خود تغییر دهد، لذا تجربه دیگری که از دوران دفاع مقدس به یادگار مانده است، روحیه جهادی، وحدت و فداکاری در شرایط بحرانی است. همان‌طور که در جنگ، رزمندگان با اینکه تجهیزات به مراتب کمتری نسبت به رژیم بعثی داشتند، اما با روحیه ازخودگذشتگی تمام معادلات را برهم زدند، در حال حاضر نیز که کشور برای غلبه بر ویروس کرونا تلاش می‌کند، شاهد ازخودگذشتگی و فداکاری پرستاران، پزشکان، کادر درمانی، طلاب و گروه‌های جهادی در ارائه خدمات به مردم است که می‌توان نتیجه گرفت که فعالیت جوانان امروز برای مبارزه با ویروس کووید- ۱۹ آن هم با اینکه می‌دانند این امکان وجود دارد که جان خود را از دست بدهند، درسی است که از دوران دفاع مقدس آموخته‌ایم.

قطعاً وحدت مردم و همراه شدن آحاد ملت با پویش همدلی که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اخیراً بر آن تأکید داشتند، می‌تواند علاوه بر فعالیت در حوزه محرومیت‌زدایی، اقتصاد کشور را نیز سر و سامانی دهد؛ منظور از سر و سامان دادن اوضاع اقتصاد کشور، توجه بیشتر به موضوع اقتصاد مقاومتی است، چراکه این رویه نیز در دوران جنگ تحمیلی کشور را به نتایج مطلوبی رساند و با اینکه در آن دوران مردم بعضاً در تأمین مایحتاج زندگی نیز با مشکلاتی مواجه بودند، اما با وحدت و مدنظر قرار دادن اقتصاد مقاومتی موفق به حل مشکلات شدند.

درس دیگری که می‌توان از دوران دفاع مقدس گرفت، توجه و به‌کارگیری اقتصاد مقاومتی برای برون‌رفت از مشکلات فعلی اقتصادی و بی‌ثمر کردن تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان ایران اسلامی است. توجه به توان داخلی، استفاده درست از منابع کشور و مدنظر قرار دادن اقتصاد مقاومتی، امروز منجر به این شده حتی کشور‌های اروپایی نیز برای خرید گاز از کشورمان، درخواست‌های مختلفی داشته باشند و همین روحیه مقاومت منجر شد تا کشور‌های غربی در سالیان اخیر تلاش کنند تا دولتمردان ما را به پای میز مذاکره فرا بخوانند؛ بنابراین ما هر وقت از تجربیات دوران دفاع مقدس استفاده کردیم، نه تنها بر مشکلات فائق آمدیم بلکه در کنار آن، به دستاورد‌های جدید نیز رسیدیم.

اما حرف آخر اینکه کشور ما از گنجینه یا دانشگاهی به نام دوران دفاع مقدس بهره می‌برد که می‌تواند در مواقع حساس و بحرانی به آن رجوع کند و وجود چنین میراث گران‌بهایی که از رزمندگان ایثارگر به یادگار مانده است، چنان ارزشی دارد که قابل توصیف نیست.

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 689 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/5f0c2fde1443275108fe3c7784dd51dc.jpg
کتاب «خونین شهر تا خرمشهر» سه فصل دارد: فصل اول ...
cache/resized/ae368b4fe1dcf13bbe5dfb823cce4597.jpg
کتاب «مرزبانان عاشورایی» در مورد شهدای شهرستان ...
cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family