خطای راهبردی آمریکا و غرب از ایران و ایرانی

سه شنبه, 27 دی 1401 15:04 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

همواره نظامیان در جنگ‌ها قبل از اینکه به ابزار و قدرت نظامی توجه کنند، محاسبات، راهبردها و تاکتیک‌ها را بررسی کرده و آن را مبنای تصمیم‌گیری و عمل قرار می‌دهند.

 

به گزارش خط هشت، سمانه حسن‌خانی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیرا در دیدار جمعی از مداحان اهل بیت علت به ثمر نرسیدن نقشه جامع و برنامه‌ریزی شده دشمن در قضایای اخیر را محاسبات غلط آن‌ها از واکنش مردم خواندند و تأکید کردند: «۴۰ سال است که دشمن با انواع طرق علیه نظام جمهوری اسلامی تلاش می‌کند و، چون محاسباتش غلط بوده شکست خورده است و در آینده هم هر وقت اقدام کند شکست خواهد خورد.»

همواره نظامیان در جنگ‌ها قبل از اینکه به ابزار و قدرت نظامی توجه کنند، محاسبات، راهبردها و تاکتیک‌ها را بررسی کرده و آن را مبنای تصمیم گیری و عمل قرار می‌دهند.

اگر محاسبات یک طرف نبرد اشتباه باشد در ناکامی و شکست نیرویی که تجهیزات مدرن هم که داشته باشد اثرگذار است و در مقابل نیروی ضعیف‌تر اما با محاسبات دقیق می‌تواند پیروز میدان نبرد شود. نمونه بارز آن جنگ ۴۰ ساله ابرقدرتی، چون آمریکاست که رهبر انقلاب اسلامی هم بار‌ها به آن اشاره کردند؛ آن‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم محاسباتشان غلط بود وهمین اشتباهاتشان آن‌ها را به اتخاذ تصمیمات نادرست کشاند.

آن‌ها در سال ۱۳۵۶ پیش‌بینی کردند که ایران با حکومت پهلوی به ثبات رسیده است و «جزیره ثبات» خواندن ایران کمتر از چند روز طولی نکشید که قیامی مردمی و گسترده، آغازی بر برچیدن بساط حکومت دست نشانده (پهلوی اول و دوم) خودشان شد.

به دنبال این خیزش انقلابی اسنادی از تحلیل‌های آمریکایی‌ها پیدا شد که نشان داد آن‌ها ارزیابی درستی از انقلاب اسلامی نداشتند و فکر می‌کردند این انقلاب ناقص اجرا می‌شود و نتیجه‌ای نخواهد داشت.

اشتباه محاسباتی آن‌ها در عملیات طبس یا پنجه عقاب برای آزادی جاسوسان آمریکایی در ایران که یک افتضاح سیاسی و نظامی برای آن‌ها به بار نشست.

آن‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم بیکار ننشستند و در ۲۹ شهریور سال ۱۳۵۹ جنگ تحمیلی عراق را با حمایت همه جانبه چندین کشور با پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی علیه ایران به راه انداختند که هشت سال طول کشید، اما به جای براندازی، این جمهوری اسلامی ایران بود که پیروز میدان شد و اقتدار آفرید.

در این برحه دست به دامن شدن منافقین (مجاهدین خلق) در پایان جنگ تحمیلی و در عرض سه روز به پایتخت ایران رسیدن هم محاسباتشان را به قهقرا برد و ثمره آن کشته شدن صد‌ها هزاران نفر از منافقین شد. پس از فوت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی آمریکایی‌ها گمان کردند دیگر مسیر انقلاب اسلامی منحرف خواهد شد؛ اما روی کارآمدن رهبری هوشمندانه و فرزانه امام خامنه‌ای باز هم محاسباتشان را خراب کرد و انقلاب اسلامی به درستی ریل‌گذاری شد.

آنها، اما باز هم کوتاه نیامدند و دوباره با راه‌اندازی آشوب‌های کوی دانشگاه در تیر سال ۱۳۷۸ و فتنه ۱۳۸۸ با تمام ابزار و توان از فتنه‌گران حمایت کردند، اما حضور به موقع ملت آگاه ایران در میدان نقشه شوم آنان را ناقص کرد.

امروز که ۴۴ سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی گذشته است و کمتر از یک ماه دیگر ۴۵ سالگی آن را جشن خواهیم گرفت این کشور استعمارگر با حربه تحریم و شبیخون فرهنگی با جنگ اقتصادی، ترکیبی و شناختی به میدان آمده است و به بهانه فوت یک دختر ایرانی اغتشاش و آشوب را در خیابان‌های ایران به راه انداخت اما با همه هزینه‌ها و عملیاتهایش با حضور مردم بیدار ایران در میدان باز هم در محاسباتش اشتباه کرد و شکست خورد.

یکی از عوامل شکست دستگاه محاسباتی آمریکا با هزینه‌های زیاد و سیستم‌های پیشرفته مطالعاتی این است که برای آن‌ها چیزی به عنوان ایمان، توکل و امداد غیبی وجود ندارد و اصلا به این عناصر مهم توجهی ندارند.

نمونه آن را در تاریخ انقلاب اسلامی بسیار دیدیم که نمونه آشکار آن حادثه صحرای طبس بود که یادآور شکست خفت‌بار متجاوزان در عملیات «پنجه عقاب» و تبلور قدرت امداد الهی است؛ واقعه عبرت‌آموز در تاریخ معاصر که ناکامی آمریکا در دستیابی به توطئه‌های شوم خود و حقانیت ایران اسلامی را به جهانیان نشان داد.

ما بروز طوفان شن را امدادی غیبی می‌دانیم، اما دشمن اعتقادش این بود که نقص فنی پیش آمد آن‌ها متاسفانه متغیر‌های فوق بشری را قبول ندارند یا نمی‌خواهند بپذیرند؛ و یکی دیگر از عوامل مهم عدم شناخت و ناآگاهی از پتانسیل ملت بزرگ ایران است. دشمن هرگز حضورمیلیونی مردم ایران را در راهپیمایی‌های مختلف و پیاده روی اربعین نمی‌خواهد ببیند و آن را قبول کند، اما اگر پروژه کشف حجاب و اغتشاش در کشور رخ دهد همان را آنقدر در رسانه‌های خود بزرگ می‌کند که به یک معضل بین المللی تبدیل شود و برای آن هزاران هشتگ و پویش راه می‌اندازد.

بنا بر این محاسبات، باید به این بلوغ رسیده باشیم که دشمن را نباید دست کم گرفت، چون هیچوقت دست روی دست نمی‌گذارد و همواره مشغول کار است و با ایجاد جنگ روانی و رسانه‌ای و دادن هزینه زیاد آرامش مردم ایران را سلب می‌کند تا به آرزوی دیرینه خودکامگی‌اش برسد.

این موضوع از گذشته همواره جزء دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی است؛ ایشان هشدار دادند «شرایط کنونی از لحاظ فعالیت‌ها و تلاش‌های دشمنان جمهوری اسلامی که ما بر آن‌ها احاطه اطلاعاتی نیز داریم، مقطع مهمی است، زیرا آن‌ها به دنبال تغییر محاسبات مسئولان و تغییر افکار مردم در خصوص مسائل انقلابی، دینی و مصالح ملی کشور هستند.»

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 140 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...
cache/resized/505cb221be92ac5c13de72cd306e1ce8.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/9f3ee00aea2f66d90cf98785cbebd844.jpg
کتاب «هوای سرد تیرماه» خاطرات شهید «صفرعلی یوسفی» ...
cache/resized/e6af305268b0763d7b4e18071bd7a0bf.jpg
کتاب «بلندای آسمان وطن» خاطرات خلبان آزاده جانباز ...
cache/resized/5c17989fdda46ad8b631c928992f7c9b.jpg
کتاب «پسر رنج» خاطرات و زندگی نامه آزاده سرافزار ...
cache/resized/1a30ce51315f59ae0c01a525fd63c5cc.jpg
«کتاب پرواز مازیار» خاطرات همسر شهید خلبان ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family