کتاب «پایتخت ملک»؛ جستارهایی در ارتباط با کوفه پایتخت جهان هستی در آخرالزمان توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شد.

یکشنبه, 14 اسفند 1401 15:46 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

کتاب «پایتخت ملک»؛ جستارهایی در ارتباط با کوفه پایتخت جهان هستی در آخرالزمان توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شد.

به گزارش خط هشت، کتاب «پایتخت ملک»؛ نوشته ابراهیم دستلان است که به تاریخ شهر کوفه  نقشی  که در اسلام داشت و آینده این شهر در دوران ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) می پردازد. در این کتاب ابتدا به تاریخ شکل‌گیری این شهر پرداخته شده که در دوره خلافت خلیفه دوم، مسلمانان که هدف فتح ایران را در سر داشتند، به دنبال محلی بودند که علاوه بر نزدیکی به مرز ایران، از نظر آب و هوایی، مطلوب ساکنین جزیرة العرب باشد. از این رو سعدبن ابی وقاص پس از مکاتبه با خلیفه دوم، به سلمان فارسی و حذیفة بن الیمان ماموریت داد تا به دنبال محلی مناسب جهت اسکان خود و گله شترانشان باشند. در پی این ماموریت، منطقه‌ای در ساحل غربی رود فرات و نزدیکی شهر باستانی حیره انتخاب شد، که بعدها کوفه نامیده شد، و این اولین شهری بود که پس از ظهور اسلام، به وسیله مسلمانان ساخته شد. 

هشام بن محمدکلبی که از اولین جغرافی نویسان مسلمان است در این باره چنین می‌گوید: «نام کوفه از تپه کوچکی که در وسط آن شهر واقع بود به نام کوفان گرفته شده و به قول بعضی کوفان به معنی بلا و شر است.» 

پس از مدتی که از سکونت مسلمانان در کوفه گذشت چادرهای پشمین قبایل عرب تبدیل به خانه‌های ساخته شده از نی و سپس تبدیل به خانه‌های خشت و گلی شد. اولین ساختمانی که در شهر کوفه بنا شد و تقسیم‌بندی شهر و محله‌های آن بر اساس آن و در کنار آن انجام شد، مسجد جامع کوفه بود که ساخت آن هم‌زمان با حضور مسلمانان در این منطقه آغاز شد. 

امام علی(ع) این شهر را به‌ عنوان مقر حکومت خود برگزید و در همین شهر به شهادت رسید. بیشتر شیعیان در قرن نخست از شهر کوفه بودند. امام صادق(ع) 2 سال در این شهر اقامت گزید. از آثار مهم این شهر، مسجد کوفه و مسجد سهله است.

 خانه موعود، مهدی موعود کجاست؟ 

عنوان فرعی کتاب در همان ابتدا به همراه طرح روی جلد خواننده را به فکر وادار می‌کند: جستارهایی در ارتباط با کوفه پایتخت جهان هستی در آخرالزمان. ابراهیم دستلان نویسنده کتاب، در چهار فصل با عنوان‌های سرزمین موعود، مسجد موعود، خانه موعود و مهدی موعود به شرح نکات و روایاتی می‌پردازد که مرتبط با هر فصل است‌. هر کدام از این فصول زیرمجموعه‌های مهمی دارند که شأن و جایگاه شهر کوفه و مقام‌های موجود در آن شهر را به‌ مخاطب می‌شناساند. 

نویسنده عنوان فصل اول را سرزمین موعود قرار می‌دهد تا قلابی باشد برای ذهن تشنه و کنجکاو مخاطب. او در این فصل به تشریح تاریخچه کوفه، کوفه در اعصار مختلف، فضائل، مقامات و ملکوت سرزمین کوفه می‌پردازد. 

 

فصل دوم مسجد موعود نام دارد. در این فصل، مطالبی را درباره فضائل و مقامات مسجد کوفه و حتی حیله‌های معاویه مشاهده می‌کنیم:  پس از شهادت امیرالمومنین علیه‌السلام، معاویه که نمی‌خواست ذکری از فضائل آن حضرت گفته شود، دستور داد فیلی آوردند و به آن در بستند. آن‌قدر فیل را در آنجا نگاه داشت تا به باب الفیل مشهور شد و هم اکنون نیز باب الفیل (در فیل) نامیده می‌شود. سپس نکاتی را درباره حضرت آدم، حضرت نوح، حضرت ابراهیم و حضرت خضر می‌خوانیم.

خانه موعود؛ عنوان فصل سوم است. مسجد سهله مسجد معروفی است که در نزدیکی مسجد کوفه قرار دارد‌.‌ مسجدی که در قرن اول هجری توسط قبایل عرب در سمت شمال غربی مسجد جامع کوفه، به‌فاصله 2 کیلومتر ساخته شده است. در روایات برای شأن و‌ جایگاه این مسجد روایات فراوانی وجود دارد. 

در فصل چهارم که مهدی موعود نام گرفته، نویسنده نکاتی را درباره حضرت بیان می‌کند که کمتر در کتب و مقالات به آن پرداخته شده است. سپس در مورد جایگاه و زندگی حضرت و همچنین مادر بزرگوارشان نرجس خاتون، به نکات جالبی اشاره می‌کند.
 
«پایتخت ملک»؛ جستارهایی در ارتباط با کوفه پایتخت جهان هستی در آخرالزمان در قطع رقعی و  264 صفحه به کوشش ابراهیم دستلان به رشته تحریر در آمده و همزمان با ایام نیمه شعبان توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.

 

 

منبع: 

خواندن 98 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family