شهیدان «رجائی» و «باهنر»؛ مدیرانی جهادی و الگوهایی جاودان

شنبه, 04 شهریور 1402 12:28 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

سیره شهیدان «رجائی» و «باهنر» برای سازندگی ایرانی آباد، فصل درخشانی از صفحات زرین خدمتگزاری صادقانه به ملت را منقوش و در اذهان دوستداران انقلاب اسلامی به یادگار گذاشته و همه باید با تأسی از ویژگی‌های والای اخلاقی و رفتاری این دو شهید والامقام آنان را الگوی همیشگی خود قرار دهیم.

به گزارش خط هشت، تاریخ ایران اسلامی همواره شاهد ایثارگری‌ها و از خودگذشتگی‌های دلیرمردانی بوده که غیر از خدا هیچ نمی‌دیده و تمام هدفشان خدمت به خلق و اعتلای انقلاب اسلامی بوده و بهترین نیروهایی بودند که در تراز انقلاب اسلامی عمل کردند.

در تاریخ هر ملت فراز و نشیب‌های تلخ و شیرینی وجود دارد که تعیین‌کننده سرنوشت و سازنده فرهنگ آن ملت است؛ انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور سال ۱۳۶۰ و شهادت دو یار دیرین امام(ره) و انقلاب و دو اسوه علم و تقوا، شهید «محمد علی رجائی» رئیس‌جمهور و «محمد جواد باهنر» نخست وزیر که نمونه‌ای از دولتمردان مردمی بودند و به آتش کین منافقان سوختند، فصلی از شهادت را به نام «هفته دولت» در تاریخ انقلاب گشوده است.

در دنیایی که هجمه همه‌‍جانبه دشمنان ملت ایران در پی ایجاد یأس و تحریف واقعیات هستند دوم تا هشتم شهریور به نام «هفته دولت» نام‌گذاری شد تا فرصت مغتنمی باشد مردم طعم شیرین خدمت خادمین خود را بچشند و ارائه و تبیین دستاوردهای نظام گامی مؤثر در خنثی‌سازی این نقشه فریب دشمن باشد چراکه ترسیم نمایی دقیق از عملکرد و ویژگی‌های شخصیتی این دو شهید، می‌تواند فرصتی برای سرمشق قرار دادن راه، روش و منش این عزیزان در زمینه خدمت‌رسانی بی‌منت و خالصانه به مردم باشد.

از همین باب رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای هیأت دولت در هشتم شهریور ۱۴۰۱ یکی از کارکردهای هفته دولت را چنین می‌فرمایند: «هفته دولت، مسئله‌ «یاد» است؛ همین یاد شهید رجائی، یاد شهید باهنر، یاد حوادث انقلاب. یاد، در مقابل غفلت است؛ در مقابل فراموشی است که آفت بزرگی است؛ غفلت و فراموشی، آفت بزرگی است».

یاد شهیدان و حوادث پرتاب و تب انقلاب اسلامی از ذهن‌ها پاک نخواهد شد همان‌طور که دیدیم کوردلان منافق در ۸ شهریور ۱۳۶۰ چه کردند. در روز ملکوتی هجرت شهیدان دولت، «کشمیری» منافق با خوش‌رویی و ظاهرسازی؛ با تسبیح در دست؛ با قرآن در جیب؛ با محاسن بلند جلو آمد، بمب سیاه را در دفتر نخست وزیری به یادگار گذاشت و گریخت و این چنین بود که حسرت حضور انقلابی‌های حقیقی و مخلصی چون «باهنر» و «رجائی» بر دل‌ها ماند و هنوز هم با گذشت بیش از چهل سال سنگینی می‌کند.

شهید «رجایی» تنها از ۱۱ مرداد تا ۸ شهریور ۱۳۶۰ به مدت ۲۸ روز، رئیس‌جمهور منتخب مردم بود اما تصمیمات و اقدامات او چنان بود که نام و یادش در تاریخ انقلاب جاودانه شد و مهم‌ترین ویژگی دو شهید برانگیخته شدن آن‌ها از میان مردم و پیوستگی دائم آن‌ها با مردم بود، به طوری که هرگاه انسان با آن دو شهید گرانقدر برخورد می‌کرد احساس می‌کرد که همیشه با مردم‌اند و مشکلات جامعه را با تمام وجود لمس کرده‌اند.

درباره جایگاه شهیدان «رجایی و باهنر» همین بس که رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت در سال ۸۹ فرموده‌اند: «شهید رجایی و شهید باهنر مظهر کار و تلاش مؤمنانه و پایبندی بی‌اغماض به اصول بودند. آن‌ها در هر نقشی که حضور داشتند، همین پایبندی بدون اغماض به مبانی و ارزش‌ها را در جریان کار کشور اعمال و اجرا کردند».

دولت شهید «رجائی» نمونه عینی دولت اسلامی و مکتبی به حساب می‌آید و این حقیقتی است که نه در سخن، بلکه در رفتار آن شهید به زیباترین شکل نمود می‌یافت، در مدتی که شهید «رجائی» رئیس‌جمهور بود، ارزش‌های والایی چون ساده‌زیستی، صرفه‌جویی، پرهیز از اسراف، کنترل و حفظ بیت‌المال، اجتناب و پرهیز از تجمل‌گرایی و بی‌اعتنایی به مقام و ریاست در سیره شهید و دولتمردانی که با وی همکاری و همیاری صمیمانه داشتند تجلی یافت.

هفته دولت هفته درس گرفتن مسئولان از پاکبازانی چون «رجائی» و «باهنر» است که وجود خویش را وقف پیشرفت جمهوری اسلامی و تداوم انقلاب اسلامی کرده و با کارنامه‌ای آکنده از افتخار دعوت حق را لبیک گفتند و در جوار قرب دوست آرمیدند و تجلی افکار و معانی ارزشمند این شهیدان والامقام، وحدت دولت و مردم در سایه اطاعت از فرامین مقام عظمای ولایت، الهام‌بخش تلاش و روشنی بخش مسیری است که دستیابی به رشد، توسعه، اقتدار و سرافرازی کشور را به دنبال خواهد داشت.

بی‌شک سیره شهیدان «رجائی» و «باهنر» برای سازندگی ایرانی آباد، فصل درخشانی از صفحات زرین خدمتگزاری صادقانه به ملت را منقوش و در اذهان دوستداران انقلاب اسلامی به یادگار گذاشته و همه باید با تأسی از ویژگی‌های والای اخلاقی و رفتاری این دو شهید والامقام آنان را الگوی همیشگی خود قرار دهیم چراکه احيای الگوی دولت خدوم شهيدان «رجائی» و «باهنر» می‌‌تواند راه‌گشا و نجات‌بخش باشد و نقشه‌های دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی برای ناكارآمد جلوه دادن این نظام مقدس را خنثی نمايد.

 

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 130 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family