بازی آمریکا با کارت داعش برای ایجاد ناامنی در غرب‌آسیا

چهارشنبه, 08 شهریور 1402 12:07 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

کارشناسان و صاحب‌نظران منطقه‌ای و بین‌المللی به این موضوع مهم اشاره کردند که آمریکا با هدف به دست گرفتن کنترل منطقه، سازماندهی بقایای داعش و احیای آن را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش خط هشت، روزبه قمصری؛ در روز‌ها و هفته‌های اخیر شاهد هستیم که بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با بررسی و رصد تغییرات و تحولات منطقه نسبت به ظهور مجدد و احیای دوباره داعش هشدار‌های فراوان و البته بسیار جدی را صادر می‌کنند. زیرا اگر خوب و با دقت به تحولات ماه‌های اخیر در منطقه و به خصوص در دو کشور سوریه و عراق نگاه کنیم به خوبی متوجه می‌شویم گروه تکفیری تروریستی داعش بسیار آرام و نامحسوس درحال قدرت گرفتن است و این موضوع را از افزایش میزان حملات آن‌ها به مردم و نظامیان می‌توان متوجه شد.

اما نکته بسیار جالب و البته مهم در این میان این است که کارشناسان و صاحب‌نظران منطقه‌ای و بین‌المللی به این موضوع مهم اشاره کردند که با بررسی‌ها و تحقیقات صورت گرفته ردپای سرویس‌های امنیتی و جاسوسی آمریکا در این ماجرا به اثبات رسیده است. موضوعی که مجددا نشان از تلاش آمریکا برای تسلط بر منطقه دارد تا از این طریق کشور‌های مهم و البته ثروتمند منطقه را تحت نفوذ و کنترل خود دربیاورد.

در حقیقت باید گفت آمریکا با هدف به دست گرفتن کنترل منطقه، سازماندهی بقایای داعش و احیای دوباره آن را در دستور کار خود قرار داده است. موضوعی که می‌تواند زمینه‌ساز شروع و آغاز دور تازه‌ای از بحران‌ها و حوادث تروریستی در میان کشور‌های منطقه به خصوص سوریه، عراق و حتی افغانستان شود.

حال موضوعی که بر میزان نگرانی‌ها پیرامون قدرت گرفتن مجدد داعش در منطقه افزوده مجموعه تحرکات و اقداماتی است که توسط گروه تروریستی تکفیری داعش در دو کشور سوریه و عراق در حال انجام است. این فعالیت‌ها که از چند ماه پیش شروع شده و تا امروز هم همچنان با آهنگ رشدی مشخص و روبه جلو ادامه دارد آنقدر بااهیت و جدی بوده که موجب شده تا برخی از نمایندگان کشور‌های اروپایی در نشست سازمان ملل نسبت به احیای هسته‌های ترور داعش در سوریه و عراق هشدار بدهند.

اما مسئله‌ای که موجب نگرانی‌های بسیار جدی در میان مردم منطقه شده است افزایش بسیار قابل توجه معنادار میزان حملات نیرو‌ها و عناصر گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق است. این حملات که دیگر امروز بسیار قابل توجه شده است موجب شده تا مجددا نیرو‌های امنیتی این دو کشور برنامه‌ها و تلاش‌های جدی را برای مقابله با حملات داعش به شهروندان و نیرو‌های نظامی تدارک ببینند.

از طرف دیگر بر اساس اخبار و گزارش‌های دریافتی تا امروز متوجه شدیم که هسته‌های گروه تروریستی داعش نه تنها در سوریه و عراق بلکه به دنبال گسترش دامنه فعالیت‌های خود در قاره آفریقا است. موضوعی که با توجه به شرایط نه چندان مناسب و مساعد برخی از کشور‌های آفریقایی، شرایط و زمینه بسیار مناسب و مساعدی را برای داعش جهت قدرت گرفتن و ایجاد پایگاهی مناسب برای میان کشور‌های این قاره ایجاد کرده است.

این در حالی است که در کنار سایر هسته‌های گروه تروریستی داعش در منطقه و آفریقا، اخیرا شاهد قدرت گرفتن بیش از پیش شاخه خراسان داعش هستیم. آنگونه که اطلاعات و گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد این شاخه از داعش توانایی انجام حملات گسترده تروریست به اهدافی در داخل و خارج از کشور افغانستان را دارد. موضوعی که موجب می‌شود تا در کنار ناامنی‌هایی که می‌تواند در منطقه خاورمیانه ایجاد کند این توانایی را دارد که در مرز‌های شرقی کشورمان و در کشور افغانستان و حتی پاکستان برای مردمان این کشور‌ها و مردم کشور‌های همسایه مشکل آفرین شود.

البته با توجه به سابقه آمریکا در ایجاد ناامنی و آشوبی در سراسر جهان به خصوص در منطقه خاورمیانه و این موضوع که سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا گروه تروریستی و تکفیری داعش را به وجود آورده‌اند می‌توان مطمئن بود که آمریکا در پشت صحنه تمامی فعالیت‌های گذشته و حال حاضر داعش در منطقه قرار دارد. زیرا منافع نامشروع و سلطه‌گرانه واشنگتن هم این مهم را طلب می‌کند که با به آشوب کشاندن و از بین بردن امنیت منطقه و به بهانه مبارزه با تروریسم جای پای خود را در این نقطه از جهان محکم کند.

در پایان باید گفت دخالت‌ها و خرابکاری‌های آمریکا در منطقه و حمایت و پشیبانی همه جانبه سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی آن‌ها از داعش آنقدر واضح و روشن است که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز بار‌ها و بار‌ها در اظهارات و سخنان خود صراحتا از برنامه آمریکا برای احیای داعش با هدف کنترل و تسلط بر منطقه سخن به میان آورده است.

 

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 109 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family