از پهلوان سعید چه می‌دانید؟/ اولین زورخانه خلاق ایران مقصد اردوهای نوجوانان

یکشنبه, 24 ارديبهشت 1402 14:24 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

روزهای اول انقلاب که همه به دیدار حضرت امام می‌رفتند، نوبت به ورزشکاران باستانی هم رسید. جلوتر از همه، سعید دست به زانو نشسته بود. امام پرسیدند این نوجوان کیست؟ گفتند این نوجوان در ِزورخانه چرخ می‌زند، سعید با اشاره جمع بلند شد و شروع کرد به چرخ زدن. امام خوشحال شدند، سعید را بوسیدند و در گوشش چیزی گفتند.
روایت پهلوان سعید و ماجرای اولین زورخانه خلاق، شنیدنی است.

به گزارش خط هشت، روایت است وقتی امام علی(ع) در جنگ خندق بر عمرو بن عبدود چیره شد، ابتدا او را نکشت و از وی دور شد. وقتی نزد پیامبر آمد، پیامبر علت را پرسید؛ حضرت گفت: به مادرم دشنام داد و آب دهانش را به صورتم انداخت، این بود که ترسیدم اگر او را در آن حال بکشم برای رضای خاطر خود کشته باشم، به همین جهت به حال خودش واگذاشتم تا خشمم فرو نشست، آن گاه او را در راه خدا کشتم. این اتفاق یک نمایش واقعی از پیوند جوانمردی و قدرت روحی و اخلاقی و جسمی است. بی شک بسیاری از پهلوانان نامدار ما جوانمردی را اصل بر هر رکن پهلوانی می‌دانند. در این گزارش قرار است شما را با کوچک‌ترین پهلوان ایران آشنا کنیم. پهلوان شهید «سعید طوقانی». سعید طوقانی اگرچه سنّ کمی داشت اما منش پهلوانی‌اش هنوز هم پر رنگ است و نه فقط در ورزش زورخانه‌ای، بلکه تردستانه در اعتلای سبک زندگی نوجوانان و جوانان تاثیرگزار است.


پهلوان کوچک "سعید طوقانی"

* پهلوان سعید

پهلوان سعید که بود؟ «سعید طوقانی» پنج سال بیشتر نداشت که زورخانه می‌رفت، هنوز هفت سالش نشده بود که مهارت‌های هفت گانه ورزش باستانی را پابه پای پدرش یاد گرفت و مثل حرفه‌ای‌ها چرخ زدن را شروع کرد. چرخ هایی که سعید را راهی معروف‌ترین زورخانه آن روزهای تهران، یعنی زورخانه شعبان جعفری معروف به شعبان بی مخ کرد و آنقدر در چرخ زدن و ورزش زورخانه‌ای قوی شده بود که در جشن هنر توس بازوبند پهلوانی را از فرح پهلوی گرفت اما فرح پهلوی نمی‌دانست که این پهلوان کوچک هم زیربار حکومت ظلم و جور طاغوت نمی‌رود.

*انقلاب اسلامی و نامه سعید به امام خمینی (ره)

وقتی زمزمه انقلاب اسلامی همه جا پیچید، خانواده سعید هم مثل همه مردم به جمع انقلابیون پیوستند. سعید هم در کنار اهل خانه، در راهپیمایی‌ها حاضر می‌شد و علیه حکومت پهلوی شعار می‌داد. سال ۵۷ بود که یکی از کارگردان‌های تلویزیون داستان زندگی سعید را در فیلمی به نام" معجزه ایمان" به تصویر کشید. داستان باستانی کار کوچکی که همه قهرمانی‌اش را از ایمان و اعتقاداتش داشت. مدتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، روزنامه‌ای متن نامه یک نوجوان ورزشکارخطاب به امام خمینی (ره) را منتشر کرد که در آن سعید طوقانی، پهلوان کوچولوی ورزش باستانی اعلام کرده بود به موجب فرمان امام و به نشانه اعتراض به رژیم شاه، دست از ورزش باستانی می‌کشد تا به سهم خودش به کشور و انقلاب خدمت کند. نامه سعید ۹ ساله در آن زمان و باتوجه به فشارهای ساواک، نشان از شجاعت او داشت.


حضور سعید طوقانی در دیدار ورزش کاران باستانی با امام خمینی (ره)

*امام در گوش پهلوان سعید چه گفت؟

آن روزهای اول انقلاب که همه به دیدار امام می‌رفتند، بالاخره نوبت به ورزشکاران باستانی رسید. جلوتر و نزدیک‌تر از همه سعید دست به زانو نشسته بود و با اشتیاق امام را نظاره می‌کرد. امام پرسیدند این نوجوان کیست؟ گفتند این نوجوان در ِزورخانه چرخ می زند، با اشاره جمع سعید بلند شد و شروع کرد به چرخ زدن. امام خوشحال شدند، سعید را بوسیدند و در گوشش چیزی گفتند. سعید هم هیچ وقت نگفت که از امام چه شنیده، اما همه متوجه شدند که سعید فکرها و برنامه‌هایی برای آینده دارد.

*حضور در جبهه و چرخ آخر دنیای سعید

پهلوان سعید با دست بردن در شناسنامه‌اش و تغییر سال تولد از سال ۱۳۴۸ به ۱۳۴۶ در سن ۱۴ سالگی، به جبهه اعزام شد. حالا ورزش باستانی از گود زورخانه آمده بود به سنگرهای جبهه تا مایه دلخوشی رزمنده‌ها در شب‌های عملیات باشد. شب‌های تابستان پادگان دوکوهه پُر می‌شد از صدای ورزش باستانی سعید طوقانی و عباس دائم الحضور (مرشد) که در حلقه رزمنده‌ها میل و کباده می‌کشیدند. پهلوان سعید آن قدر چرخید تا بالاخره در اسفند ۱۳۶۳ در عملیات بدر، سعادت حقیقی را در آغوش گرفت.


زورخانه پهلوان سعید طوقانی که آن را با نام اولین زورخانه خلاق ایران می شناسند

*زورخانه خلاق ایران متعلق به نوجوانان است/ پهلوان زمانه‌تان را بشناسید

هنوز هم معجزه ایمان سعید طوقانی پویاست. خودش دیگر نیست اما نام او زینت بخش زورخانه زیبایی در شهر کاشان است. در زورخانه پهلوان سعید کسی به دنبال کسب شهرت‌های معمول نیست. حالا «محسن مشرقی» از جوانان خوش فکر کاشانی با کمک یک تیم خلّاق جهادی از جوانان و نوجوانان در تلاش هستند تا زورخانه پهلوان سعید، یک پایگاه ملّی جذّاب برای نوجوانان شود و هر روز برنامه‌های جذّاب آموزشی، مهارتی، فرهنگی و ورزشی حول زورخانه برنامه ریزی شود. او در گفت و گو با فارس می‌گوید:"زورخانه گلچینی است از همه جذابیت‌هایی که در تاریخ و فرهنگ و تمدن و ورزش و نشاط برای نوجوانان لازم است و به نوعی کلاس پرورشی پر از جذابیت برای دانش آموزان است. زورخانه پهلوان سعید علاوه بر آنکه بهترین زورخانه ایران به لحاظ معماری است، گلزار شهیدان محمد و سعید طوقانی نیز هست. شهید سعید طوقانی به عنوان یک قهرمان ملی، الگویی بسیار جذاب در پیش روی نوجوانان کشور است. نوجوانان این مرزو بوم اگر با زندگی جذاب قهرمانان ملی خودشان آشنا شوند، دنبال قهرمانان پوشالی انیمیشن‌های خارجی نخواهند بود.»


حضور نوجوانان در مزار پهلوان سعید طوقانی در سالروز تولد او

*زورخانه پهلوان سعید، مقصدی برای اردوهای دانش آموزی کشور

تیم خلّاق زورخانه پهلوان سعید، در سوابق خود فعالیت‌های فرهنگی و جهادی مختلفی در سطح ملی داشته‌اند، اما خادمی زورخانه پهلوان سعید را از توفیقات خود می‌دانند. مشرقی می‌گوید: «این روزها خیلی از اردوهای دانش آموزی کشور به مقصد کاشان سفر می‌کنند و یکی از مقاصد جذاب برای دانش‌آموزان زورخانه پهلوان سعید است و برای تورهای دانش آموزی نقالی نوجوان و روایت گری جذاب زندگی پهلوان سعید هم برقرار است. مدارس سمپاد استقبال خوبی از برنامه‌های زورخانه پهلوان سعید داشته‌اند. برنامه‌های آموزشی مهارت‌های رسانه‌ای، رویدادهای هنری، جشن تکلیف، جشن‌های دانش آموزی و.. در همین روزهای سپری شده از ابتدای امسال در زورخانه پهلوان سعید برگزار شده است و مخاطب اصلی برنامه‌های زورخانه پهلوان سعید، نوجوانان خواهد بود. زورخانه پهلوان سعید از ابتدای امسال در کنار برنامه‌های فرهنگی ورزشی و رسانه‌ای برای نوجوانان، شروع به فعالیت‌های مرمت و بازسازی فضا کرده‌اند و در حال حاضر در حال طراحی معماری فضا با کمک خود نوجوانان هستند.»

راهت پر رهرو پهلوان سعید طوقانی...

 

 

منبع: فارس

خواندن 128 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یادداشت

فرهنگ و هنر

cache/resized/669598a0446a1fa471909d62cdaecc5a.jpg
کتاب «صدقه یادم رفت» زندگی‌نامه و خاطرات سردار ...
cache/resized/36f0b73acd70e5bbbe7e9931e1854b38.jpg
بعضی از زن‌های جهادی خوزستان چندین شهید تقدیم ...
cache/resized/1394b05dc2b6e8a5cca087b66a029622.jpg
«یاقوت سرخ» عنوان کتابی است که در آن، زندگی نامه ...
cache/resized/f7feb7106320e4056d6f270bde631ff6.jpg
ماجرای فکر آوینی کتابی است با موضوع گفتارهایی در ...
cache/resized/9fbeadaffe6db7f248c99c58e4be83af.jpg
کتاب «همسایه حیدر» نوشته فاطمه ملکی با تحقیق بتول ...
cache/resized/59473b7526a7b1245ba86423bd3b4912.jpg
عکس رزمندگان استان اردبیل در جبهه‌های حق علیه ...
cache/resized/c388db15b9aea6f541ad0fd1dc3e7f86.jpg
به مناسبت گرامی داشت روز شهدا آیین رونمایی از ...
cache/resized/cc13499ebc08016c8970234fdd9aa860.jpg
اولین کتاب کشور در رثای سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ...

مجوزها

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Patterns for Boxed Version
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family