روزی‌که نماینده امام خمینی (ره) توسط بعثی‌ها ترور شد

دوشنبه, 01 اسفند 1401 13:53 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

رهبر انقلاب درباره شهید آیت‌الله محلاتی می‌فرمایند: او در زمان مسؤولیت‌اش مدام بین تهران و جبهه‌های غرب و جنوب در حال رفت و آمد بود. من کم‌‌تر کسی را از روحانیون می‌شناسم که اینقدر به جبهه سر زده باشد.

 

به گزارش خط هشت،‌ ۳۷ سال پیش در چنین روزی، اولین نماینده امام در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط رژیم بعث ترور شد. شهید آیت الله شیخ فضل الله محلاتی به همراه هشت نفر از نمایندگان مجلس و چند تن دیگر از قضات و مسؤولان کشوری در روز اول اسفندماه سال ۱۳۶۴ در ساعت ۱۲:۳۰ ظهر از تهران به مقصد اهواز در حرکت بود که در آسمان اهواز، هدف ۲ موشک هوا به هوای جنگنده‌های عراقی قرار گرفت و به شهادت رسید.  

به همین مناسبت در تقویم تاریخ انقلاب اسلامی به خاطر گرامی‌داشتن فداکاری‌های روحانیون در هشت سال دفاع مقدس، این روز به‌ عنوان «روز روحانیت و دفاع مقدس» نام‌گذاری شده است. آنچه در ادامه می‌خوانید ۲ برش از زندگانی شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله محلاتی است:

روایت رهبر انقلاب درباره روحانی فعال جبهه

از هنگامی که شهید آیت‌الله محلاتی به عنوان نماینده امام در سپاه مشغول شد، رفت‌ و آمدهای او به جبهه زیاد شد. او در بیش‌تر عملیات‌ها حضور داشت. شهید محلاتی در شرایط سخت ابتدای جنگ با وجود کارشکنی‌های بنی‌صدر با شیوه مدیریتی‌اش تلاش کرد که فتنه‌ها را پشت سر بگذارد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب درباره آن روزهای نمایندگی آیت‌الله محلاتی در سپاه فرمودند: بنی‌صدر از طرف امام (ره)، فرمانده کل نیروهای مسلح شده بود و در سپاه کسانی بودند که با او مخالف بودند. شهید محلاتی باید با هر ۲ جناح هماهنگ می‌شد و این گاهی اصلاً امکان‌پذیر نبود و سوء تفاهم‌ها از همین جا شکل گرفت، گاهی از هر ۲ طرف به او اهانت می‌شد و او را به عنوان واسطه نمی‌پسندیدند.

معظم‌له ادامه دادند: او کارش را در سپاه با یک اتاق کوچک شروع کرد و سعی کرد با صبوری و آرامش پیش برود. در زمان مسؤولیت‌اش مدام بین تهران و جبهه‌های غرب و جنوب در حال رفت و آمد بود. من کم‌‌تر کسی را از روحانیون می‌شناسم که اینقدر به جبهه سر زده باشد. حتی در بعضی از عملیات‌ها یا ناظر عملیات بود یا به خطوط مقدم می‌رفت. حضورش و سخنان گرمش و چهره همیشه خندانش و گرم گرفتنش با بچه‌های سپاه و بسیج و ارتش باعث دلگرمی همه می‌شد.

امام (ره) در شهادت کدام ۲ روحانی به شدت گریست؟

اقلیم‌السادات شهیدی محلاتی همسر شهید آیت‌الله محلاتی درباره واکنش امام به خبر شهادت  همسرش بیان داشت: سه روز بعد از شهادت حاج آقا، همسر امام منزل ما تشریف آورد و تا مرا دید، بوسید و گریه کرد. بعد هم گفت: امام در ۲ شهادت خیلی گریستند و بلند بلند گریه کردند، یکی در شهادت شهید مطهری بود و یکی هم در شهادت شهید محلاتی. امام در شهادت مصطفی که فرزند و پاره جگرشان بود این‌قدر ناراحت نشدند.

حدود ۱۲ روز بعد از شهادت آیت‌الله محلاتی، خانواده او به دیدار امام (ره) رفتند. امام خمینی (ره) در آن دیدار به همسر شهید فرمودند: من این مصیبت را به شما خانواده شهید عزیز و به مادر ایشان تسلیت می‌گویم. ولی می‌دانم شما جگرتان می‌سوزد، ولی من بیش از شما درک می‌‌کنم ایشان چه بود، مثل اینکه من بازویم را از دست داده‌ام، بعد هم اشک‌هایشان سرازیر شد.

درباره این شهید بیش‌تر بدانید

شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله محلاتی در سال ۱۳۰۹ در شهرستان محلات به دنیا آمد. او در سال ۱۳۲۴ وارد حوزه‌ علمیه‌ قم شد. فعالیت‌های سیاسی شهید از سال ۱۳۲۶، به‌ دنبال آشنایی با فدائیان اسلام و آیت‌الله کاشانی آغاز شد. بعد از کودتای ۲۸ مرداد، شهید محلاتی به‌ خاطر سخنرانی علیه کنسرسیوم نفت و کودتای شاه دستگیر و به مشهد تبعید شد.

با آغاز نهضت امام (ره) در سال ۱۳۴۱، فعالیت‌های شهید محلاتی بیشتر شد. مبارزات شهید تا پیروزی انقلاب ادامه یافت و بارها به زندان افتاد. در آستانه‌ پیروزی از اعضای فعال کمیته‌ استقبال امام بود. بعد از پیروزی، شهید محلاتی در کمیته‌ مرکزی به‌ عنوان نماینده‌ امام فعالیت داشت و در اولین انتخابات مجلس به‌ عنوان نماینده‌ مردم محلات و دلیجان انتخاب شد. همچنین در اوایل حضور در مجلس، طی حکمی از سوی امام (ره) به‌ عنوان نماینده‌ ایشان در سپاه پاسداران منصوب شد.

او اولین بار خبر پیروزی انقلاب اسلامی را از رادیو سراسری ایران اعلام کرد. مزار شهید آیت‌الله محلاتی در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) قرار دارد. درباره این شهید کتاب‌هایی از جمله «تا اوج آسمان»، «معراج شهادت»، «عبور از صاعقه»، «آسمان نزدیک است»، «صدای انقلاب»، «نیمه پنهان ماه»، «قاصد خنده‌رو» و «قامت استوار» منتشر شده است.

پیش از این خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «آیت‌الله‌ها و حجت‌الاسلام‌های هشت سال دفاع مقدس» به بیان نقش روحانیت در دفاع مقدس پرداخته است.

 

 

منبع: فارس

خواندن 126 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/e74448b873f603a4f42ec58e33f82fff.jpg
کتاب «با نوای نینوا» زندگینامه و خاطرات مداحان ...
cache/resized/5294b821324a5882cbb7dd0ac62a340a.jpg
کتاب «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه ...
cache/resized/63c3fafe42b7e5bc226584a02494afd7.jpg
کتاب «کانال پنجم» مجموعه خاطرات جانباز دفاع مقدس ...
cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family