مروری بر حواشی اخیر آزاد شدن اردبیل؛

منطقه آزاد اردبیل از اصرار به تصویب تا معطلی در تعیین محدوده/ پروژه ای که ایجاد آن اسیر سیاسی کاری ها شده است.

دوشنبه, 22 فروردين 1401 08:57 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم
در حالی که سایر استانهای کشور مشغول احداث زیرساخت های مناطق آزاد خود شده اند اما هنوز تعیین محدوده منطقه اردبیل اسیر سیاسی کاری ها شده است.

وعده ایجاد منطقه آزاد اردبیل به دو دهه اخیر بازمی گردد زمانی که حتی برخی نمایندگان استان سرعین که هیچ مرزی با کشورهای خارجی ندارد را نیز می خواستند آزاد کنند.

اردیبهشت ماه سال 1400 بود که تصویب منطقه آزاد از زبان صدیف بدری نوید روزهای خوش را برای مردم اردبیل داد و وی در این رابطه گفت: مصوبه مجلس دهم دربارهایجاد مناطق آزاد در کشورکه شاملمنطقه آزاد اردبیلنیز می‌شود، در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام به تایید رسید.

دیری نپایید که پس از این خبر همه بدنبال مرکزیت این منطقه شدند و برخی حرف و حدیث ها نیز بر سر نامگذاری آن باعث رنجیده خاطر شدن مردم استان شد.

پس از حواشی های انتخاب نام برگزیدن مسئول برای منطقه آزاد اردبیل نیز فضای سیاسی استان را متاطم کرد و همواره شاهد انتخاب افرادی خود خوانده در فضای مجازی بودیم که بلاخره 25 اسفند ماه سال گذشته علیرضا سلیمانی فرجام با حکم سعید محمد مشاور رییس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کشور به عنوان نخستین مدیر اجرایی منطقه آزاد اردبیل معرفی شد. 

اما کشمکش های تعیین محدوده منطقه آزاد اردبیل پس انتخاب مسئول نیز همچون سالیان گذشته که باعث انشقاق بین نمایندگان استان حتی در مجلس شورای اسلامی شده بود ادامه پیدا کرد و اخیرا نیز نقل و قول ها مسئولان اردبیل نقل محافل شده است.

بدری در ارایه گزارش عملکرد خود از نحوه شکل گیری منطقه آزاد اردبیل  نامه ای را از سعید محمد رو کرد که کانون گرم شدن دوباره بحث های بر سر منطقه آزاد اردبیل شد.

در این نامه نوشته شده است که مجمع نسبت به اصلاح ابلاغیه اقدام و 4 نقطه را باهمان ترکیب قبلی به عنوان منطقه آزاد اعلام کند.

در فاز اول دو منطقه بیله سوار و گرمی به عنوان یک نطقه ، منطقه ازاد انتخاب شده و پس از تشکیل سازمان منطقه ازاد با راسال لایحه توسط دولت درخواست توسعه و الحاق منطقه های رضی و پارس اباد نیز به عنوان منطقه آزاد تشکیل شده ،پیگیری شود.

واکنش رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل به حواشی منطقه آزاد

 پس از این نامه ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی و انگوت و رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل در صفحات مجازی خود نوشت: با توجه به رسانه ی شدن نامه سردار سعید محمد دبیر مناطق آزاد در جوابیه نامه یکی از همکاران دلسوز و متعهد ( مهندس بدری) و تماس و پیام‌های مکرر مردم عزیز و جوانان غیور به استحضار می‌رسد که دهها جلسه حضوری و دهها نامه کتبی از مسئولین ارشد نظام در خصوص تشکیل مناطق آزاد و راه اندازی آن انجام پذیرفته تا ضمن حفظ وحدت و همدلی مردم استان و بخصوص مغان نزدیکترین و منطقی ترین راه حل انتخاب شود.

وی افزود: مردم عزیز مغان و شهرستانهای گرمی و بیله سوار مطمئن باشید خادم شما شبانه روز در تلاش برای به سرانجام رساندن این وظیفه تاریخی است اما به دلیل قطعی و نهایی نشدن صد در صدی پیگیری ها و همچنین حفظ حرمت افکار عمومی و عدم خدشه به اعتماد ملت تا نتیجه نهایی صبر داشته باشیم، باشد که در این ماه مبارک به فضل الهی و دعای خیر مردم غیرتمند مرز نشین کارها به سامان برسد. 

نمین هم باید منطقه آزاد شود

اما ماجرا به اینجا ختم نشد و سیدکاظم موسوی  نماینده اردبیل نیز در واکنش به اخبار پخش شده اظهار داشت:  پیگیری هایمان در خصوص منطقه آزاد استان بصورت مکرر و مداوم ادامه دارد و موضوعی که درحال حاضر در فضای مجازی مطرح شده یکی از دو پیشنهادی است که توسط دبیرخانه مناطق آزاد ارائه شده و پیشنهاد اول این دبیرخانه تعیین ۴ نقطه از استان با همان ترکیب قبلی(شامل نمین و پارس آباد) بوده است.

 نایب رییس اول کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: ایجاد این منطقه در استان قطعی است اما اختلاف نظر های فنی در خصوص حدود آن وجود دارد.

موسوی خاطر نشان کرد: اجرای ناقص منطقه آزاد استان را نمی پذیریم و تلاش می‌کنیم هم پارس آباد و هم نمین شامل منطقه آزاد استان باشند چرا که بعداً در الحاق این دو شهرستان با چالش های جدیدی مواجه خواهیم شد.

واکنش این نماینده به اخبار منطقه آزاد که صریحا می گوید اختلاف نظرهای فنی بر سر تشکیل منطقه آزاد وجود دارد و اجرای منطقه بدون نمین ناقص است.

تعیین منطقه آزاد هنوز قطعی نیست

نماینده مردم پارس اباد و بیله سوار نیز به اخبار مربوطه واکنش نشان داد اظهار داشت:  نامه نگاری ها و پیگیریهای مسئولان و نمایندگان استان در خصوص منطقه آزاد تجاری مبیّن حصول نتیجه قطعی و نهایی تازه ای نبوده و نامه های منتشر شده در راستای پیگیریها و تلاشهای نمایندگان محترم استان در این خصوص، تلاشی برای پاسخ به مطالبات حوزه های انتخابیه خود می باشد.

عباس جهانگیر زاده افزود: لیکن آنچه باعث تعلل و تاخیر در اجرای قانون و مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام تا به امروز شده است،چه بحث تعارض منافع نمایندگان باشد یا عوامل و مسائل دیگر، تاثیر مثبتی در وحدت و همبستگی مردم و اعتماد آنان به خادمین خود و دیگر مسئولان نظام نداشته و به ارزش و شیرینی این هدیه ارزشمند نظام در نزد آنان صدمه می زند که قطعا و یقینا خود مردمِ بصیر و شریف در جریان امور و چرایی عدم اجرای این مهم و عوامل آن تا به امروز هستند.

همه استانهای در حال احداث زیرساخت منطقه آزادند جز اردبیل

پس از این غائله این که بر سر منطقه آزاد اردبیل بین مسئولان و نمایندگان افتاد امام جمعه اردبیل نیز در واکنش به این اخبار در خطبه های نماز این هفته اظهار داشت: عزیزان من، منطقه آزاد تمام استان‌های مرزی کار می‌کند جز منطقه آزاد اردبیل تمام استان‌های مرزی که اخیراً مجوز منطقه آزاد گرفتند مشغول احداث زیرساخت‌ها هستند جز منطقه آزاد اردبیل علت چیست؟ ماجرا از این قرار است که مجلس چهار نقطه را تصویب کرد اما مجمع تشخیص مصلحت آن را به یک نقطه تقلیل داد  و جای آن را هم مشخص نکرد بلکه به خود دولت واگذار کرد به دولت محترم گفتیم این مصوبه را اجرا کنید گفتند خطر امنیتی دارد هر نقطه را تعیین کنیم نقاط دیگر اعتراض می‌کنند گفتیم پس هر چهار نقطه را اعلام کنید گفتند خلاف مصوبه است گفتیم پس دو نقطه را اعلام و بقیه را در آینده الحاق کنید گفتند خلاف مصوبه است گفتیم پس تعیین یک نقطه را به خود استان محول کنید آقای لاریجانی گفت خلاف مصوبه است و این گونه بود که مصوبه مجمع  کار را به بن بست رساند.  

آیت الله عاملی گفت: برای حل مشکل سراغ همه رفتیم با آقای لاریجانی ملاقات کردیم معضل را توضیح دادیم  حل نشد خودم آقای سعید محمد را به اردبیل دعوت کردم از نزدیک تمام نقاط را بازدید کرد اما باز مشکل حل نشد سراغ رئیس جمهور رفتیم به معاون اول خود دستور داد تا کار کارشناسی انجام دهد و نتیجه را اعلام کنند

وی افزود: یک اکیپ فنی قابلیت تمام نقاط را ملاحظه و سپس فقط یک نقطه را حائز شرایط دانستند و به رئیس جمهور گزارش دادند اما باز در اجرا از اوضاع امنیتی واهمه کردند یا شاید علت دیگری در کار بود که ما متوجه نشدیم این بار خودم به سراغ آقای رئیس جمهور رفتم گفتم شما را قسم می دهم به آن امام رضایی که خادم آن بودید هرطور صلاح می‌دانید این موضوع را حل کنید استان دچار اختلاف شده است هر کجا را انتخاب کنید استان می‌پذیرد ایشان نیز تصمیمی گرفت اما سازمان منطقه آزاد گفت خلاف مصوبه مجمع است

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیگیری هایی که در جهت اجرایی شدن منطقه آزاد صورت گرفته است خاطر نشان کرد: مسئولی نمانده مگر اینکه من و  استاندار به سراغ او رفتیم و گفتیم هر چه تصمیم بگیرید می پذیریم اما باز به جایی نرسید دوباره محضر  لاریجانی رسیدیم و گفتیم، بن‌بست را مجمع با تقلیل چهار نقطه به یک نقطه درست کرده است حالا خودتان چاره سازی کنید فرمود؛ چاره این است که  به رهبر معظم نامه بنویسید ایشان دخالت کنند دو نامه به رهبر معظم نوشتیم یکی با امضای آقای استاندار و رئیس مجمع نمایندگان و حقیر یک نامه هم خودم مستقلاً به حضرت ایشان نوشتم حالا هم منتظر دستور مقام معظم رهبری هستیم.

این اخبار و حواشی بر سر ایجاد منطقه آزاد در حالی است می بینیم در بین مردم تب و تاب گذشته بحث تعیین محدود دیگر داغی گذشته را ندارد و اگر چنین رویدادها کش پیدا کند قطعا شیرینی تصویب آن نیز به تلخی خواهد گرایید.

منبع: سبلان ما

خواندن 356 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/9f3ee00aea2f66d90cf98785cbebd844.jpg
کتاب «هوای سرد تیرماه» خاطرات شهید «صفرعلی یوسفی» ...
cache/resized/e6af305268b0763d7b4e18071bd7a0bf.jpg
کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز ...
cache/resized/5c17989fdda46ad8b631c928992f7c9b.jpg
کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار ...
cache/resized/1a30ce51315f59ae0c01a525fd63c5cc.jpg
«کتاب پرواز مازیار» خاطرات همسر شهید خلبان ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family