ابوترابی‌فرد:کشور امروز در اوج امنیت است/مسئولیت‌ها باید به افراد شایسته سپرده شود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: نیروهای مسلح امروز هزاران کیلومتر از خاک ایران اسلامی را از زیر چکمه‌های استکبار جهانی آزاد کردند و اجازه ندادند حتی یک سانتی متر از خاک ایران اسلامی تجزیه شود.

شنبه, 27 فروردين 1401 09:50 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

حجت الاسلام سید محمدحسین ابوترابی‌فرد خطیب نماز جمعه این هفته تهران، طی سخنانی با بیان اینکه از دید امیرالمومنین علی(ع)  هر نظام سیاسی برای ماندگاری و ثبات نیازمند ارکان هشت‌گانه‌ای است، گفت: در کلام امیرالمومنین(ع) این 8 مورد شامل  مردم سالاری، شایسته سالاری، قانون مداری، امنیت و قدرت دفاعی بازدارنده، استقلال سیاسی، اقتصاد مقاوم و پویا، عدالت و اعتلای فرهنگی و  علم، فناوری و نوآوری است.

وی با تاکید براینکه مسئولیت‌ها باید به شایسته‌ترین افراد سپرده شود، افزود: در اندیشه دینی نخستین شاخص برای سطوح عالی مدیریت عدالت، تقوا و شایستگی است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با تبریک روز ارتش، گفت: شما هزاران کیلومتر از خاک ایران اسلامی را از زیر چکمه‌های استکبار جهانی آزاد کردید و اجازه ندادید حتی یک سانتی متر از خاک ایران اسلامی تجزیه شود. نیروهای مسلح در طول سه دهه ایران را به نماد امنیت و اقتدار در منطقه تبدیل کردند و با خلق نیروهای مسلح مقتدر توانستند قدرت دفاعی بازدارنده خلق کنند. کشور ما در اوج امنیت است که این دستاورد ناشی از آراستگی نیروهای مسلح به شایسته‌سالاری و تقوا است.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه علم و فناوری یکی از مهم‌ترین ارکان اقتدار هر نظام سیاسی است، اضافه کرد: جایگاه امروز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی اقتدارآفرین، محصول آراستگی این نهاد به علم و ایمان است.

وی با تاکید براینکه عمل مبتنی بر دانش خلق قدرت می‌کند، ادامه داد: در حوزه‌هایی که امروز نظام جمهوری اسلامی ایران در موضع اقتدار قرار دارد، بدون استثنا محصول گام‌های بلندی است که بر اساس علم و دانش برداشته شده است.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به تأکیدات رهبری درباره ضرورت جاری شدن علم و دانش در کشور، گفت: رهبر معظم انقلاب یکی از مهم‌ترین اصول برای افزایش اقتدار ملی را به ما پیشنهاد کردند. دانش، فصل الخطاب منازعات سیاسی، مدیریتی، و اجتماعی است. رهبری سال 1401 را با شعار تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین آغاز کردند. سکان دار انقلاب اسلامی،  سال 1387 را سال نوآوری و شکوفایی نام گذاری کرده بودند که یک شعار مترقی و امیدزا بود.

ابوترابی فرد با بیان اینکه شکل‌گیری اقتصاد دانش بنیان راه را برای نوآوری کشور فراهم خواهد کرد، افزود: مفهوم اقتصاد دانش بنیان نام سیستم اقتصادی است که در آن تولید کالا و خدمات عمدتا مبتنی بر فعالیت‌هایی دانش محور است. دانش خلق ثروت می‌کند، نه منابع طبیعی یا نیروی انسانی ساده. عنصر کلیدی، سرمایه و دارایی‌های فکری است، نه مخازن فراوان نفت و گاز. ما باید از نوآوری‌های خلاقانه استفاده کنیم، نه از صادرات خام منابع طبیعی. در گذشته هویت فرهنگی، سیاسی، و اقتصادی ایران با دانش خلاق پیوند داشت؛ امروز متأسفانه به صادرات خام این منابع گران قیمت گره خورده است. ما گرفتار حکمرانی و مدیریت منابع پایه هستیم. 

وی عنوان کرد: نگاه مدیران ارشد و میانی کشور متحول شود. مدیران کشورند که نظام اقتصادی کشور را هدایت می‌کنند. اگر  نگاهشان متحول نشود، اقتصاد ایران دانش بنیان نمی‌شود. تولید نیازمند موتور محرکی است که اقتصاد ایران را در کوتاه ترین زمان و با بالاترین شتاب در جایگاه شایسته خود قرار دهد. این موتور محرک نظام مدیریتی کشور است.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه مدیریت منابع پایه راهی برای تحول و اقتدار اقتصاد کشور نیست، ادامه داد: آن روز که درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت آسان به دست می‌آید ذخایر بانک مرکزی افزایش پیدا کرده و موجب رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی و تورم کشور و معضلات کلیدی می‌شود و در آن سال بازار داخلی به بازار کالاهای خارجی تبدیل شده و تولیدات داخلی با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌شوند در حالی که راه برون‌رفت از این تنگناها اقتصاد و مدیریت دانش‌پایه است.

ابوترابی فرد با تأکید بر اینکه اقتصاد دانش‌بنیان محصول اندیشه و تفکر و علم است گفت:‌ نیروی کار عالم تحصیل‌کرده و ماهر رکن کلیدی این اقتصاد است که او توانایی یادگیری مداوم و بکارگیری مهارت برای خلق ثروت از دانش را دارد. ایران اسلامی در این حوزه از ظرفیت بسیار بالا و ارزشمندی برخوردار است. امروز 14 میلیون جوان تحصیل‌کرده در اختیار داریم که محصول کار نظام آموزشی کشور در چهار دهه اخیر است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران افزود: ما دانش هسته‌ای را به فناوری هسته‌ای تبدیل کردیم و دانش را در میدان تبدیل به قدرت پدافندی کردیم که بسیار ارزشمند است. تبدیل فناوری به ثروت و تجاری‌سازی علم دشوار است؛‌ اگر در دانشگاه‌ها نیروی انسانی عالم تربیت کنیم نباید آنها را با سرعت به سمت تجاری‌سازی دانش و فراهم‌سازی بستر حضور آنان در شرکت‌های دانش‌بنیان ببریم چرا که این کار زمانبر است.

خطیب جمعه تهران در پایان گفت:‌ تأکید رهبر معظم انقلاب بر تولید دانش‌بنیان، فراهم آوردن حضور دانش در خلق ثروت است. یعنی تجاری‌سازی علم؛ باید برای عملیاتی شدن این موضوع دولت و مسؤولین در بخش‌های مختلف گام‌های بلندی را بردارند.

منبع: تسنیم

خواندن 361 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/9f3ee00aea2f66d90cf98785cbebd844.jpg
کتاب «هوای سرد تیرماه» خاطرات شهید «صفرعلی یوسفی» ...
cache/resized/e6af305268b0763d7b4e18071bd7a0bf.jpg
کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز ...
cache/resized/5c17989fdda46ad8b631c928992f7c9b.jpg
کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار ...
cache/resized/1a30ce51315f59ae0c01a525fd63c5cc.jpg
«کتاب پرواز مازیار» خاطرات همسر شهید خلبان ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family