×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 690

جایزه ملی ایثار، رزومه‌ی معتبر علمی برای برگزیدگان شاهد و ایثارگر است

محمد علی فقیه گفت: جایزه ملی ایثار با حضور 5 دستگاه آموزشی کشور برگزار می‌شود، این حضور سبب فراهم ساختن یک رزومه‌ی علمی برای برگزیدگان شاهد و ایثارگر می‌شود.

دوشنبه, 28 تیر 1400 07:40 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

پنجمین جشنواره آموزشی، تحصیلی جایزه ملی ایثار با هدف معرفی و تجلیل از برترین‌های آموزشی و تحصیلی جامعه هدف طرح شاهد و ایجاد پویایی، تحرک و افزایش انگیزه تحصیلی با مشارکت سایر دستگاه‌های آموزشی عضو طرح شاهد شامل وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود.


آنچه در پی می‌آید مصاحبه با محمد علی فقیه مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امورایثارگران و دبیر پنجمین جشنواره آموزشی، تحصیلی جایزه ملی ایثار است:


طرح شاهد نتیجه‌ی فرمان تاریخی امام (ره) است


محمد علی فقیه گفت: در حوزه‌ی خدمات آموزشی برای جامعه‌ی شاهد و ایثارگر، حضرت امام (ره) در سال 1365 فرمانی را صادر فرمودند که «آنان را (فرزندان شاهد و ایثارگر) از کودکستان تا دانشگاه، به بهترین وجه ارائه نمائید»؛ منظور امام راحل این بود که با ساختن این سرمایه‌ی انسانی، که پدرانشان و خودشان از وفادارترین آدم‌ها برای این نظام بودند و برای آن خون مایه گذاشتند، باید به آن‌ها توجه کرد چراکه این‌ها می‌توانند در بقا و ضمانت تداوم نظام نقش مؤثری داشته باشند. به همین منظور امام تمام مسؤولین آموزشی کشور را مکلف به اجرای آن کردند.
وی افزود: طرح شاهد نتیجه‌ی همان دستور امام بود، وقتی اساس‌نامه طرح شاهد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه که از مراکز آموزشی کشور هستند، وظایفی برایشان تعیین شد. وزارتخانه‌هایی مثل وزارت ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما و سازمان‌های مرتبط که جزو سازمان‌های فرهنگی، پرورشی، اردویی و فرهنگی هستند نیز به این وزارتخانه‌ها پیوستند. وظیفه‌ی اصلی بنیاد شهید و امورایثارگران در این طرح، سیاست‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین و مصوبات مراجع بالادستی است.


خلأ جشنواره‌ای که بتواند دستاوردهای دستگاههای عضو طرح شاهد را نشان دهد حس می‌شد


مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه بیان داشت: پس از حضور در اداره کل آموزش بنیاد، جدا از نظارتی که بر درست اجرایی شدن اقدامات هر سازمان انجام می‌شد، خلأ جشنواره‌ای که بتواند دستاوردهای دستگاه‌های عضو طرح شاهد را نشان دهد حس می‌شد. این جشنواره می‌توانست خروجی مثبتی که در دانش ‎آموز، دانشجو و طلاب دیده می‌شود را نشان دهد، همچنین می‌توانست نظارت بنیاد شهید و امورایثارگران را کامل تر کند. در واقع با این کار می‌خواستیم دستاوردهای آن‌ها را به جامعه معرفی کنیم.


وی افزود: یکی از مباحثی که متأسفانه در جامعه در ارتباط با مسئله آموزش جامعه هدف مطرح می‌شود، سهمیه است، اینکه گفته می‌شود این‌ها با رانت سهمیه موفق می‌شوند. در صورتی که این مسئله یک حق قانونی است و در همه‌ جای دنیا وجود دارد و اکثر کشورها به بازماندگان جنگ سهمیه‌هایی می‌دهند، و البته در ایران نسبت به سایر کشورها سهمیه کمتری را به ایثارگران خود داده شده است.


محمد علی فقیه گفت: در اداره کل آموزش ما روی این مسئله تمرکز کردیم و گفتیم باید به جامعه بگوییم که سهمیه حق ملی است که به تعدادی از افراد داده می‌شود که جانشان را برای این کشور به خطر انداختند. در همایش سال گذشته‌ی رتبه‌های زیر صد کنکور، نشان دادیم که در رقابت علمی آزاد در کنکور، 21 نفر از جامعه‌ی ایثارگری رتبه‌های دو رقمی و تک رقمی را آورده‌اند. که این نشان از آن بود که این‌ها بدون احتساب سهمیه هم می‌توانند به موفقیت‌های بالایی برسند.


شاخص‌های ممتازین را دستگاه‌های آموزشی مربوطه تعیین می‌کند


محمد علی فقیه بیان داشت: در جشنواره جایزه ملی ایثار با 5 دستگاه آموزشی جلساتی را که با ابتکار بنیاد شهید و امورایثارگران بود  برگزار کردیم، در این جلسات تصمیم بر آن شد که در یک جشنواره که در تراز ملی برگزار می‌شود از  نخبگان تحصیلی شاهد همه‌ی دستگاه‌های آموزشی در یک جا تجلیل به عمل بیاوریم که شامل دانش‌آموزان ممتاز، دانشجویان و طلاب است. این جایزه مختص به دوره‌ی تحصیل است واقدامات پژوهشی و فرهنگی را در بر می‌گیرد. هدف ما دادن انگیزه، نخبه پروری و این قبیل موارد بود.
وی افزود: ساختار این جشنواره به این ترتیب است  که 5 دستگاه آموزشی به اضافه بیناد شهید که دبیرخانه اصلی جشنواره نیز هست، در این جشنواره نقش دارند. دو کمیته‌ی اجرایی و علمی در این جشنواره در نظر گرفته شده است، کمیته‌ی اجرایی، موارد اجرایی از جمله تبلیغات و رسانه و این موارد را برعهده دارد اما کمیته‌ی علمی به طور خاص در هر دستگاه وجود دارد و مسؤولیت آن به عهده هر دستگاه می‌باشد.
مدیر کل آموزش بیناد تصریح کرد: هر دستگاه جدا از اینکه شاخص‌های ممتازین خود را به تصویب شورای سیاست‌گذاری جشنواره رسانده، داور، ارزیابی‌کننده و انتخاب کنند‌ه‌ی برگزیده‌ها نیز می‌باشد و بیناد شهید و امورایثارگران صرفاً به عنوان ناظر در جلسه حضور دارد. از آنجایی که این جشنواره یک جایزه ملی و با حضور همه‌ی دستگاه‌های آموزشی است می‌تواند برای ممتازین هر دستگاه یک رزومه‌ی علمی برای بچه‌های شاهد و ایثارگر است.


فضای تعامل و هم‌افزایی در پیشبرد کار جشنواره مؤثر است 


محمد علی فقیه گفت: این جایزه یکی از سختترین جشنواره‌هایی است که اجرا می‌شود. چراکه 5 دستگاه با یکدیگر باید هماهنگ شود، فقط فضای تعامل و هم‌افزایی است که در پیشبرد کار جشنواره مؤثر است. 
وی افزود:  شرایط اجرای این جشنواره امسال به این ترتیب است که در هر استان در سالن استانداری از برگزیدگان ساکن هر استان با حضور استاندار، نماینده ولی فقیه و رؤسای دانشگاه‌ها تجلیل به عمل می‌آید. در استان تهران نیز این جشنواره با حضور مقامات کشوری از 10 نفر برگزیده‌ی استان در سالن باغ موزه دفاع مقدس تجلیل به عمل می‌آید. در کنار این برنامه برای اولین‌بار از عوامل اجرایی طرح شاهد که در این سال‌ها نقش مؤثری را ایفا کردند نیز به رسم قدردانی تجلیل به عمل خواهد آمد.
مدیر کل آموزش بیناد در پایان گفت: در این جشنواره از 71 نفر منتخبین علمی و آموزشی و 36 نفر از منتخبین طرح شاهد که در گستره‌ی 28 استان هستند تجلیل به عمل می‌آید. لازم به ذکر است این جشنواره با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و با محدودیت نفرات برگزار می‌شود.

 منبع: حیات طیبه

خواندن 415 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family