شهید شاخص زن سال 1398معرفی شد:

شهید عصمت پورانوری! معلمی؛ دانش آموخته مکتب حسینی

شنبه, 21 ارديبهشت 1398 15:08 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

سبک زندگی شهید عصمت پورانوری همراه با صداقت و ایمان بود. او بسیار معقولانه و مؤدب با مسائل برخورد می کرد و در ارتباط با دیگران فردی آرام و متین بود.

 

به گزارش خط هشت ،   " شهید عصمت پورانوری" دهمین شهید شاخص بانوان ایرانی است که توسط سازمان بسیج جامعه زنان کشور معرفی شده است.
**کودکی عاشق قرآن و اهل بیت علیهم السلام
" عصمت پورانوری" در سال ۱۳۴۱ در شهر دزفول در خانواده ای متدین به دنیا آمد. شرایط تقید مادر و پدر به مسائل دینی، عشق به معارف اسلامی را از کودکی در وجود او نهادین کرد به طوری که در همان کودکی علاوه بر فراگیری قرآن و اقامه نماز به حفظ حجاب بسیار علاقه نشان می داد.
او بعدها یکی از آموزش یاران و مربیان نهضت سوادآموزی دزفول شد و با عضویت در بسیج به عشق آموزش سواد به همشهریان خود به نهضت سوادآموزی پیوست. زندگی عصمت پورانوری سراسر تلاش و مجاهدت در راه اسلام و انقلاب اسلامی و اعتلای ارزش های انسانی و الهی است که به واسطه آن خداوند او را شایسته برگزیده شدن برای شهادت دانست.
**عصمت پورانوری، دانش آموخته مکتب حسینی و عاشق مکتب خمینی

وی در دوران انقلاب مرتب در مراسم و برنامه های خیابانی و همچنین شرکت در جلسات افشاگرانه رژیم منحوس پهلوی و هدایت دوستان و آشنایان در جهت افشای ماهیت طاغوت سرنگون شد. با توسل به رهنمودهای امام که بوسیله پخش اعلامیه های او صورت میپذیرفت نقش بسیار فعالی را ایفا مینمود او اشتیاق فراوان داشت به بررسی مسائل و مباحث اسلامی بطوریکه در جلسات و برنامه عقیدتی، سیاسی که در منازل بعضی از خواهران تشکیل می شد با شور تمام شرکت می نمود تا اینکه انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با رهبری حضرت امام خمینی پیروز گردید و نیز بعد از انقلاب اسلامی ایران مجدانه در ترویج خط اصیل اسلامی که همانا خط امام و روحانیت متعهد و مسئول میباشد تلاش و مستمر و پیگیر داشت و همیشه میگفت : رمز پیروزی و بهروزی اسلام امام و روحانیت است، پس این عزیزان را باید داشته باشیم زیرا اینان توشه راهند.
**اشک های ماتم در غم شهادت یار مظلوم انقلاب
وی در روند بصیرت انقلابی که تمام مردم ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دست آورده بودند به روحانیت به ویژه روحانیت مبارز و همراه امام خمینی (ره) علاقمند شد به طوری که شهادت مظلومانه آیت الله بهشتی در تهران، آنچان قلب او را هزار کیلومتر آن طرف تر جریحه دار کرده بود که روزها در غم از دست دادن این یار صدیق انقلاب و امام گریست.
**دختر نوجوان دانش آموز در مصاف با چپی ها و گروهک های ضدانقلاب
عصمت که دوران نوجوانی اش مصادف با جریانات و مبارزات انقلابی مردم ایران علیه رژیم طاغوت همراه شده بود در دوران دبیرستان فردی بسیار فعال و پرکار بود بطوریکه در تمام مراسم و برنامه هائی که در مدرسه برگزار می شد شرکت فعال داشت.
او موضعی خصمانه در قبال نیروهای چپ و منافق و دیگر گروهک های ضدانقلابی که می خواستند در دبیرستان فعالیت کنند داشت و فردی مشخص در انجمن اسلامی دبیرستان بود تا اینکه در سال ۵۹ موفق به اخذ دیپلم اقتصاد از دبیرستان کوثر شد.
**بانوی نمونه جلسات عقیدتی – سیاسی نهضت سوادآموزی در کسوت معلم

از اوایل تشکیل نهضت سوادآموزی در دزفول، عصمت پورانوری که سال چهارم دبیرستان خود را طی می کرد در تمامی جلسات عقیدتی- سیاسی که از طرف نهضت تشکیل می شد شرکت مستمر و منظمی داشت و در ارزیابی پایانی این جلسات ایشان بعنوان یکی از خواهران نمونه در اجرای تکالیف محوله و درک مفاهیم تدریس شده، انتخاب شد.
پورانواری علاقه زیادی به اجرای فرمان امام در امر مقدس سوادآموزی داشت و در امتحان نهضت یکی از خواهران نمونه ر ابعاد مختلف شناخته شد.
**هر آنچه خوبان دارند، عصمت یک جا داشت!
اما سبک زندگی عصمت همراه با صداقت و ایمان بود. او بسیار معقولانه و مؤدب با مسائل برخورد می کرد و در ارتباط با دیگران فردی آرام و متین بود. چهره ای محبوب در خانه و خانواده داشت. در مباحث درسی و کاری برای رسیدن به اهداف والایش بسیار پرکار و فعال بود و با توکل به خدا و توسلش ائمه اطهار مسیر خود را می پیمود.
در برابر مسئولیت هایی که به او محول می شد بسیار متعهد بود و علاوه بر حضور اجتماعی و فعالیت های زیادی فرهنگی که داشت در رعایت حجاب ظاهر و باطن خود دقتی کم نظیری داشت . گفتارش توأم با عمل بود، مطالعه خوبی در مسائل داشت و همیشه از سطحی نگری به مسائل پرهیز می کرد.
معتقد بود که باید در اجرای این مطلب بدون هیچگونه تکبری ساده و سنگین قدم بردارد. امانتدار بود و اعتقاد زیادی داشت که مفاهیم اسلامی را باید با زیربنای عرفان و معنویت بررسی کرد. در غیر اینصورت زمینه برای انحراف محتمل است و در این رابطه هیچ وقت دعای کمیلش، نماز جمعه اش، برمزار شهیدان رفتنش، سرزدن به خانواده ها ی شهدا و… را فراموش نمیکرد، حتی در شب عروسیش هم دعای کمیلش ترک نشده بود.
وقتی به زندگی شهدا به ویژه شهدای زن نگاه می کنیم ، از نظر اعتقادی، رفتاری و حتی منش حضور اجتماعی و سیاسی، ممتاز هستند و می توانند معلمان عصر جدید برای جامعه به ویژه جوانان باشند. آنها انسان هایی فرازمینی نبودند اما تمام سعی خود را می کردند تا قدم در راه کسانی بگذارند که ما آنها را اولیاء الله و انسان های منتخب خداوند می دانیم.
**ایمان، تقوا و مکتبی بودن مهم ترین معیارهای انتخاب همسر
عصمت حتی در انتخاب همسر نیز متفاوت با سایر جوانان رفتار کرد او بسیار قانع و متواضع بود. معتقد بود که از معیارهای انتخاب همسر ایمان و تقوا و مکتبی از هر چیزی مهم تر است. وی سرانجام از میان همه اقشار مردم، با قشر پاسدار وصلت کرد.
**مراسم ازدواجی زهرایی! / زوج جوان در آرزوی شهادت
مراسم ازدواج عصمت و همسرش در کمال قناعت و سادگی برگزار شد. او می خواست رهرو حضرت فاطمه علیه اسلام باشد و مهریه خود را یک جلد کلام الله مجید قرار داد و برخلاف بعضی از خواهران بعد ازدواجش مشغول و سرگرم زندگی مادی و دنیوی نشد بلکه در عرفان و معنویت رشد سریعتری داشت.
عروس جوان، زندگی بسیار ساده ای در اتاقی کوچک تشکیل داد ولی از کارهای انقلابی و سوادآموزی خود دست بر نداشت. در رابطه با افشای منافقین و خط بنی صدر فراری فعالیت زیادی داشت. وی روی پیوندهای مکتبی بسیار تکیه می کرد و می گفت پیوندهای مکتبی بر پیوندهای عاطفی ارجحیت دارند و همین دیدگاه باعث شد که با بسیاری از افراد بی تفاوت و یا منافق اقوام و خویشاوندان رابطه چندان خوبی نداشت و اگر هم رابطه برقرار می کرد فقط بخاطر ارشاد و راهنمائی و هدایت آنها بود و در روزهای آخر عمر شریفش سرزدن به همه دوستان و آشنایان و اقوام را فراموش نمی کرد.
**توجه به نیازمندان و یتیم نوازی خصلتی که حتی برایش وصیت کرد
به یاد فقرا و مستضعفین بودن از ویژگی های عصمت نورانوری بود و در صحبت هایش می گفت که بعد از شهادتم لباسهایم و هرچه که به نامم باشد به مستضعفین تعلق دارد. دو سال متوالی به روستا میرفت و به ارشاد مردم می پرداخت. او به پیروی از امام بزرگوارش خمینی بت شکن جنگ را نعمت و رحمت می دانست و در این رابطه هیچ وقت شهر را ترک نکرد و به سنگرش پشت نکرد او در بسیج خواهران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت داشت و برای بسیج نظامی مردم برای مقابله با متجاوزین بعثی به آموزش نظامی می پرداخت .
وقتی سفیر بمب های حزب بعث عراق، آرزوی عمصت را جامه عمل پوشاند

عصمت علاقه شدید به شهید و شهادت داشت و شهادت در راه خدا آرزوی دیرینه او بود. محمد همسرش نقل می کند:«عصمت بطور معمول با حجاب کامل می خوابید وقتی از او سوال می کردم که چرا اینچنین مسلح و مجهزی هنگام خواب او می گفت محمد به این خاطر که اگر بر اثر حملات موشکی متجاوزین در زیر خروارهائی از خاک و گل فرو رفتم در هنگام بیرون کشیدنم از زیر خاک چشم نامحرم بر من نیفتد.
هر وقت عازم جبهه بودم می گفت: می خواهم با تو به جبهه بیایم و هرکاری که از دستم برآید انجام دهم و من نیز در جوابش می گفتم: نه ! تو باید بر تکلیف خویش عمل کنی و سدی پولادین در تدارکات پشت جبهه باشی و باید پیام رسان خون من و امثال من باشی.
همسر شهید عصمت پورانوریان در خاطره ای دیگر می گوید: چند روز پیش از شهادتش برایم حرفهائی می زد که تعجب آور و قابل تأمل بود ، بطوریکه این احساس در من بوجود آمده بود که این بار در جبهه شهید میشوم ولی دیدم که برعکس این عصمت بود که در ۱۹ آذر سال ۱۳۶۰ در اثر بمباران هوایی صدام به شهادت رسید و مرا تنها گذاشت با کوله باری از خون و پیام و به سنگینی واژه ” مسئولیت ”.
آری با نگاهی هر چند کوتاه به زندگی شهدا زن متوجه می شویم که الگوی آنان، اولین الگوهای زن مسلمان یعنی، خدیجه کبری (س)، فاطمه زهرا و زینب کبری سلام الله علیهما و شهدای زن صدر اسلام است. آنانی که فرماندهی این لشکر فرشتگان – شهدای زن –را برعهده داشته و دارند.
**سیری بر تاریخچه معرفی شهدای شاخص زن و پیام مقام معظم رهبری به کنگره ملی ۷ هزار شهید زن
نخستین بار در سال ۱۳۸۸ شهید " مریم فرهانیان" به عنوان شهید شاخص در سطح کشور معرفی شد و این حرکت فرهنگی – معنوی با برگزاری نخستین کنگره ۷ هزار شهدای زن اسفند سال ۱۳۹۱ در تهران برگزار شد.
پیام مقام معظم رهبری به این کنگره که در آن فرموده بودند: « شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است، فصل جدیدی را در تعریف جایگاه زن مسلمان ایرانی ایجاد کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با نگاهی کرامت بخش برگرفته از دریجه شرع مقدس، جایگاه زن مسلمان و مجاهد ایرانی را در عرصه بین الملل نیز اینگونه توصیف کردند: « زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و درعین حال، در متن و مرکز بود. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه‌داشت و در عرصه‌ی سیاسی و اجتماعی نیز سنگرسازی‌های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد. زنانی که اوج احساس و لطف و رحمت زنانه را با روح جهاد و شهادت و مقاومت درآمیختند و مردانه‌ترین میدان‌ها را با شجاعت و اخلاص و فداکاری خود فتح کردند.»
مقام معظم رهبری، زن مجاهد مسلمان ایرانی را "معلّم ثانی" برای زنان جهان نامیدند که پس از معلم اول که زنان مجاهد صدر اسلام بوند ظهور کردند.

 

 

منبع: طنین یاس

خواندن 1307 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/5f0c2fde1443275108fe3c7784dd51dc.jpg
کتاب «خونین شهر تا خرمشهر» سه فصل دارد: فصل اول ...
cache/resized/ae368b4fe1dcf13bbe5dfb823cce4597.jpg
کتاب «مرزبانان عاشورایی» در مورد شهدای شهرستان ...
cache/resized/566bf99eb90c7928abcb494fb4bef3f6.jpg
فقط کافی‌ست این کتاب را انتخاب کنی.‌ کتابی که ...
cache/resized/10d9dc457f21601ad63f8a048f0872df.jpg
«نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست در سال۱۳۶۱ ...
cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family