«راهیان نور» بسترساز تحقق گام دوم انقلاب

چهارشنبه, 23 اسفند 1402 13:30 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

راهیان نور در واقع یک موزه جنگ زنده و الهام‌بخش مردم ایران است که با برخورداری از ظرفیت‌های تصویرسازی حماسه‌های رزمندگان، جانبازان و شهیدان گرانقدر، فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت را در فضای جامعه احیا می‌کند.

به گزارش خط هشت، سرهنگ پاسدار «محسن سهیل» مدیر سازمان اردویی و گردشگری سپاه امام رضا علیه‌السلام؛ کاروان‌های راهیان نور در واقع موزه‌ای از جنگ زنده است. هر فکر و هر مکتبی برای آنکه بتواند استمرار داشته باشد، به توجه به آرمان‌هایش و ترویج و زنده نگه‌داشتن آن‌ها نیاز دارد. قطعا شهادت در گفتمان انقلاب و اسلام به‌عنوان یکی از آرمان‌های اساسی و مهم مطرح است؛ بنابراین باید شهادت به عنوان عامل دعوت‌کننده و عنصر بقای انقلاب و اسلام معرفی شود.

راهیان نور در واقع یک موزه جنگ زنده و الهام‌بخش مردم ایران است که با برخورداری از ظرفیت‌های تصویرسازی حماسه‌های رزمندگان، جانبازان و شهیدان گرانقدر، فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت را در فضای جامعه احیا می‌کند و سبب ماندگاری انقلاب اسلامی در افکار عمومی می‌گردد. راهیان نور مسیری نورانی برای هدایت ما به سمت ارزش‌هاست.

مهم‌ترین اقدام در این عرصه ظهور کار‌های جدید و نو بر اساس پیشرفت‌های جامعه در عرصه‌های پژوهشی است و مهم‌تر از این اقدامات، استمرار و پیاده‌سازی این حرکت‌ها در زندگی روزمره است. گرامیداشت یاد، خاطره و آرمان‌های بلند و جاودانه شهیدان هشت سال دفاع مقدس و امام خمینی (ره) و تکریم و تجلیل از مجاهدان و فعالان عرصه راهیان نور و تأکید بر لزوم اجرای توصیه‌ها و رهنمود‌های ارزنده و راهگشای رهبر معظم انقلاب در راستای رشد و تعالی از اهداف حرکت عظیم و پربرکت راهیان نور است.

درحالی که دشمنان انقلاب در پی کم‌رنگ ساختن روح مقاومت و بصیرت جامعه اسلامی و تسلیم جمهوری اسلامی ایران هستند، زنده نگه‌داشتن حماسه دفاع مقدس و مقابله با هرگونه تحریف در قبال حوادث و رخداد‌های آن، همچنین تلاش در روایتگری صادق، شیوا و تأثیرگذار در ایستادگی ایرانیان سرافراز مقابل استکبار جهانی و ارتش بعثی صدام خواهد توانست اردوگاه دشمن را خاموش و ناامید کند و روند حرکت جبهه مقتدر خودی به سمت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و آرمان‌های تمدن‌ساز پیش‌رو را تحکیم و سرعت بخشد. اردو‌های راهیان نورکه درواقع «گردشگری جنگ» در ایران است، احیاگر فرهنگ شهادت است. زنده نگه داشتن یاد شهدا و ارزش‌های دفاع مقدس به‌عنوان اصلی‌ترین و اولویت‌دارترین رسالت‌های راهیان نور است.

همان طورکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کمتر از شهادت نیست»؛ انتشار نورانیتِ فرهنگِ جهاد و شهادت به‌عنوان سوغات راهیان نور در تمام سطوح جامعه و پراکنده کردن عطر معنوی فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه که همه ما آثار و برکاتش را در این چند سال گذشته در راهیان نور دیده و چشیده‌ایم، باری به عهده راهیان نور است.

این مسئولیت‌ها و رسالت‌ها همگی در راستای نقشی است که راهیان نور در جامعه ایفا می‌کند؛ یعنی یادآوری و نهادینه کردن فرهنگِ جهاد و شهادت و آشنایی و ترویج این فرهنگ در سطوح مختلف جامعه. منظور از این سطوح مختلف، اول آن‌هایی هستند که نسبت به این فرهنگ خیلی مشتاق‌اند؛ اعم از رزمندگانی که در زمان دفاع مقدس بودند و خودشان را جامانده از کاروان شهدا می‌دانند، خانواده‌های آن‌ها و مشتاقان این عرصه که به اقتضای سنی خود در دفاع مقدس حضور نداشتند، ولی بهترین جامعه هدفِ راهیان نور همین گروه هستند که از آن‌ها تحت عنوان مخاطبان داوطلب، پرانگیزه و عاشق یاد می‌شود. گروهی دیگر، مخاطبانی هستند که داوطلب نیستند؛ ولی اگر بتوانیم در آن‌ها ایجاد انگیزه و تحریک احساس کنیم و با معارف دفاع مقدس آشنا شوند، به خاطر باطن دینی و پاکشان، ولو به قصد زیارت و سیاحت باشد، به این مناطق سرازیر می‌شوند.

دسته آخر، مخاطبانی هستند که نسبت به راهیان نور، شهدا، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ذهنیت منفی دارند و ما می‌توانیم با ایجاد فضای راهیان نور و حال و هوای شهدایی در رسانه‌ها، در شهرها، در نمایشگاه‌ها، در اردو‌های زیارتی و سیاحتی، در نمایشگاه‌های دفاع مقدس، در اعتکاف‌ها و در یادواره‌های شهدا، حتی برای این دسته هم ایجاد انگیزه کنیم و ذهنیت آن‌ها را تغییر دهیم.

 

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 102 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family