در بازدید از یادمان هویزه مطرح شد؛

سرلشکر موسوی: دفاع مقدس مقطعی عبرت‌آموز برای دشمنان/ مناطق عملیاتی دفاع مقدس دانشگاهی برای افسران ما در ارتش است

سه شنبه, 19 ارديبهشت 1402 15:16 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

فرمانده کل ارتش با اشاره به مقاومت پیروزمندانه ملت ایران در دفاع مقدس گفت: اگر فکر بدی درباره ایران به ذهن ابرقدرت‌ها خطور کند، با یادآوری دوران دفاع مقدس حتماً از اجرای آن پشیمان خواهند شد.

به گزارش خط هشت، امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران دیروز (دوشنبه ۱۸ اردیبهشت) همزمان با سالروز آزادسازی هویزه با حضور سرزده در زیارتگاه شهدای هویزه، پس از زیارت قبور شهدای کربلای ایران در جمع دانشجویان افسری دانشگاه‌های آجا که جهت تجدید میثاق با شهدا و شرکت در دوره آموزش میدانی در جوار شهدای هویزه حضور داشتند، سخنرانی کرد.

سرلشکر موسوی سخنان خود را با ذکر خیر و خاطره‌ای از بنیانگذار هیأت معارف جنگ، سپهبد شهید «علی صیاد شیرازی» آغاز کرد و اظهار داشت: برنامه معارف جنگ، برنامه پیش‌بینی شده و دقیقی است. به خاطر دارم در دوره‌های اول و دوم، شهید صیاد شیرازی شب‌ها می‌نشستند و کار‌های روز بعد را دقیقه به دقیقه در دفترچه‌شان یادداشت می‌کردند و این یعنی هیأت معارف به دقیقه برنامه داشت. الان هم امیر سرتیپ «آراسته» همان سیره را ادامه می‌دهند.

فرمانده کل ارتش در ادامه با ابراز خرسندی از راه‌اندازی مجدد این برنامه، حضور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس را یکی از مهم‌ترین دوره‌های پرورشی و آموزشی دانشگاه‌های افسری آجا دانست و خاطرنشان کرد: خداوند بزرگ را شاکر و سپاسگزارم که این یادگار گرانقدر شهید صیاد شیرازی بعد از چند سال وقفه دوباره برقرار شد.

وی افزود: مطمئن باشید آن روزی که منطقه را ترک می‌کنید این چند روز به اندازه سه چهار سال دانشگاه‌های افسری در مغز و قلب‌تان جای خواهد گرفت. شما در محضر استادانی هستید که لحظه لحظه تاریخ دفاع مقدس با حضور، تفکر، ایثار، تلاش، ایستادگی و حماسه‌آفرینی‌شان رقم خورده است. نشستن در محضر این استادان یک نعمت بزرگ الهی و فرصتی است که همه باید به آن فکر کنیم و شکرگزارش باشیم. قدر این لحظات و دقایق را از جهات مختلف بدانید.

امیر موسوی در تشریح دلایل قدرشناسی از فرصت حضور در سرزمین‌های دفاع مقدس و اهمیت یادمان شهدای هویزه گفت: دلیل دیگری که باید این لحظات را قدر بدانید، خاکی است که دارید روی آن قدم می‌گذارید. در نقاطی مثل یادمان شهدای هویزه، شهدای گرانقدری نفس کشیدند و به این مناطق تعلق خاطر دارند و با خون خودشان وجب به وجب اینجا را از دشمن پس گرفتند. اینجا جایی است که در دوران دفاع مقدس، طبق آنچه علمای بزرگوار ما بیان می‌کنند و ما به آن کاملاً ایمان و اعتقاد داریم، فوج فوج فرشتگان الهی در آن حضور پیدا کردند.

فرمانده کل ارتش در تبیین اهمیت خاک مقدس مناطق عملیاتی با ذکر خاطره‌ای از زبان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اضافه کرد: حدود دو هفته قبل که فرماندهان محترم سپاه پاسداران برای تبریک روز ارتش به ستاد ارتش آمده بودند، چند خاطره نقل کردند که من یکی از آن‌ها را به‌مناسبت اسمی که از این خاک مقدس آوردم، برایتان بازگو می‌کنم؛ ایشان گفتند شهید «آبشناسان» با خاک میدان رزم عملیات فتح‌المبین برای خودش مُهر درست کرده بود. یک مهر دست‌ساز نامنظم که همیشه در جیبش بود و با خاک صحنه عملیات فتح‌المبین نماز می‌گزارد.

وی با گرامیداشت سالروز آزادسازی شهر هویزه بیان کرد: کسانی که حوادث اشغال آن روز هویزه را دیده‌اند و از آن اطلاع دارند، اصلاً نمی‌توانند برخی وقایع را برای دیگران به زبان آورند و تنها در قلب‌هایشان نگه داشته‌اند. اگر ما می‌توانستیم خوب تجسم کنیم که بر هویزه، بر خاک و مردم عزیز خوزستان در زمان هجوم دشمن بعثی چه گذشت و چگونه بازپس گرفته شد، قدر و جایگاه سرباز -به معنای عام- بسیار بهتر از الان مشخص می‌شد.

سرلشکر موسوی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی که لباس سربازی را لباس افتخار می‌دانند، تصریح کرد: وقتی حضرت آقا تأکید می‌کنند که شما باید به اینکه این لباس را پوشیده‌اید، افتخار کنید، آدم بهتر پی می‌برد که این لباس از چه جهاتی لباس افتخار است. ما این لباس را پوشیده‌ایم تا دیگر حوادثی که در سال ۱۳۵۹ بر هویزه گذشت تکرار نشود.

فرمانده کل ارتش ادامه داد: ما پوتین‌ها و فانسقه‌ها را محکم می‌بندیم؛ سلاح‌هایمان را محکم بر سینه فشار می‌دهیم که دیگر اتفاقاتی از جنس وقایع سال ۵۹ هویزه بر مردم سرزمین ایران تکرار نشود و این است جایگاه سرباز که با هیچ چیز دیگری در روی کره زمین قابل مقایسه نیست.

وی در تکمیل این بخش از سخنان خود با ذکر حدیثی از امیرالمؤمنین علی (ع) گفت: از این باب است که حضرت امیر (ع) می‌فرمایند «إنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخاصَّةِ أولیائِهِ»؛ این لباس بر تن هر کسی پوشانده نمی‌شود. این لباس پوشیده شده است که دیگر کسی به این آب و خاک، نگاه بد و تجاوز نکند.

امیر موسوی در پایان یادآور شد: ما به همه شهدا، جانبازان، ایثارگران، آزادگان و همه آن‌ها که در هشت سال دفاع مقدس جنگیدند و این کشور را بیمه کردند، مدیونیم. تا الان که حدود ۴۰ سال از آن روز‌ها می‌گذرد و تا سال‌های بعد از این به برکت حماسه‌هایی که آفریده شده است، اگر فکر بدی در مخیله دنیا و ابرقدرت‌ها درباره ایران بچرخد با یادآوری آن روز‌ها حتماً از اجرای آن پشیمان خواهند شد.

 

 

منبع: دفاع‌پرس

خواندن 158 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family