مطلع عشق| جهیزیه، توشه زندگی یا بهانه فخرفروشی؟!/عزت دختر به اخلاق است نه جهیزیه

دوشنبه, 10 بهمن 1401 15:51 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

«مهریه و جهیزیه زیاد، هیچ دختری را خوشبخت نمی کند و هیچ خانواده ای را به آن آرامش و سکون و اعتماد لازم نمی رساند.مبادا خانواده تان را به زحمت بیندازید. مبادا خیال کنید که دخترتان اگر جهیزیه اش کمتر از دختر همسایه و قوم و خویش بود، این سرشکستگی است. نه این سرشکستگی نیست.»
برخی از والدین به جای اینکه دختران خود را به سازگاری، ساده زیستی و ارزشهای انسانی راهنمایی کنند، تشریفات و زرق و برق ظاهری را در چشم فرزند جوان خود بزرگ جلوه می دهند.

 

به گزارش خط هشت، بر هیچ کسی دل مشغولی‌ها و مشغله‌های رهبر معظم انقلاب به عنوان اولین شخصِ کشور پنهان نیست، اما ایشان برای خانواده و زندگی مشترک چنان ارزش و اهمیتی قائل هستند که در مقام پدری مهربان و رهبر و راهنمایی فرزانه در پس و پیشِ‌خواندن خطبه عقد، شربتی به شیرینی زندگیِ اهل ایمان برای زوج‌ها تدارک دیده و حکیمانه کام تشنه آن‌ها را سیراب کرده اند . 

ما هم هرهفته همین روز میزبان نگاه گرم شما هستیم تا در کنارتان پای پدرانه‌های رهبر بنشینیم. زیر بنای همه این پدرانه ها، از کتاب مطلع عشق است؛ مجموعه‌ای گردآوری شده از حرف و حدیث‌های جلسات خطبه عقد جوانان خوشبختی که خطبه خوان آغاز زندگی آن‌ها رهبرشان بوده است. ما هم میهمان کلام شیرین و نصایح پدرانه‌اش می‌شویم. 

* تدارک یک جهیزیه مفصل و پر زرق و برق 

متاسفانه در جامعه امروزی روز به روز بر تشریفات، سنگینی مهریه ها، جهیزیه ها، اسراف‌ها و تجمل گرایی‌ها افزوده می‌شود که تحمل پیامدهای آن برای عموم افراد جامعه، دشوار و چه بسا برای بعضی غیر ممکن است و بسیاری از پدر و مادران هم هیچ توجهی به این امر مهم نمی‌کنند. حتی برخی والدین با رقابت های غلط، فرزندان به ویژه دختران جوان خود را وارد وادی تجمل گرایی می کنند.  
در اطراف خود دیده ایم که بعضی پدرها و مادرها به جای اینکه دختران خود را به سازگاری، ساده زیستی و ارزش های انسانی راهنمایی کنند، تشریفات و زرق و برق ظاهری را در چشم فرزند جوان خود بزرگ جلوه می‌دهند که عمده این تجمل گرایی و تشریفات را در تعیین مهریه و خرید جهیزیه می‌توان دید.

رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرمایند: «جهیزیه برای دختر مایه عزت نیست. عزت دختر به اخلاق او و به رفتار و شخصیت خود اوست. بعضی از خانواده‌های عروس، خودشان را اذیت می‌کنند و به زحمت می‌اندازند و اگر پول هم ندارند به زحمت پول تهیه می‌کنند. اگر پول دارند خرج زیادی می‌کنند، برای اینکه یک جهیزیه مفصل پر زرق و برق را مثلا در اختیار دخترشان بگذارند.» 

*سنتی که با چشم و هم چشمی به سمتِ فراموشی می‌رود!/ این داستان؛ جهیزیه باید مارک خارجی  باشد

رسول اکرم (ص) ازدواج را سنت خویش خوانده تا با انتساب این کار به خود، بر ارزش آن بیفزاید، بر انجام دادنِ به موقعِ آن تاکید ورزد و این سنت طبیعی را با سنت الهی به هم آمیزد تا مسلمانان  با تشکیل خانواده در تربیت انسان‌های با فضیلت، متدین، سالم و عاطفی بکوشند. اما برخی از خانواده‌ها با چشم و هم چشمی این سنت پسندیده را برای خودشان و جوانان‌شان سخت می‌کنند. 

 چندی پیش یکی از دوستان، جریان یک خانواده را تعریف می‌کرد: «در یکی از گروه های دوستانه پیامی آمد در خصوص یک خانواده که آبرودار هستند و دخترشان می‌خواهد تا چند ماه دیگر ازدواج کند. جهیزیه‌اش را به سختی فراهم کردند و فقط یک یخچال مانده است، اگر می‌توانید کمک کنیم، یخچالشان را ما بدهیم. ما هم با دوسه تا از رفقا تشریک مساعی کردیم و پولی جمع شد. به یکی از اقوام که توی این صنف است سپردم، خودش هم یک کمکی کرد و یک یخچال ایرانی خوب تهیه کردیم و فرستادیم. 

چند روز بعد؛ آن دوست ما زنگ زد که مادر دختر می‌خواهد زنگ بزند و تشکر کند. گفتم: یک کاری شده بگذار در گمنامی باشه. گفت نه اصرار داره و فلان، گفتیم باشه. خانم زنگ زد بعد از تشکر و تعارفات معمول گفت: والا حقیقت یک چیزی میخوام بگم روم نمیشه! گفتم: نه بفرمایید چی شده؟ گفت: راستش ما همه لوازم دخترم را مارک خارجی  گرفتیم اینه که یخچالش اگه ایرانی باشه، هم ستش خراب میشه. هم میگن جنسش خوب نیست. اگه میشه به این فامیلتون بگید، این را با ال جی عوض کنیم هرچقدر هم اضافه قیمتش باشه خودمون جفت و جور می‌کنیم میدیم! من جا خوردم ولی دیگه شمارشو دادم و گفتم هماهنگ کنید برید عوض کنید.» 

* اشیایی که به آدم ها ارزش می‌دهند!

نمی‌خواهیم آن مادر را سرزنش کنیم. مادرها و پدرها همیشه درصدد هستند که بهترین چیز‌ها را برای فرزندان‌شان فراهم کنند که البته همین امر هم به آن‌ها آسیب می‌زند. خود نفس جهیزیه و بار مالی روانی که بر دوش دختر و خانواده‌اش می‌گذارد یک بخش از آن است و بخش دیگر ارزش‌گذاری آدم‌ها با اشیا است. آن مادر با اصرار بر خرید یخچال خارجی  به دخترش این مفهوم را منتقل می کند که  در این جامعه نگاه دیگران نسبت به کسی که در جهیزیه اش یخچال خارجی  دارد با کسی که یخچال ایرانی دارد فرق دارد یا تایید و احترام بیشتری می‌گیرد یا زبانش مثلا جلوی مادرشوهر درازتر است و اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت یا یخچال خارجی روابط بهتری می‌سازد! 

دکتر «مجید ابهری» مشاور و جامعه شناس در این باره می‌گوید: «در هر جامعه بر اساس باورهای فرهنگی آداب  رسوم خاصی برای آغاز زندگی مشترک از سوی دختر و پسر وجود دارد. در کشور ما نیز این آداب و رسوم بر اساس معیارهای اسلامی و اخلاقی تبیین شده که متاسفانه عده ای بدون توجه به ارکان فکری و فرهنگی آنها اقدام به کارهایی می‌کنند که نه با باورهای دینی  نه با معیارهای ملی و اجتماعی سنخیت ندارد. دو محور از ارکان آغاز زندگی در جامعه ما مهریه و جهیزیه است که هیچ کدام از آنها تضمین کننده دوام و خوشبختی زندگی نبوده است و به جای آن باید مهارت های زندگی همانند برقراری تفاهم، وفاداری، پاک دامنی و صداقت در خانواده ها در نظر گرفته شود.

متاسفانه برخی از افراد و خانواده ها بر اساس چشم و هم چشمی یا رقابت های ناسالم اجتماعی در این دو محور یعنی جهیزیه و مهریه قدم هایی بر می دارند که هیچ ضمانتی برای دوام زندگی و خوشبختی نداشته و حتی اثر معکوسی بر آنها دارد. در مورد جهیزیه که فرهنگ فاطمی و باورهای دینی ما تاکیدی اساسی بر تهیه جهیزیه به مقدار رفع ضرورت های زندگی دارد،  متاسفانه برای برخی از خانواده ها تبدیل به ابزار رقابت شده است‌ و بر اساس چشم و هم چشمی و رقابت های خانوادگی، خانواده ها یعنی والدین دختر سال های سال بدهی و فشار اقتصادی به خاطر عقب نماندن از رقابت ها تحمل می کنند.

جهیزیه زیاد، ضامن خوشبختی است؟! 

 رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «مهریه و جهیزیه زیاد، هیچ دختری را خوشبخت نمی‌کند و هیچ خانواده‌ای را به آن آرامش و سکون و اعتماد لازم نمی‌رساند. اینها زوایای زندگی است. فضولِ زندگی است و جز دردسر و اسباب زحمت و اسباب مشکل، فایده‌ای ندارد. مبادا خودتان را به زحمت بیندازید. مبادا خانواده‌تان را به زحمت بیندازید. مبادا خیال کنید که دخترتان اگر جهیزیه‌اش کمتر از دختر همسایه و قوم و خویش بود، این سرشکستگی است. نه این سرشکستگی نیست.» 

دکتر ابهری روانشناس هم در این باره می‌گوید: « بر اساس چهل سال تجربه اینجانب در امور خانواده و مشاوره های مربوطه، می‌توانم بگویم که همواره صاحبان این گونه جهیزیه ها دچار مشکلات رفتاری می‌شوند و زندگی آن ها دچار پریشانی شده است. بنابراین اقلام زندگی هیچ گونه ضمانتی برای خوشبختی و دوام آن ندارد.
بسیار دیده شده است که صاحبان جهیزیه های هنگفت زندگی شان حتی به یک سال نرسیده است. بنابراین دختران عزیز ما باید بدانند نه مهریه های سنگین و عجیب و غریب ضامن دوام و بقای زندگی است و نه جهیزیه هایی که والدین را تحت فشارهای روحی و اقتصادی قرار می‌دهد.»

* جهیزیه ای که باعثِ گریه پیامبر شد!/ بهترین جهیزیه برای دخترمان چیست؟

هرکدام از ما باید از خودمان شروع کنیم و با براندازی این رسم‌های غلط کمک کنیم به فرهنگ ازدواج آسان. ازدواجی که پدران و مادران از ترس نگاه دیگران و این گونه مجالس سخیف ازدواج فرزندانشان را به تاخیر می‌اندازند. 

رسول خدا (ص) به حضرت علی (ع) فرمود: «آن زره‌ای را که به عنوان مهریه قرار داده بودی را بفروش و پولش را بیاور. پیامبر پول را به سلمان داد تا جهیزیه بخرد و سلمان هر آن‌چه ضروری یک زندگی بود را خرید و آورد. پیامبر اقلام خریداری شده را دید و فرمود: خداوند مبارک گرداند.» جهیزیه‌ی حضرت زهرا (س) هفده قلم بود که به ۶۳ درهم خریداری شد و شامل ضروریات زندگی بود. وقتی پیامبر (ص) جهیزیه‌ی ساده را دیدند از شوق گریستند. 

دکتر ابهری می‌گوید: «جهیزیه بانوی اول دین ما حضرت زهرا (س) ابزار و اثاثیه ساده ای برای گذران امور بود. امروزه والدین دختر تحت فشارهای سنگین بدهی قرار می‌گیرند و در مقابل انتقادات می‌گویند: می‌خواهیم دختر ما خجالت زده نشود. در حالی که پاک دامنی، وفاداری، صداقت و ایمان به دوام زندگی بهترین جهیزیه برای تدوام زندگی است.
رسانه ها و نهاد های تربیتی باید در این زمینه دست به تربیت دختران و پسران زده تا آموزه ای اصیل دوام و بقای زندگی را بر اساس معیار های دینی به آنها منتقل کنند وگرنه چشم و هم چشمی و رقابت های نادرست روابط و زندگی ها را به سوی تنش های روحی  و عصبی و عدم تمایل به ازدواج کشانده و باعث افزایش تجرد در جامعه خواهد شد.»

*نگاه‌مان به «مطلع عشق» است

هر هفته همین روز، حوالی همین ساعت‌ها با «پدرانه‌های یک رهبر» در کنارتان هستیم.

 

 

منبع: فارس

خواندن 233 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...
cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family