فاتحان «فتح‌المبین» چشمان بیدار ملت

جمعه, 17 شهریور 1402 20:10 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

عملیات فتح‌المبین که فصلی درخشان در تاریخ پرشکوه جنگ تحمیلی علیه ملت ایران بود، به واقع امروز تجلی و بروز قدرت معنوی دلاوران ارتش جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه پدافند هوایی است.

به گزارش خط هشت، پوریا کریم‌پور؛ پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران که عزتمندی و اقتدار زبان‌زد خود را با ساقط کردن «گلوبال هاوک» آمریکایی به عنوان اَبَر پهپاد پیشرفته این کشور به رُخ جهانیان کشید؛ امروزه بازار فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی که عموماً با اشاره انگشت صهیونیست‌ها مدیریت می‌شود را تحت تاثیر قرار داده است. به نحوی که بسیاری از کشور‌ها مانند هند را از خرید «گلوبال هاوک» ایالات متحده منصرف کرده است.

این میزان از توان تجهیزاتی که به پشتوانه رشادت‌های علمی دانشمندان جوان و نخبه ایرانی حاصل شده است، نشأت گرفته از روحیه «ما می‌توانیم» شهدای ۸ سال دفاع مقدس است که مهم‌ترین سلاح و ابزار مقابله خود را ایمان و اخلاص به حق تعالی می‌دانستند. آنان که با بضاعت اندک کشور و دستان خالی، عزت و شرف را به ملت ایران ارزانی داشتند و سرآغازی برای مقاومت همه مظلومان آزادمرد جهان علیه مستکبران شدند.

 

شنیدنی است، رشادت‌های صیاد در «مرصاد» و دیدنی است اعجاب طراحی‌های «حسن باقری» و متحیر ساختن دشمن قسم خورده، که بخش کوچکی از دریای ایثار و فداکاری بهترین خلق خدا در عصر حاضر تلقی می‌شوند.

 

در فتح‌المبین که فصلی درخشان در تاریخ پرشکوه جنگ تحمیلی علیه ملت ایران عنوان می‌شود، انسجام، هماهنگی و محوریت قرار گرفتن پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را بهانه‌ای قرار داده‌ایم تا به نقش موثر اینان بپردازیم. تا شاید در تبیین حقایق بتوانیم به سهم خود حق مطلب را ادا کنیم.

 

نصرت، وعده خداوند تعالی به مومنانی است که به رغم کمبود‌های مادی ایستادگی و مقاومت می‌کنند. به واقع که «فتح‌المبین» تجلی و بروز قدرت معنوی دلاوران ارتش جمهوری اسلامی ایران به ویژه پدافند هوایی است؛ و همین سبب را می‌توان علت اصلی نام‌گذاری «بهار نیرو‌های مسلح ایران» برای «فتح‌المبین» دانست که خود سرآغازی بر «بیت‌المقدس» عنوان می‌شود.

 

برکت تکیه بر قدرت ایمان سبب شد که رزمندگان بیش از ۲ هزار کیلومتر از مناطق غرب شوش و دزفول را از تصرف ارتش بعث عراق آزاد کنند و در مناطق فوق راهبردی ارتفاعات دهلران بار دیگر پرچم مقدس کشورمان به احتزاز درآید. پدافند هوایی کشورمان افتخار دارد که در طول اجرای این عملیات علاوه بر حراست و پاسداری از فضای کشور و پدافند از منابع حساس و حیاتی نفتی ۲۷ فروند از انواع هواپیما و ۳ فروند بالگرد دشمن را سرنگون کند.

 

به رغم اینکه ۱۳۳ گردان پیاده و زرهی در این عملیات حضور داشتند، اما به اعتقاد کارشناسان نظامی عملکرد بی‌نقص پدافند هوایی به قدری محوری تلقی می‌شود که همگی متفق‌القول، مهم‌ترین عامل پیروزی ایران را پدافند هوایی بیان می‌کنند.

 

از دیگر دستاورد‌های این عملیات عزتمندانه می‌توان به اسیر شدن ۱۵ هزار سرباز عراقی توجه کرد، چراکه رزمندگان دلیر کشورمان با مسدود کردن تنگه «رقابیه» و «عین خوش» نیرو‌های متجاوز بعثی را به محاصره خود درآوردند و در غافلگیری تمام توانستند، این حجم عظیم از اسرا را در اختیار بگیرند.

 

درست زمانی که ارتش عراق درخواست حمایت هوایی داشت به دستور صدام، جنگند‌های تجهیز شده ارتش بعث به پرواز درآمدند تا از پیشروی نیروهای ایران ممانعت به عمل بیاورند، اما با مجاهدت و ایثار پدافند هوایی که سایت‌های ۴ و ۵ موشکی و ایستگاه رادار دهلران را بازپس گرفته بودند، جنگنده‌های عراق ناکام ماندند و رزمندگان اسلام تا حد امکان به پیشروی خود ادامه دادند.

 

 

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 114 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family